Saturday, September 12, 2009

Tat Nanas

At last....mengukis juga akhirnya....x tahan dgn godaan kukis2 dari rumah rakan2 blogger...kita pun nak join gaklah...nasib baiklah dapat green light dari hubby...jika tidak, tak ada ler ko, kukis...huhu.

Kali ni tayang gambar banyak2 utk projek kukis yg pertama kali dibuat. Rasa2 ramai gak peminat tat nenas ni kan...dyg pun suka makan & minat sgt2 buat tat ni walaupun terpaksa tak tidur malam dibuatnya...yalah, gara2 nak cepat siap, sanggup jadi kelawar jap, sebab tu lah hubby suka membebel. Nak buat mcm mana, kan...dayang kalau buat satu kerja, tak suka nak tangguh2 atau buat sekerat jalan...kena buat sampai habis. Barulah puas hati....

Untuk tat nenas ni, dayang guna campuran marjerin dan mentega...bagi dayanglah, orang lain tak tau la kan, rasanya lebih sedap, taklah fragile sangat, dan gebu di samping cair di mulut.

Cara2 nak membentuknya pun is the best part...Masukkan inti nenas di dalamnya dan bentukkan seperti kulit nanas dengan menggunakan gunting kecil. Nak buat cara gulung pun ok juga, ikutlah keselesaan masing2.....

Masa nak membakarnya pun, guna suhu 160C selama 20-25 minit  tetapi bergantung  gak pada kepanasan suhu oven masing2....






Bahan-bahan :
  • 600 gm tepung gandum
  • 160 gm gula ising
  • 300 gm marjerin (dyg guna cap Puteri perisa mentega vanilla) 
  • 140 gm mentega
  • 2 biji kuning telur gred A
  • 1 sk esen vanila
  • 3 sudu besar tepung susu
  • Jem nanas secukupnya
  • kuning telur + setitik pewarna kuning (utk sapuan)
Cara-cara :
  1. Pukul mentega dan marjerin bersama gula hingga kembang.
  2. Masukkan kuning telur satu demi satu sambil dikacau. Masukkan esen vanilla dan kacau lagi.
  3. Masukkan tepung dan tepung susu. Kacau hingga sebati.
  4. Tekapkan atau bentukkan adunan mengikut citarasa masing2. Letakkan inti nanas di tengah2nya dan gulung atau tutup kemas.
  5. Susunkan doh tadi di atas dulang pembakar (griskan dgn sedikit mentega) dan sapukan kuning telur pd permukaan doh tadi.
  6. Bakar selama 20-25 minit atau sehingga keemasan pd suhu 160C.
***jika adunan terlebih lembik, bolehlah ditambahkan sedikit tepung.

20 comments:

ain said...

cantiknya tat nanas dierrrr!!!!!

dayang_jack said...

tengkiu kak....heheh

sya bakeri said...

berat utk sbj tart ni brp kak? kalau nk jual 50bj brp hinggit? tqvm

DJ Dayang said...

@sya bakeri

berat x pasti lak tp lbh krg sama saiz dgn tart nenas yg bese2 dijual tu. harga pun lbh krg same gak. akak x penah jual biskut. skdar suke2 buat utk raya jer :)

Anonymous said...

Kak dyg pakai susu tepung apa?

DJ Dayang said...

@Anonymous

susu tepung bdk jer. Dutch Lady. stok yg tu jer biase ade kat umh. kalo dh habis, akak akan beli susu tepung kat kedai perkakas kek. Tp susu tepung ape2 pun boleh. :)

Just Dila79 said...

salam dayang...

minta copy satu gambar tart ni boleh tak....saya nak print resepi dengan gambar untuk jadikan panduan nak membuatnya....minta izin dulu kalo boleh....

DJ Dayang said...

@Just Dila79

w'salam...

silakan yer. tq

Effa said...

salam dayang, camne nak buat tajam2 tu ye.. hehe
tq

annaliazakariah said...

masyaAllah, cantiknya awk buat, kemas dan sama je.
minta kebenaran nak tiru resepi dan simpan untuk rujukan ye ...

Nisa Greennnpanda said...

Salam... nk try wat eh, thanks for sharing the recipe.. XP

Ummi Alifya said...

salam sis...nak minta izin guna resepi ye...tuk biskut raya kat umah...

Mas said...

cantikkk la tart nenas akak tu.....

Ummi said...

Pheeewwww..ni baru namanya tart nenas berupa nenas...hehe...santeeekk sangat la Dayang...apasaiii??? Rasa kensel la gulung tart, nak wat versi buah nenas la...hahahhaa

Anonymous said...

dyg, tumpang tnya. sy ni baru bjimak2 nk bt kuih. ms nk bakar tu kena panaskan oven brapa darjah n brapa lama ye sbelum msukkan 1st tray utk bakar?

Anonymous said...

nape tk bole komen td. sy nk tnya sbelum bakar tu kena panaskan oven brapa darjah n brapa lama ye?

Nisa Greennnpanda said...

sy dh b'jaye wat, hehe.. tp sy wat tat nenas gulung.. thanks, sdap la resipi nie!! 1 family suke, ngehehe..

Anonymous said...

korang2 yg bt tart gulung tu kan, cmana rupa alat penggulung tu eh? sape2 leh bantu tak?

Anonymous said...

minta kebenaran nak guna resepi nak buat dan nak simpan ye pn dayang.

Anonymous said...

kak dyg..kalau x nak pakai tepung susu boleh x..?saya x mkn susu..:)