Friday, January 14, 2011

Seri MukaKu


Kalaulah dgn memakan kuih seri muka ni boleh menyerikan muka, hari2 mau...hahaha. Dah agak lama tak buat kuih muih tempatan ni woo...ari tu slalu gak skodeng dapur yatiememories, rajin bebeno dia buat kuih...cantik2 dan semuanya nampak sedap. Kalaulah rajin mcm dia, kan best gitu. Tapi tu la, kena layan sorang2 jelah sb kat umah ni hanya DJ sorang jer suka makan kuih. Anak2 dan hubby mmg tak berapa nk layan pun...huhu. Kalau rasa desperate sgt, barulah buat..hehe. Antara kuih yg paling disukai ialah kuih bingka ubi, onde2, kuih lopes dan sri muka.

Kuih ni mmg dah selalu orang buat dgn pelbagai versi resepinya. Bahagian lapis hijaunya DJ bubuh sikit jer tepung gandum dan tak letak tepung jagung sb nak bagi rasa mcm dadih atau puding lembut. Barulah kena dgn citarasa. Tang lapisan bawah tu guna resepi NanaSham dr myresipi.com tp cnp resepinya dari rumah yatie. Trm ksh yer kpd kedua2nya. 

Seri Muka

Bahan-bahan
  • Bahan lapisan bawah
  • 500 gm beras pulut
  • 400 ml santan cair
  • 1 sk garam
  • 2 sb minyak

  • Bahan lapisan atas
  • 120 gm tepung gandum
  • 3 sb tepung jagung
  • 140 gm gula
  • 3 biji telur
  • 450 ml santan pekat
  • 1/2 sk garam
  • 300 ml air + 10 helai daun pandan dikisar utk dijadikan air pandan (bagi yg tak mudah nak dptkan daun pandan..boleh digantikan dgn 1 st pandan paste)

Cara-cara

  1. Untuk lapisan bawah
  2. Sediakan kukusan terlebih dahulu. Biarkan air mendidih.
  3. Bersihkan beras pulut dan direndam selama 10-20min.
  4. Toskan beras pulut. Tak perlulah lama2 sekejap je pon boleh.
  5. Satukan semua bahan2 didlm loyang dan dikacau sedikit agar minyak dapat diratakan.
  6. Kukus diatas kukusan yg telah sedia mendidih selama 20-30min.
  7. Keluarkan loyang dari kukusan dan ratakan permukaan pulut tadi. Siap untuk dilapis dgn lapisan atas.
  1. Untuk lapisan atas
  2. Pukul gula bersama telur hingga kembang..sikit je pon boleh.
  3. Masokkan santan yg telah dilarutkan bersama garam. Diikuti dgn air pandan dan dipukul/dikacau lagi...
  4. Akhir sekali ayakkan tepung gandum & tepung jagung ke dlm adunan tadi. Dipukul/dikacau lagi agar tidak berbiji. Hendaklah ditapis adunan ini dan siap untuk dikukus!!
  5. Sekali lagi dgn kukus yg sedia mendidih tapi INGAT api biar sederhana aje...letakkan loyang yg berisi pulut tadi tu....kedlm kukusan dan dgn perlahan tuangkan lapisan atas. Kukus la selama 45min atau 1jam....
  6. PERINGATAN...kuih ini hendak la betol2 sejuk barula mudah dipotong dan cantik dihidangkan...jadi SELAMAT MENCUBA!!

18 comments:

izahdaut said...

la debel kat bawah tu dari devil ke kak.ahhaa.mcm mcm la kak dayang neh..lawo kak potongan kuih tu..kalau saya kuih cam ni sik sememeh je time potong.nak kena asah skill memotong la nampaknya ni

Mas said...

kak dayang....cantik kuih serimuka tu...dah dipotong pun masih cun lagi...he..he...

Peri PiA said...

salam sys dj

sys memang dah berseri2 dah :)

ima said...

assalam dayang...dulu pernah wat sekali kuih seri muka ni...tapi tak ramai yg nak layan...itulah yg tak berapa rajin nak wat...nampak cantik je kuih tu...

DJ Dayang said...

@izahdaut

hihik...baru tau yer...

akak bese basahkan sket pisau tu ngn air sejuk pas tu baru potong. tu time rajin, tp kalo x tahan sgt, lps masak terus ngap jek...lgpun xde geng...hihik

DJ Dayang said...

@Mas

hehe..ye ker mas??...tq 4 the compliment ya

DJ Dayang said...

@Peri PiA

w'salam pia...

aduss!...pujianmu tu bikin hatiku gelisah...ahaks... :P

DJ Dayang said...

@ima

w'salam...

sama ler ngn kte ni...kuih2 ni hubby n ank2 x gemar sgt kecuali kuih pedas jek tu pun jarang skali nk makan...hehe

Yatie said...

Salam K.Dayang,
Cantik kuih akak...bertambah2 seri kuih ni bila ada kat rumah akak...ada lagi ke tu...mailah Yatie abeskan je...yatie mmng suka kuih2 mcm ni...hehehehehe...

Nieza said...

kak DJ, tak thn nengoknya ni...cantik menawan potongan pun kemas...mkn dh tentulah sedap.

K.Nor said...

waduhhh mmg berseri2 :)

nOOrsha said...

manis berseri2 serimuke ni macam muke rtuannye jugak...heheh

Sofea said...

salam kenal..nice blog..akak follow! ;)

DJ Dayang said...

@Yatie

w'salam...

alamak, tauke kuih dh mai dah...hihik..

akak dh lm x buat kuih. bl nengok kat umah yatie, rs nk duduk dekat2 jer ngn yatie...hehe

DJ Dayang said...

@Nieza

o tima ksh...bese2 je tu, nieza. tgh rajin katakan...hehe

DJ Dayang said...

@K.Nor
tq kak Nor....hehe

DJ Dayang said...

@nOOrsha

hehe..yg mengomen ni pun apalah kurangnya...anggun gitu.... :D

DJ Dayang said...

@Sofea
salam kenal. trm ksh yer sudi singgah dan follow blog DJ.