Monday, February 23, 2009

Pizza Ria


Menu utk dinner. Malaslah nk makan nasi mlm ni. Tapi dayang xlah makan banyak pun. Setakat 1 slice je...hehe. Cukuplah tu. Pizza base ni lembut dan gebu walaupun dah sejuk. Ini merupakan salah satu resepi pizza base terbaik yg pernah dayang buat. Dayang dh cuba banyak resepi kulit pizza dr bermacam2 resepi samada dlm buku mahupun internet tp msh belum menepati citarasa dayang. Finally, dayang buat sendiri dan adjust resepi sendiri. Inilah hasilnya. Dayang hanya guna tepung gandum jer. Save Cash..!.Untuk satu pan pizza ni khas untuk Aleeya sorang...


Resepinya mudah saja. Sesape yg berminat, bolehlah mencuba resepi dayang ni. Tak rugi mencubanya.

Bahan-bahan :

Untuk Topping :
  • 100 g isi ayam/daging (dicincang/minced)
  • 3 ulas bawang putih (dicincang)
  • 1/2 labu bawang besar (dihiris dadu kecil)
  • 1-2 sb puri tomato
  • sedikit mix vegetable
  • sedikit garam dan gula
  • sedikit mayonis
  • sos tomato/cili
Untuk hiasan :
  • sedikit oregano kering
  • sedikit tomato (dihiris dadu)
  • sedikit crabstick (dipotong kecil)
  • sedikit cendawan shitake
  • Mozarella Cheese
  • lain-lain jika suka.
Cara-cara : Tumis bawang putih dan bawang besar sampai perang. Masukkan isi ayam, puri tomato dan kacau hingga separuh masak. Masukkan mix vege dan perasakan dgn garam dan gula.

Pizza base : Large size
  • 2 cawan tepung gandum
  • 2 sk yis segera (sebaik2nya yis mauripan)
  • 2 sb susu tepung
  • 157 ml air suam (39C....suhu org demam panas)
  • 1 sb gula halus
  • 1/2 sk garam
  • 1/2 sb bread softener
  • 1 sb olive oil
Cara-cara :
  1. Rendam yis bersama air suam selama 10 minit. (Yis yang baik akan mengeluarkan buih)
  2. Dalam mangkuk/bekas berasingan, campurkan kesemua bahan yang selebihnya dan gaul/ramas dgn hanya menggunakan jari. Kemudian, buatkan lubang di tengah-tengahnya dan tuangkan yis tadi perlahan-lahan. Uli sehingga menjadi doh yang elastik (tidak perlu tambah tepung sb sukatannya dah betul kalau guna cawan/sudu metrik...hehe...). Teruskan menguli lebih kurang 15 minit.
  3. Simpan doh di dlm satu bekas yg agak besar dan tutup kemas dgn kain lembab. Rehatkan doh selama 45-50 minit.
  4. Panaskan oven pada suhu 180C. Sediakan acuan/loyang/pan pizza. Lengserkan sedikit dgn minyak zaitun.
  5. Keluarkan doh dari bekasnya. Tumbuk2kan sedikit utk keluarkan angin. Kemudian letakkan doh di dlm pan dengan hanya menekan dgn telapak tangan sahaja. Tidak perlu dicanai. Ratakan doh sehingga padat.
  6. Cucuk permukaan doh dgn garpu dan sapukan dgn minyak zaitun di tepi2 doh dgn berus pastri(supaya ia akan kelihatan cantik dan berkilat setelah masak).
  7. Akhir sekali ratakan dgn sos tomato/cili, mayonis dan bahan2 topping yg lain kecuali keju parut dan oregano.
  8. Bakar selama 20 minit. 5 minit terakhir, keluarkan pizza dari oven. Taburkan keju parut dan oregano. Bakar sehingga perang.


2 comments:

iedaoshin said...

kak nk tanya ni klu doh pizza ganti olive oil ngn minyak biasa bleh x.pastu mmg pizza base tu xyah bakar dulu ke sblm letak topping terima kasih ye

DJ Dayang said...

@iedaoshin
boleh jer. kalo pizza base tu terlalu tebal, sila bakar dulu dlm 3-4 minit, pas tu baru letak inti. tp ikutlah keselesaan msg2 yer.