Friday, January 28, 2011

Daging Kicap Berkerisik



Assalamualaikum dan selamat sejahtera...

Petang semalam DJ masak daging kicap kegemaran. Tapi tak sempat nk tayang malam tadi sb tak cukup masa nak melepak di depan laptop...hehe. Sorry eh puan Lina, sian dia tertunggu2..jgn marah tau, nanti tak nak kawan...ekeke. Biasalah, DJ ni punya anak dua orang tapi bagaikan sepuluh org. Masing2 nak mintak layan. Aduss! nak crita pun malas!..buat pening kepala jer kan...lbh baik crita psl daging kicap ni..hehe.

Siang tadi sempatlah ambik gambar sekeping ni. Nampak ke tak nampak, cantik ke tak cantik, buat2 tak tau jelah yer. Nampak sket2 jadilah kan...hihik. Oleh kerana DJ buat byk sket, bolehlah simpan separuh utk hari ni. Memang tak jemu dimakan. Sangat sedap dan tip top! Kalau tak silap resepinya mmg dah ada kat dapur ni. Nanti DJ kopies semula kalau dah jumpa. Kalau tak, DJ akan tulis kemudian, ok.


Update :

Resepi Daging Kicap Berkerisik



Bahan-bahan ( hidangan utk satu famili )
  • 1/2  kilo daging (dibersihkan dan dipotong kiub)
  • 8 biji bwg merah (dikisar)
  • 4 ulas bwg putih (dikisar)
  • 1 batang serai (dikisar)
  • 1 sudu makan lada hitam tumbuk
  • 1-2 sudu bsr cili kisar
  • 1 inci lengkuas (dikisar)
  • 1 inci halia (dikisar)
  • 2 sudu bsr kicap pekat
  • kicap masin/manis secukupnya
  • 2-3 sudu bsr kerisik 
  • rempah 4 sekawan(bunga lawang, cengkih, kayu manis & buah pelaga)
  • 2 sudu bsr air asam jawa
  • garam, gula dan air secukupnya.
Cara-cara:
  1. Perap daging dgn satu sudu bsr bhn kisar, lada hitam dan satu sudu bsr kicap pekat selama 30 minit atau semalaman.
  2. Panaskan minyak. Tumis rempah 4 sekawan dgn api perlahan. Kemudian masukkan bahan-bahan kisar dan diikuti dgn cili kisar. Kacau sampai terbit bau/pecah minyak.
  3. Masukkan daging dan kacau 1 minit. Masukkan air secukupnya, kacau rata2 dan biarkan mendidih. Tambah air jika terlalu kering.
  4. Apabila daging dah hampir empuk, masukkan pula 1 sudu bsr kicap pekat(blh tambah lbh jika suka), kicap masin/manis, kerisik, dan kacau lg. Biarkan seketika sehingga daging btl2 empuk (blh tambah air sedikit jika kuahnya terlalu pekat).
  5. Akhir sekali masukkan garam, gula dan air asam jawa. Setelah masak, tutupkan api. Biarkan ia merenih sebentar. 
  6. Siap dihidangkan utk seisi keluarga.

7 comments:

Nieza said...

kak dayang, memang menarik menu akak ni...maunya menambah nasi ni...hehe btw ni saya bawa setengah loyang kek lapis asam manis ni utk akak...terima kasih yer berkongsi resepi yg sedap tu...mhuahh:)

Mr. Mama said...

feberettt ank2 mr.mama tu....

lina_pg said...

salam DJ,sedap tu..nnt bila angin rajenn masak bleh try.kalau rcp DJ mmg kompom sedap n kena ngan tekak kite ni

DJ Dayang said...

@Nieza
mmg sedap tau nieza...akak siap meratah lagi sampai habis...hehe. anyway, thanks 4 the cake...i likeee!

DJ Dayang said...

@Mr. Mama

anak2 DJ belom biase lg makan daging...kang takut berebut2 lak ngn DJ..haha.

DJ Dayang said...

@lina_pg
w'salam lina. InsyaAllah, sedap. meh, kte tolong seru sket..mana tau, tup2 esok dah ade tayangan amalnya...hehe

Subhie Arun said...

salam,

wah sedapnya...combo ..kicap ngn kerisik!