Monday, May 23, 2011

Mee Udang


Maaf, gambar agak kelam sket sb hari hujan...heheh

Alhamdulillah....semalam dan hari ni makan mi udang. Terlaksana jugak hasrat di hati nk buat sendiri. Kebiasaannya main beli jer atau makan kat restoran. Kdg2 tu ada saja yg tak kena dgn rasanya. Buat rugi jer beli semangkuk sebesar muka, tp rasanya tawar dan hambar. Kat mana eh ada satu tempat ni kat area Ampang, mi udangnya tersangatlah sedap...tp di mana ya??...nanti2 cuba recall kalau ingat. 

Dengan semangat yg berkobar2 ditambahkan lagi dgn rasa laparnya, maka, DJ berjaya gak buat mi udg satu periuk. Eh, bukan, DJ buat kuahnya dulu. Mi nya DJ letak kemudian (semasa menghidang). Kang tak psl2 mi tu kembang setaman...hehe. Yalah, nak buat byk kan, takkan nak letak mi skali. Sebaliknya, DJ celur jer dulu mi kuning tu bersama tauge n sayur sawi. Pas tu barulah letak kuahnya semasa menghidang. Memang sangat2 sedap dan menyelerakan!


Terima kasih byk2 kpd Che' Iza krn sudi berkongsi resepi mi udang sedap ni. Actually, DJ pun ada tambah2 sket bahan-bahannya yer bg menepati citarasa DJ sekeluarga. Lain kali boleh buat lagi dan lagi. 

Jom layan resepinya....

Mee Udang
Resepi : Che' Iza@Myr

Bahan-bahan: ( 3-4 org )
  • 1/kg mee kuning
  • 300 gm udang saiz L 
  • 4 sb lada boh / lada giling
  • *4 ulas bawang merah
  • *3 ulas bawang putih
  • *1 sb udang kering (DJ tumbuk halus)
  • *1/2 inci halia
  • 1 sb petis (DJ guna belacan bakar)
  • 3 sb sos tomato
  • 1 sb sos cili (DJ letak lebih sket)
  • keledek / kentang yg tlh direbus n di lenyek (optional- utk pekatkan kuah)
  • gula n garam
  • taugeh n sawi
  • daun bawang n bawang goreng
bahan-bahan yg DJ tambah :
  • kiub ayam
  • sos ikan
  • kentang (direbus empuk dan dikisar dengan sedikit air)
  • tauhu goreng
  • telur
Cara-cara
  1. Rebus udang hingga masak... tapis keluar udang n asingkan.. Air rebusan jgn buang....
  2. Tumis lada boh hingga garing... Kisar bahan bertanda *... Tumis lak bahan kisar.... hingga betul garing n naik bau....
  3. Masukkan air rebusan udang.. biar kuah mendidih... Masukkan sos tomato, sos cili n petis... Renehkan kuah
  4. Masukkan garam n gula... bergantung pada citarasa masing.... Adalah lebih baik kalau kuah ni direneh lebih lama.... Lagi lama lagi sedap....
  5. Letak keledek/kentang yg tlh dilenyek utk memekatkan kuah... Tapi kuah ni dah cukup pekat sbb ada letak sos... so depend masing2lah eh...
  6. Celur mee, taugeh n sawi.... Masukkan udang yg telah direbus tadi... tuang kuah n taburlah dgn daun bawang n bawang goreng.....

20 comments:

lina said...

salam dayang - wah ni pun mee kegemaran lina juga....boleh la mencuba dgn ada recipe.

Anna Qawina said...

aslmkm kak..sedapnya nampak udang bertenggek..huhu

Sofea said...

Buat sndiri lagi puashatikan Dayang, fav akak jugak niii..:)

DJ Dayang said...

@lina

w'salam...

kalo ler lina berjiran ngn dyg, leh jer tlg2 buatkan mi udg ni kan...hehe

tp mmg dh lm jatuh ht dgn mi udg ni..cume mls jer nk buat...hihi

DJ Dayang said...

@Anna Qawina

w'salam..

mmg sedap sgt mi udg ni..lbh2 lg ade udg sebesar tu...mmg fav lah...hehe

DJ Dayang said...

@Sofea
btl tu kak...leh adjust ape2 yg patut ikut selera kan...hehe

Yatie said...

mmng sedapkan mee udang ni..yatie pun dah pernah buat ikut resepi ni...buat Yatie terliur je tngk mee udang ni..

norlie said...

SEDAPNYA..AKAK DATANG BAWA BEKAS KOSONG NI...

Annyssophellia said...

wah...geramnyer tgk udang2 tu...

lina_pg said...

amboi ngences tul tgk udang bertenggek tu..sedapnya..DJ nakkk

lina_pg said...

amboi ngences tul tgk udang bertenggek tu..sedapnya..DJ nakkk

Ummi said...

Weeey la Dayang ooiii...apasaii kijam sangat ni...tayang2 mee tu kat kita...dengan udang tu pulak..kalau dapat ni habis akak belasahh sume...hehe

Mas said...

sedapppnya......
nak semangkuk....

ShashaCatering said...

Mmmmm........ Lama tak makan mee udang. Sedaap... ;)

KakAsma said...

udang besar tu yang buat terliur sungguh..amek resipi yer DJ..nanti weekend leh buat..maceh share kat sini

cik cek said...

Menggodanya Mee Udang ni....sedapnya kalau dapat hirup kuahnya...nyaman rasanya....slurp...slurp...

DJ Dayang said...

@Yatie
tak puas mkn sket..kene byk2 baru puas hati dan berbaloi2...pas ni kene diet 'all out'...ahaks

La Dolce Nadiah said...

nyam nyam nyam mcm best je tpi kalau nak sedap lg cuba guna udang laut.....

Puan Eda said...

Nampak menarik resepi ni.. Mohon share ye..terima kasih

Puan Eda said...

Sedapnya.. Resepi ringkas dan mudah.. Mohon share ye