Wednesday, April 01, 2009

Pulut Kuning dan Rendang Daging


Sampai gak hajat nak cuba resepi pulut kuning As Myr. Memang ekspress. Tak terfikir pulak nak guna rice cooker sebelum ni sb biasanya dyg masak pulut ni guna periuk biasa je(tapi x campur kunyit atas permintaan hubby sb die nak makan dgn sambal ikan bilis) atau buat cara kukus. Next time, boleh try lg. Thank You yer, As. Oh ya,..sebelum terlupa, Selamat Menyambut Hari Jadi yang ke 34. Semoga diberkati Allah selalu dan dimurahkan rezeki. Enjoy your day!


Hari ni, dyg masak pulut ni dgn rendang daging sekali. Barulah best!...hehe, sebenarnya sambal ikan bilis pun ada gak tp yang tu dibuat semalam. Tak sempat nk ambik gambar. Hubby dan habiskan masa sarapan pg td. Dia kalau ada ikan bilis dgn pulut mmg laju...berpinggan2 dia makan...hehe.

Resepi untuk Pulut Kuning Ekspress : Klik kat Sini


Rendang Daging

Bahan-bahan :
  • 1/2-1 kilo daging (dihiris)
  • 7 biji bawang merah*
  • 3 ulas bawang putih*
  • 1/2 inci halia*
  • 1 batang serai (diketuk)
  • 4-5 sudu besar cili kering kisar
  • 2 biji buah keras*
  • 1/2 inci lengkuas*
  • 1/2 sk jintan manis (disangai)*
  • 1/2 sk jintan putih (disangai)*
  • 1/2 sk ketumbar (disangai)*
  • rempah 4 sekawan
  • 1 helai daun kunyit (dihiris)
  • 2 helai daun limau purut
  • santan secukupnya
  • kerisik
  • sedikit air asam jawa
  • minyak masak utk menumis
Cara-cara : Kisar bahan-bahan yang bertanda *. Panaskan minyak, tumis rempah 4 sekawan diikuti serai, bahan2 kisar dan cili kering. Tumis sehingga pecah minyak. Masukkan daging dan air secukupnya. Masak hingga hampir empuk. Barulah dimasukkan santan, daun limau purut, daun kunyit, kerisik, air asam jawa, garam dan gula. Kacau perlahan sehingga daging betul2 empuk dan kuahnya pekat.

2 comments:

Bradpetehoops said...

Very delicious!

dayang_jack said...

thanks, brad. come & join us!...