Tuesday, August 11, 2009

Biskut Cornflakes Madu


Krap! krup!2x...sedapnyaaaaa!....dahlah sedap, nak buat pun senang. Dah lama tak buat ni. Adalah dlm 10 tahun lamanya. Bila dah sampai seru, barulah nak buat. Itupun buat sikit aje. Nak promote dulu kat anak2. Kalau sedap, bolehlah buat lagi. Ternyata si kecik tu pun suka bangat..yalah, cornflake ada madu dan rangup. Siapa tak suka...mamanya dari tadi asyik mengunyah je..huhu. Si kakaknya belum tau lagi ni. Balik sekolah nanti nak buat surprise kat dia.... :)

Rasa2nya ramai yang dah tau dan biasa buat cornflake madu ni, kan. Kalau ada yg nak mintak resepi, tlg angkat tangan yer...hehe.

Biskut Cornflakes Madu

Bahan-bahan : (4-5 orang makan)
  • 3 cawan empingan jagung ( dyg guna Kellog's Cornflakes asli)
  • 60 gm mentega
  • 1/8 cawan madu
  • 1 sudu makan gula
  • sedikit bijan - jika suka
  • cawan kertas secukupnya
Cara-cara : Panaskan oven 160C. Cairkan mentega di dlm kuali. Masukkan emping jagung dan kacau perlahan2 dgn api kecil. Kemudian masukkan madu. Kacau lagi. Akhir sekali masukkan gula. Gaulkan rata2 dan tutupkan api. Masukkan cornflake tadi ke dlm cawan kertas dan taburkan sedikit bijan. Bakar selama 5-7 minit.

***biskut ni kalau tak bakar pun takpe tapi goreng lama sikit supaya ia rangup. sesuai dimakan bila2 masa shj. Selamat mencuba!

0 comments: