Thursday, January 27, 2011

Serimuka Pisang



Semalam buat serimuka pisang versi kak Hasiah dari myr. Bila tengok Ratu Talam aka Yatiememories tayang kuih ni, terus rasa nk buat gak. Kuih ni memang sedap dan kena dgn citarasa. Cuma kat lapisan atas tu jer nampak nipis sket. Mungkin disebabkan DJ buat 1/2 adunan kot atau mungkin juga saiz loyang tak sesuai dgn 1/2 adunan tu. Apa2pun, kuih ni mmg tak rugi dicuba. Terima kasih kpd penyumbang asalnya kerana sudi share resepi. DJ cnp resepinya dari dapur Yatie. Thanks yer, Yatie.


Kuih Serimuka Pisang
source 1 : Hasiah63
source 2 : yatiememories

Lapisan Bawah
  • 1 cawan tepung beras
  • 2 cawan santan
  • 2 cawan pisang lenyek
  • 1/2 cawan gula* kalau pisang manis,harap kurangkan
  • 2 sudu tepung kastad
  • 1 sudu kecil esen pisang-saya tambah
  • sedikit pewarna kuning/oren

Cara-cara
  1. Campurkan semua bahan kecuali pisang. Saya masak sebentar hingga naik wap barulah masukkan pisang yg di lecek.
  2. Alas loyang dngn plastik dan sapukan sedikit minyak.
  3. Tuang adunan dan kukus selama 20 minit.
Lapisan Atas
  • 60gm tepung gandum
  • 100gm gula
  • 250gm santan
  • 50gm jus pandan *saya guna 1 sk pandan paste + 50gm santan
  • 1/2 sudu tepung jagung
  • 2 biji telur
  • sedikit garam dan pewarna hijau
Cara-cara
  1. Pukul telur dgn gula. Kemudian campurkan dgn bahan-bahan lain. Tapis dan curah atas kukusan lapisan bawah tadi. (DJ blend kesemua bahan, pas tu baru tapis)
  2. Sebelum tuang adunan di atas lapisan bawah, cakar2kan sedikit atas permukaan pisang dngn menggunakan garpu. Kukus semula selama 20 minit. Kemudian sejukkan dan potong...
  3. * Saya masak sebentar hingga naik wap, barulah tuang atas lapisan bawah tadi....kukus dlm 20 minit. Kuih ni kena betul2 sejuk barulah di potong.


20 comments:

zawani said...

seri muka pisang?wahhhh..xpnah mkn lg ni...msti cedap=)smlm saye buat kuih bakar pandan,resepi dr jepon nuuunnn..hihihi..best la jgk,tp xingt nak snap gmbr..hohoho...
akak,nak tnye,akak sbnrnye stay kat mane?

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

cunnyer hasil potongan serimuka pisang mu ini DJ... geramm! akak pun dah penah buat kuih ni.. mmg suka sangat.. penggemar pisang harus cuba buat kuih ni.. tak rugi memang sedap!

izahdaut said...

cantiknya potong..kemas je..teringt2 lagi kesedapn kuih ni...

ain (sweet thots) said...

cantik jer kuih u dj. kita gak x kesampaian lg nk buat ni.

DJ Dayang said...

@zawani

akak pun sebenarnya nk buat kuih bakar pandan sb dh lm x buat. Tetibe nak try buat kuih pisang ni lak...tp alhamdulillah, mmg sedap sgt!

akak dok kat Ampang Selangor. :)

DJ Dayang said...

@MaDiHaA a.k.a Ratna
dah pegi tengok kuih ni kat umh akak, mmg tergodalah dgn potongan cantiknya itu. Yang ni cantik sket jer kak...hehe. tapi yg paling penting, rasanya yg enak banget! kan3x??... :)

DJ Dayang said...

@izahdaut
ala, serimuka pisang yg izah buat tu lagi lawa tau...jeles akak...hehe

DJ Dayang said...

@ain (sweet thots)
tqvm. mailah try...kuih ni mmg sedaaapp! :)

zawani said...

oo akak duk ampang..ingatkan kat srwk..akak asal srwk la ek?saye ade kezen duk ampang,die bk class buat kek=)

lina_pg said...

DJ santeknya cam kek jer..nak banyak..utk num petang..xdan nk masak ni maisarah sat tido sat bangun..

DJ Dayang said...

@zawani

hehe..ramai yg fikir akak duk srwk..akak mmg org srwk pun tp dh lm berhijrah kat selangor.

oic, bestnya ade sedara yg bukak bisnes kek ni kan.

zawani said...

mmm..tu la...hihi..mase sy kawin dl,die buatkan kek=)nice...

DJ Dayang said...

@lina_pg
hahaha...cam kek lak dah...ni mesti tbyg2 kek masam manisku itu, btl x??...hehe.

sian dia, xdan masak yer. ok2, DJ dh siap isi kuih dlm bekas..jemput makan yer lina. :D

DJ Dayang said...

@zawani

ape name kedai tu?? leh ler akak skodeng atau beli kek ker nanti...hehe

Kak Rosaliza said...

Salam DJ pekbr..cantik je seri muka pisang tu..kalo akk dpt seloyang pun jadilah heheh

Mas said...

cantik dan kemas kak dayang potong serimuka pisang ni....
mas pun dah buat....memang sedapp kan kak....

DJ Dayang said...

@Kak Rosaliza
w'salam kak...hehe, nak seloyang yer, meh dtg tolong dyg buat dulu, pas tu upah seloyang utk akak...hihi

DJ Dayang said...

@Mas
mmg sedap banget!...akak sukeee...hehe

Nieza said...

kak dayang, wah dh sampai ke dapur akak dah...bila lak nk sampai dapur saya ni..hehe btw nampak menarik dan kemas la kuih akak ni...potongan pun cun..saya lum pass lagi bab memotong kuih talam ni..:)

DJ Dayang said...

@Nieza
eh, ingatkan niez dh buat kuih ni...hehe. try ler skali, gerenti suke. bab2 nk memotong tu, kene tunggu kuih tu btl2 sejuk barulah dpt potongan yg cantik dan solid molid...hehe