Wednesday, January 19, 2011

Buah Lai with Jeruk Mangga Kering

Siapa suka makan buah lai aka pear kuning ni??...terus terang DJ katakan yg DJ tak berapa suka sgt buah ni sb rasanya yg agak tawar dan sejuk. Kdg2 nak habiskan sebijik pun payah. Sedap lagi yg pear hijau tu. Tapiiii.....hehe... DJ boleh habiskan 3-4 bijik buah lai dlm satu masa kalau dibuat mcm kat bawah ni.....


Idea ni dtg setelah menghadiri satu 'gathering' kat rumah member rapat tahun lepas. Memang sedap dimakan stail gini. Tak percaya? Cubalah sendiri. Senang jer. Kupas kulitnya, potong ikut suka, pas tu gaul2kan dgn jeruk mangga merah kering atau kalau nakkan rasanya lebih mengancam, campurkan sekali dgn serbuk asam yg biasa tu. Gerenti takleh nak brenti....hihi.


Bahan-bahan :

  • buah lai / pear kuning (dikupas kulit dan dipotong ikut suka)
  • serbuk asam
  • jeruk mangga merah kering secukupnya
Cara-cara : gaul-gaulkan kesemua bahan dan sejukkan sebentar jika suka. Hidangkan.



9 comments:

atie @ ejay said...

mmm terliur nih

mokwonik said...

ohhgitu makan ka?? mokwo pun tak brapa suka buah lai..nak buat jus pun rasa tak sedap kan!!..next time try cam nih!

HaSue said...

biasa mkn camtok untuk dessert masa kenduri.memang best!nenas pun nyaman juak..hehe..mintak kmk sikit ehh.. :D

Mr. Mama said...

sedap...nak kena cuba nie....
minta izin yaaa...

DJ Dayang said...

@atie @ ejay

menu berdiet katakan...hehe

DJ Dayang said...

@mokwonik

mokwo cube ler dulu yer. kalau buat cenggini rasa2nya mokwo gerenti suke...hehe

DJ Dayang said...

@HaSue
ktk sebut jak psl nenas, alu lupak indah kmk nk meli ari marek padahal nk molah acar..huhu.

sue, buah lai gik ada tp jeruk ya dh abis diratah kmk..hehe

DJ Dayang said...

@Mr. Mama

silakan yer...InsyaAllah, sedap. tq

Wanieyra said...

salam singgah.....