Thursday, August 25, 2011

Pari Bakar Berempah Harum....terbaekkk!

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semuanya...

Kembali lg bersiaran...DJ hampir2 terlupa nk tayang menu yg teramat-amat sedap ni. Dimasak 2 hari lepas. Sebelum ni DJ menggunakan ikan siakap dengan perencah yg sama. Klik Di Sini. Kali ni try ikan pari plak. Adehh...tak dpt dijelaskan dengan kata-kata akan kesedapan ikan berempah harum ni. Sila-silalah mencuba resepinya dulu ye. Memang tak rugi pun. Selamat Mencuba! :)

Pari Bakar Berempah Harum
resepi : DayangJack@DapurKu SaYang

bahan-bahan :
  • 2 ketul ikan pari (dibersihkan)
  • 1 helai daun kunyit (diracik/dihiris halus)
  • 2 helai daun limau purut (diracik halus)
bahan-bahan dikisar bersama :
  • 3 biji bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 1 batang serai
  • 1 helai daun limau purut
  • 3 kelopak bunga kantan (dihiris terlebih dahulu)
  • 1 sudu makan cili giling (boleh ganti dengan cili api jika suka)
  • 1 sudu besar rempah kari ikan
  • 3 sudu makan air asam jawa
  • 1 sudu besar kicap pekat
  • sedikit belacan bakar
  • 1 inci halia
  • 1/2 inci lengkuas
  • gula dan garam secukupnya
  • sedikit air
Cara-cara :

  1. Panaskan minyak secukupnya di dalam kuali. Tumis bahan-bahan kisar hingga terbit bau. Tutupkan api. 
  2. Sementara itu, sediakan kertas foil dan dulang pembakar. Letakkan ikan di tengah-tengah kertas foil (boleh juga dibalut dengan daun pisang). Tuangkan kesemua perencah tadi di atasnya. Taburkan hirisan daun limau purut dan daun kunyit dan balut dengan kemas. Perapkan sebentar lebih kurang 15 minit.
  3. Kemudian bakar ikan sehingga masak.
  4. Semasa menghidang, perahkan ikan dengan sedikit jus limau kasturi atau limau nipis. Sedaaaap!


20 comments:

izahdaut said...

memang best..nampak pun dah tahu

K.Nor said...

mmg terbaekkkkkkkkkkk!!! :)

mamalyna said...

nak wat jugakkkk....

Liza said...

pergghhh...meleleh air liur, mmg terbaik la...

cahya indah said...

Oh, da lama nak cari resipi ikan bakar berempah macam ni..thank you

sabar kagawa japan said...

perrgghh kak dayang,.....ade lebih tak? mtk pos kt jepon sikit boleh..alahaiii jepon susah betol nk jmp parii huhuhuh

lina_pg said...

assalam DJ...ingat kat kite lagi tak?amboi bz sungguh kwn kite sorang ni..sms pun senyap sunyi jerr..sedih kite tau..ni yg majuk ni

wow bestnya ikan pari bako ni...selamat hari raya ya DJ.Dah setel suma ke persiapan raya?

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak dj cayang...
resipi nie mmg terbaiiik... mmg semua ahli keluarga diana suka makan... sedaaap sesgt,... suka2!!

DJ Dayang said...

@izahdaut

kan...haa tau xpe...hehe

DJ Dayang said...

@K.Nor

highly recommended! :)

DJ Dayang said...

@mamalyna

sila2...trm ksh. :)

DJ Dayang said...

@Liza
tqqqqqqqq.. :)

DJ Dayang said...

@cahya indah

sama2...selamat mencube yer. pasti x rugi.. :)

DJ Dayang said...

@sabar kagawa japan

lorr...nk pos ikan takut kang busuk plak..huhu. kat situ xde pari eh. Ikan salmon??..ikan2 lain pun boleh gak tu..ala, yg biasa dibuat bakar atau kukus mmg sesuailah dibuat stail gini... :)

DJ Dayang said...

@lina_pg

w'salam...

whaaaaaaaaaaa! jgn majuk! jgn majuk!...kte pun br tfkir nk sms awak ari ni tau sb rindu sgt2...no hp kte pun dh tukar lain. nanti kte sms k. miss u so much, Lina. kte mmg agak kebizian sket sb tu ler x sempat nk update blog. lgpun line too slow ler.
eh, awak ade FB ke? leh connect kat situ. senang sket nk contact.

jgn ucap raya dulu..nanti kte sms. u wait aa ;)

DJ Dayang said...

@Diana @ Melley Mey

w'salam diana cayaaang...
tq juga sb sudi menerai resepi yer. Alhamdulillah....

Fiza Nordin said...

aduhhh sedapnye nampak....

kyo said...

ana dh cuba masak hr ni.. tp xde aluminium foil la.. sudahnya jd berkuah.. tp mmg sedap... mintak izin cnp yer dayang...

sweethOneY said...

Kak Dayang, saya nak try lah resepi ni. Nampak senang dan sedap je.. Tapi nak guna ikan kembung lah, ok ke ek agak2 ?

canteq said...

waaweee.. bestnye! sgt menyelerakan