Sunday, February 12, 2012

Pari Bakar Berempah Harum

Menu hari ini....masih menggunakan resepi yang sama iaitu resepi ikan siakap berempah harum. DI SINI. Try pulak dgn ikan pari...perggghhhh! Memang x dpt nak dijelaskan dgn kata2 dah.... jom layan resepinya ye!....

Pari Bakar Berempah Harum
resepi : DayangJack@DapurKu SaYang

bahan-bahan : 
  • 2-3 ketul ikan pari (dibersihkan)
  • 1 helai daun kunyit (diracik/dihiris halus)
  • 2 helai daun limau purut (diracik halus)
bahan-bahan dikisar bersama :
  • 5 biji bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 1 batang serai
  • 1 helai daun limau purut
  • 3 kelopak bunga kantan (dihiris terlebih dahulu)
  • 1 sudu makan cili giling (boleh ganti dengan cili api jika suka)
  • 1 sudu besar rempah kari ikan
  • 3 sudu makan air asam jawa
  • 1 sudu besar kicap pekat
  • sedikit belacan bakar
  • 1 inci halia
  • 1/2 inci lengkuas
  • gula dan garam secukupnya
  • sedikit air
Cara-cara :
  1. Panaskan minyak secukupnya di dalam kuali. Tumis bahan-bahan kisar hingga terbit bau. Tutupkan api. 
  2. Sementara itu, sediakan kertas foil dan dulang pembakar. Letakkan ikan di tengah-tengah kertas foil. Tuangkan kesemua perencah tadi di atasnya. Taburkan hirisan daun limau purut dan daun kunyit dan balut dengan kemas (Guna daun pisang pun boleh). Perapkan sebentar lebih kurang 15 minit.
  3. Kemudian bakar ikan sehingga masak.
  4. Setelah masak, hidangkan. Boleh juga diperahkan sedikit dengan jus limau kasturi/limau nipis jika suka. Memang berbaloi...

8 comments:

Aine Ainun said...

Terasa terliur la,

selalu saya bakar kosg je n bersambal...

Harus try ni;)

rahel said...

Kak Dayang,nda' tahan tengok ikan bakar ni..meleleh terus air liur..mau habis sudah tisu ni.

kyoshi_sousuke said...

wah..tgk gmbar ni,dh tau sedap ikan bakar tu..hehe

Kak Sam said...

Dah lama tak buat menu ni.

cik cek said...

WoW!...sedapnya...kechur2 dah ni...:)

Nurul said...

Em.sedapnya.

Cekgu Maz said...

salam...ayo yo...manyak sedap la....nie yg rasa nak buat selalu nie....

aeinio said...

saya da try memang harum dan sedap...