Wednesday, September 22, 2010

Mi Kari


Dah tak tau nak makan apa dah mlm ni...last2 buat mi kari jer. Resepi mcm biasa, resepi tradisi. Cuma kuahnya kali ni tak pekat sgt. Keledek tak cukup. Tapi apa2pun rasanya tetap sedap!


Resepi mi kari dh byk kali diulang tayang. Tapi oleh kerana terlebih rajin, dyg cnp dari resepi yg tahun lepas. Sesiapa yg belum pernah try resepi ni, sudi2kanlah mencubanya yer. Memang tak rugi.

Mi Kari

Bahan-bahan : hidangan utk satu keluarga

Bahan A
  • 1/2 kilo mi kuning (dicelur)
  • 4 biji telur rebus (dibelah dua)
  • sedikit sawi (dicelur)
  • sedikit taugeh (dicelur)
  • sedikit daging lembu (direbus dan dihiris nipis)
  • 2 biji cili merah (dihiris)
  • sedikit daun sup(dihiris)
  • sedikit bawang goreng
  • tauhu yg sudah digoreng (dihiris)
  • udang yg sudah digoreng/direbus- optional
  • 2-3 biji limau kasturi - optional
Bahan B (kuah)

  • 250-300 g keledek merah (direbus dan dikisar lumat)
  • 5 biji bawang merah (dikisar)
  • 2 ulas bawang putih (dikisar)
  • 1/2 inci halia (dikisar)
  • 1/2 inci lengkuas (dikisar)
  • segenggam udang kering (dikisar)
  • rempah 4 sekawan
  • 3 sudu makan serbuk kari daging (dibancuh dgn sedikit air)
  • 2 sudu makan tepung gandum (dibancuh dgn sedikit air)
  • 2 sudu makan kerisik (kalau xde kerisik, buatlah sendiri. Ambil 2 sudu besar kelapa parut, pastu goreng tanpa minyak sampai perang. Then, tumbuk lumat. dah siap)
  • 700-800 ml air atau lebih
  • gula dan garam secukupnya
  • minyak masak
Cara-cara :

  1. Panaskan minyak di dalam periuk. Tumiskan rempah 4 sekawan diikuti dgn bahan-bahan kisar.
  2. Masukkan pes kari dan tumis hingga pecah minyak.
  3. Masukkan keledek yg tlh dikisar dan juga air. Kacau sekali sekala dan biarkan mendidih.
  4. Masukkan tepung gandum, kerisik, garam dan gula. Kacau hingga sebati. (kuahnya boleh adjust sendiri samada nak pekat atau perlu ditambah air).
  5. Apabila sudah masak, biarkan merenih seketika.
  6. Cara hidangan : Sediakan pinggan/mangkuk. Susunkan bahan A dan tuangkan kuahnya.

***mi ni kalau nak rasa keasliannya, tak perlu perah dgn limau kasturi. Sememangnya, dyg x suka pun sb rasanya lebih sedap tanpa limau. Tapi terpulanglah pd selera tekak masing2.

Under Creative Commons License: Attribution

4 comments:

ana ayesha said...

sy mmg suka mee kari. letak kerisik lain dr yg lain kena cuba ni

dayang_jack said...

selamat mencube yer ana...semoga kena dgn selera.. :)

Peri PiA said...

salam kenal,salam ziarah ;)

menarik nye
saya tak penah msk kuah mee kari gune keledek

♥LOVE2COOK♥ said...

Hi KakDayang, hru doing ???

How was ur Raya? Wish U had a blasting one! :D

Sedapnye tengok mi kari tuh, bes dpt makan time hujan2 ni ;)