Friday, April 20, 2012

Apam Indon


Semalam bila tayang gambar ni di FB, ramai yg sangka apam ni kek...heheh. Tapi mmg btl, sekali pandang, mcm kek, dua kali pandang pun mcm kek jugak...pandang berkali2 pun tak mcm apam...ekeke. Bila dah rasa sepotong, barulah btl2 rasa apam. Gebus dan lembut sekali... 

Sebenarnya masa mengukus apam ni, ada peristiwa yg x diigini berlaku. Huhuh..nk cerita pun x sanggup rasanya...sedihhh. Biarlah menjadi rahsia... tp Alhamdulillah...dapat juga cover line biarpun pd pandangan si pembuatnya agak pelik sket..tak pastilah plak kalau2 si pembacanya perasan apa yg silap..hmm...x mengapalah kan...benda dah jadi...

Terguda daku dengan keayuan apam indon yg Yatie buat tempoh hari...rupa2nya resepi ni mmg dah lama pun org lain buat...kak Ummi Kuantan pun dah buat, pas tu MamaFami dan ramai lagi. Baru-baru ni DJ perasan Mat Gebu pun buat gak...adehhh2..mmg teruja dan bersemangat pulak nk buat. Menurut Yatie, asalnya resepi ni hanya dibuat 3 lapisan je, tp dgn hasil kreativiti Ita Masam Manis, maka terhasillah Apam Indon yg sgt menarik. Thanks juga buat Ita krn sudi berkongsi idea. Maka bila DJ pulak mengolah resepi ni dgn stail gini, terus mcm x menjadi lak bentuk apamnya...hahaha...sabar ajelah  ye...psst! jgn tersilau pulak mata memandangnya....maklumlah warnanya nampak terang gitu...heheh.

Ramai gak rakan FB nk tau mcm mane DJ mem'belangkan' adunan apam ni. Pernah buat kek karamel yg tgh ngetop skrg ni tak??..DJ belom buat lagi kek puding tu. Cara membelangnya samalah seperti kek karamel tu. Eh2..jap ... terlupa plak. Nasib baik DJ sempat buat rakaman...haha. 

pssttt!..baru je sebentar tadi daku melihat kelainan versi dari dapur hero Sarawak ituu...jom lihat DI SINI. Mmg unik sekali dan cantikkk! 

Biarlah gambar2 ni bercakap ye..hrp2 faham step nya....
tak laratlah dah nk menaip...sakit jari jemari ni....ahakkss...
Cara DJ membuat Kek Velvet Kukus Pelangi pun ikut stail gini gak. Senang je. 


Ok jom kita semak resepi mudahnya pulak. Sila2lah mencuba sendiri. Thanks Yatie, kita nk panjangkan resepi dari dapur Yatie ke sini pulak. Lain kali akan dibuat lagi.

Apam Indon
Sumber : MamaFami, k. Ummi, Cikpuan MiezaYatie, Ita
Sumber : DayangJack

Bahan-Bahan
  • 5 biji telur
  • 1 sudu kecil ovalette
  • 1 sudu kecil esen vanilla
  • 300 gm tepung gandum
  • 300 gm gula halus
  • 250 ml susu segar atau santan~ ita guna santan (DJ guna santan juga)
  • 1/2 sudu kecil baking powder
  • sedikit garam
  • 2 sudu besar minyak-Yatie tambah (DJ tambah juga)
  • pewarna dan perisa kegemaran

Cara-Cara
  1. Panaskan kukusan.Untuk mengelakkan air menitik ke atas kek, balut penutup dgn sehelai kain.
  2. Sediakan loyang ukuran 9 inc
  3. Oleskan dengan minyak dan alas dasar loyang dengan baking paper
  4. Ayakkan tepung bersama baking powder.
  5. Campurkan garam ke dalam susu.
  6. Putar telur dan ovalette pd kelajuan tinggi hingga kembang.
  7. Masukkan gula sedikit demi sedikit. Kemudian masukkan esen vanilla.
  8. Kurangkan kelajuan mixer. Masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit berselang seli dgn susu. Masa ni Yatie tambahkan 2 sudu besar minyak dan gaul sebati.
  9. Bahagikan adunan kpd 3 bahagian. Masukkan perwarna yg disukai.
  10. Masukkan adunan adunan pertama ke dlm acuan. Kukus selama lebih kurang 10 minit atau smpai bhgn atas tu tak melekat.
  11. Ulangi kaedah yang sama untuk lapisan yang ke2 dan ke 3
  12. Adunan yang terakhir hendaklah dikukus selama 30 minit atau sehingga apam masak sempurna. 
*********
  1. Cara Ita, Yatie juga ikut cara yg Ita buat. (DJ ikut cara yg sama tapi menggunakan loyang 9" x 4.5" x 4.5")
  2. Cara ita sedikit berbeza, ita bahagikan adunan kepada 6 bahagian, setiap satu bahagian anggaran 1 cawan, jadi kita akan dapat 6 cawan.
  3. 2 cawan ita letakkan coklat emulco, ini untuk lapisan atas dan bawah. Baki 4 cawan yang lain ita warnakan dengan hijau dan letak pandan emulco, warna purple dan letakkan bluberry paste, warna merah jambu dengan paste strawberry dan warna kuning dengan vanilla.
  4. Ita kukus lapisan coklat yang pertama selama 10 minit, kemudian ita letakkan 4 warna yang lain secara berselang seli dan kukus semula selama 30 minit. Bila dah masak ita tuangkan pula warna baki warna coklat yang terakhir dan kukus semula anggaran 20~25 minit atau sehingga apam masak sempurna.**Masa mengukus, Yatie tutup loyang tu dngn aluminium foil. Aluminium foil tu hendaklah di sapu rata sedikit butter supaya bila apam masak, ianya tak melekat di aluminium foil dan kelihatan cantik permukaannya. Gunakan api sederhana semasa mengukus apam.


Sedaaappp!

14 comments:

Ryo Azhar said...

perfecttt!!!kmk molah sik kacak eyh..segan.hahahha..........

Mas said...

kak dayang...miss u..
cantikkk kemas apam tu kak....
gerammnya mas tengokk....

tun_telani said...

lapisan last dia berkalu accident ke kak? tp cantik sgt dah tu.. belang2 dia pun kemas sgt! suka tgk.

tun_telani said...

typo.. hihi.. berkalu = berlaku

Tina Othman said...

cantiknya =)

Sheila Shafeareen said...

cantik lapisan halus mulus...kak tu kena biar sejuk betul2 ke Dj baru potong...guna pisau tajam yee lawa x bederai

Cheq Sue said...

hai kak DJ...cantiknya apam tu, macam dilukis2 aje..

kakna said...

menarik lapisannya.memang pakar lapis la dj ni.

STAR Q said...

dah buat dah tp x cantik mcm Dj buat! maklum la air tangan org jantan! huhu! tp rasa boleh tahan :-)

rahel said...

Fuyoooo...fengsannnn...dari jauh kunampak apam Indonesia yang menyilaukan...ahakss...cantek sangat apam ni Kak Dj...

Anonymous said...

kak anon.. cik adik anon dah datang ni. memang mcm kek.. rasa dah lamaaaaa saya nampak resepi ni kat fp mamafami. jaman2 saya tak berblog dulu lagi. hehehe.. tapi dulu simple jek warne tu kan. skrg ni dah nampak mewah.. so goooddd

izahshantik..huhuhu

liemaopurut a.k.a ana said...

kak dayang,

canteeeek nye apam indon ni.bnyak versi dah yang saya jumpe. semuanya cantek2. saya pun kalau ikutkan nak buat arini. tapi malassss datang menyerang. tengok la esok camne.kalau seru mengapam datang he he

Sue @ Nenie said...

Salam...cantik betul kejadiam apam ni...mesti sedap ni...

Yatie said...

tu dia bila pakar kek buat apam pun jadi rupa kek..menawan sungguh...mmng sedapkan apam indon ni Dayang...