Saturday, February 04, 2012

Kuih Lapis Seri Wangi


Assalamualaikum dan salam ceria buat semua pembaca setiaku....

Sejak dua menjak ni asyik buat kuih-muih jek...keseronokan yg x selalunya dtg kan...hehe. Kalau dah rajin, mmg pasti akan buat lagi dan lagi. Baru2 ni DJ ada buat kuih talam roti lapis coklat, juga dpt dari dapur Yatie. Rasanya mmg best sgt. Nanti DJ akan update resepinya. Yang ni pun ambik dari resepi ratu talam ni jugak. Pun sedap bangat! Memang tak tahan dgn godaannya. Pantang nampak kaler ijo, DJ pasti terpikat. Sebaik shj Yatie tayang kuih ni d FB, DJ terus buat keesokan harinya. Terima kasih sahabatku krn sudi berkongsi resepinya. Memang berbaloi2 membuatnya. Rasanya pun sedap dan kena dgn selera kami sekeluarga. Ada banyak lagi resepi kuih/talam Yatie yg harus dicuba. Kena masuk list dulu...hehe. Thanks again dear.


Ok..jom kita semak resepinya. Kalau ada yg berminat, bolehlah mencubanya ye. Selamat berhujung minggu semua dan Salam Maulidur Rasul s.a.w. 

Kuih Lapis Seri Wangi
resepi : Yatie@Sinar Kehidupanku
sumber : DayangJack@DapurKu SaYang

Bahan-bahan (loyang 8 inci)

Bahan A
  • 2 cwn tepung beras
  • 1 cwn tepung gandum
  • 2 sudu besar tepung jagung
  • 1 sk garam
  • 2 cwn santan pekat
Bahan B
  • 1 1/4 cwn gula pasir
  • 1 cwn santan pekat
  • 2 cwn santan cair
  • 2 helai daun pandan-di simpul
Bahan C
  • 3 sb rata serbuk koko*
  • 4 sb air suam utk bancuh koko*(di gaul rata, saya guna 1 sb coklat emulco je)
  • pewarna hijau, perisa pandan
Cara-cara.
  1. Masak bahan B hingga gula larut, biarkan suam sedikit.
  2. Sementara itu satukan kesemua bahan A di dlm mangkuk dan gaul rata, ketepikan dulu.
  3. Masukkan bahan B kedlm bahan A dan gaul rata, kemudian tapiskan.
  4. Bahagikan pada 2 bahagian.Satu bahagian letak pewarna hijau/perisa pandan dan satu lagi letak bancuhan koko/coklat emulco.
  5. Panaskan pengukus dan balut penutupnya dngn kain.
  6. Sementara itu sapukan minyak di keliling loyang dan alas dngn plastik di dasarnya.
  7. Apabila air dah mendidih,letak loyang tadi dan panaskan sebentar.
  8. Masukkan adunan koko 1 cwn dan kukus selama 5 minit.
  9. Setelah itu lapis pula adunan hijau selama 5 minit juga dan seterusnya sehingga habis adunan.
  10. Lapisan akhir sekali kukus selama 20 minit. Bila dah siap, angkat dan sejukkan.
  11. Kuih benar2 sejuk barulah cantik di potong. Gunakan pisau plastik ya supaya licin potongannya. Selamat Mencuba.

21 comments:

Sheila Shafeareen said...

salam cantiknya kuih lapis tu...basah bekilat...lapisan nya sama besar....mmg kalau penjakit R datang bederet2 kuih kan....nak rasa lehhhh

DjDayang Jack said...

@Sheila Shafeareen
w'salam kak..

mmg satu penyakit berjangkit dh ni. Nasib baik x meroyan kak...hahaha. mekasih ye sudi singgah n komen...kuih ni baru kuar dr peti ais, sb tu nmpk basah...hehe
bole je kak..nk tapau byk pun boleh..hehe

inahar ali said...

waduh dayanggg..cantik banget kuihlapismu itew...akak rasa nk terkam tau..paerghhh!!..kempunan sehh!!

SiTi AiSya mzm-fc said...

Cantiknya kih lapis ni.. halus,licin,berkilat an semestinya SEDAP !! Saya bab2 masak kuih ni failed,,adehhh..tau makan aje.

Rohah said...

Salam, cantik dan menawan kuih lapisnya.

~~zAnAfAhMi~~ said...

tengok pun dah terlior, akak pun skrg ni dlm proses belajar buat kuih jenis talam2 ni....
Yatie memang expert soal kuih talam kan?

Mat Gebu said...

Menawan kalbu betullah,

Kak Sam said...

Huhuhu bestnya kuih lapis api malas + takut nak melapis.

anymz said...

cantiknya kuih dayang ni...tirguda nak buat..hehe

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak dayang cayaangg..
mmg cantik n menarik ler tgk kuih lapis yg akak buat tu... kemas gitu...

Mas said...

cantiknya kuih lapis kak dayang...
meh 1/2 loyang...he3

suri solehah said...

cantiknya..kenapa dj lewat sedikit keluar resipi ni huhu,,akak google cari resipi dpt talam marble,resipi campur ngan tepung ubi, masak nampak elok..sekali melekat2 huhu

intandayani said...

skali tgk mcm kek lapis...

ibundo said...

salam.
Cantiknyer lapisan tu.. Bukan sebarang orang boleh dapat lapisan yang cantik macam ni..
Sungguh..

Yatie said...

Assalamualaikum Dayang,
cantiknya kuih lapis dayang ni..suka tngk dan kemas je potongannya...rasa mcm nak ngapppp je terusss....tq sudi mencuba..

Nieza said...

assalam kak DJ, memang menarik sgt kuih talam ni kak...tergoda dah ni..saya pun suka buat kuih talam ni..harus dicuba nanti..tq kak:)

Cekgu Maz said...

salam...pandai betul melapis...memang berseni dan rajin orangnyer...menggoda sungguh tapi tu la saya memang fail sket buat kuih lapis even yg mudah2...xde bakat hihihi

ummiakid-lily said...

cantek kueh lapis ni..potongan yang kemas, berkilat dan lapisan sama jer...pastinye sedap kan...

cik cek said...

perfect...cantik...lapisan dan warnanya...:)

MillFa Wild Orchid said...

kaler ijo tue memang membuka selera betul la....

Fiza Nordin said...

3/4 hari ni terasa2 tekak ni nak telan kuih kukus2 camni...klu sampai seru, nak jugaklah menerai...tgk gambar k dayang,menggoda sungguhla....