Wednesday, May 25, 2011

Kek Velvet Ombak Beralun (Kukus)


Assalamualaikum dan salam sejahtera semua....

Dah minum petang ke belum??...kalau belum, jom kita minum teh dan makan kek velvet... :)

Kek ni dikukus malam tadi. Oleh kerana cara penyediaannya teramat senang, DJ pun buatlah 1/2 adunan dp resepi asalnya. Masih ingat lagi tak dgn kek Alunan Kasih yg femes itu? Nama dan tajuk hampir sama tapi teknik mengolahnya mmg jauh berbeza. DJ dah pernah buat kek Alunan Kasih. Kali ni nak cuba pulak resepi kak Fida dengan versi kukus. Hasilnya??....hehe. DJ tak dptlah nak bg penilaaian sepenuhnya yer. Sebabnya ialah, DJ telah menderhaka kpd resepi asalnya. Memang tak sah kalau tak derhaka biarpun sket jer...huhu. Minta ampuuunn byk2 yer kak Fida. Walau apa2pun, dah namanya kek velvet mesti la sedap kan. Bahan-bahan kek ni pun kalau tak silap lebih kurang sama jer dgn kek Kukus Hawflake kak Fida, cuma perlu tambah hawflakenya jer. Tapi yg paling penting, kek ni mudah, cepat dan sedap dimakan.Terima kasih yer kak Fida atas kesudian berkongsi resepi kek kukus yg sedap ni.

Kek ni (berdasarkan olahan resepinya) naik elok jer. Sangat gebu dan lembut!..mcm kek span pun ada gak tp sedikit lembab sb DJ campurkan dengan serikaya. Biarpun buat 1/2 adunan, tapi boleh tahan gak saiznya. Memang sesuailah dgn bilangan penghuni yg ada kat dlm rmh ni.


Untuk lapisannya...DJ tak lapis dgn serbuk koko. Sebaliknya, DJ taburkan dengan serbuk milo jer. Jadi tak ada masalah lah kalau terlebih letak ker apa ker...rasa pahit pun tak ada....ermm...mmg best!

Mari kita semak resepinya di sini. TQ kak Fida. 

Kek Velvet Ombak Beralun (Kukus)
Resepi : Kak Fida@myr

Bahan-bahan ( loyang 9x6x3 / 10x7x3 )
  • 5 biji telur - A yg sejuk dr peti ais
  • 1 cawan gula halus
  • 2 cawan tepung gandum - ayak
  • 1 sk baking powder
  • 1 sb ovallete
  • 1/2 sk garam
  • 1 sk esen vanilla
  • 1/2 cawan + 1/8 cawan susu sejat = (150g)
  • 10 sb mentega cair (100g)
  • pewarna oren,hijau,kuning dan merah atau warna2 pilihan ikut suka
  • Secukup serbuk koko

Cara-cara :
  1. Panaskan kukusan.Loyang dialas kertas dan digris sekeliling.
  2. Campurkan kesemua bahan kecuali mentega dan pewarna dan pukul hingga kembang.
  3. Masukkan mentega cair dan kaup-balikkan adunan hingga rata.
  4. Bahagikan adunan kepada empat bahagian dan warnakan.
  5. Ratakan adunan berwarna pertama di dalam loyang.Ayak serbuk koko di atas lapisan pertama rata2 hingga menutupi lapisan pertama tadi.
  6. Tindihkan adunan berwarna kedua di atas lapisan koko dengan kemas.Bagi memudahkan gunakan sudu makan dan tompok2kan adunan hingga rata menutupi lapisan serbuk koko.Tabur lagi serbuk koko rata2.Ulang melapis dan menabur serbuk koko untuklapisan ketiga hingga lapisan terakhir adunan berwarna tanpa ditabur serbuk koko.
  7. Tutup loyang kemas2 dengan aluminium foil yang telah disapu mentega.Kukus selama 45 min.
  8. Apabila masak,buka segera aluminium foil.Ketika ini kek yang dilapis dah kelihatan berombak.Biarkan kek 5 min di dalam loyang.
  9. Tangkupkan loyang dan sejukkan kek di atas redai.
  10. Biar kek benar2 sejuk dan boleh dipotong dan hidangkan.

Kek ni DJ buat 1/2 adunan dengan menggunakan loyang 6 inci.
Bahan2 untuk resepinya adalah mengikut keselesaan dan citarasa sendiri.

bahan 1/2 adunan :
  • 1 cawan tepung gandum
  • 2 sudu besar tepung semolina
  • 1/2 sudu kecil baking powder
  • 90 g gula kastor
  • secubit garam
  • 3 biji telur A
  • 6 sudu besar minyak jagung
  • 1/2 sudu besar ovalette
  • 2 sudu besar serikaya
  • 60 ml susu cair
  • pewarna kuning, pes pandan dan merah jambu
  • serbuk milo untuk melapis
Cara-cara : sama seperti di atas.

memang tak rugi dicuba...


46 comments:

ibh said...

Kak Dayang..memang meleleh tengok kek ni...mesti dicuba nih...Thank's kak..

DJ Dayang said...

@ibh

hehe u'r welcome...mmg sedap dan gebuss! kredit to kak Fida gak... :)

Sheila Shafeareen said...

salam DJ yee mmg pernah buat kek V tu dari k,fida..yg ni pun megancam juga tetarik le dgn resepi ni n warnanya leh try ni buat utk mkn...

Sue @ Nenie said...

Salam Kak..Wahhhh nampak gebusss je kek ni...Boleh masuk list juge ni

lina_pg said...

salam yang..tersangatlah cantik kejadian kek velvet ni..kalerpul tapi sweet jer kaler dier,meh la tuko sket ngan kek epal bodoh2 kite ni

DJ Dayang said...

@Sheila Shafeareen

w'salam...

mmg senang jer nk buat kek ni. Basicnya lbh krg sama dgn kek velvet satu lg tu. Sedap!..selamat mencube yer... :)

DJ Dayang said...

@Sue @ Nenie
w'salam...

eh, boleh..ape salahnya...akak pun byk gak list ni...hehe

DJ Dayang said...

@lina_pg
w'salam...
adehh..kek epal..my fav tuu..x mao la ckp cam tu yang...kijamnya dikauu..(pinjam ayat kak ummi...haha)

lina, kek ni sedap tau..bl nk try? jomlah rasa sepotong dulu...kalo suke, jgn lupe buat 2 loyang tau...heheh

HaSue said...

kacak naar kek ktk tok eh..rajin nar ngukus2..hehe..
tolong hembus angin rajin banyak2 lok

DJ Dayang said...

@HaSue
tq2....
fuhhh! 1000 kali...angin sedang bertiup kencang serta ngn daun pudina lagik ya...ya mun sik rajin juak..nanglah kmk sik tauk nk kata apa lagik... :D

Nieza said...

assalam kak Dayang, lamanya tak singgah dapur akak ni...winduu lak rasanya...hehe sekali terpandang kek yang sungguh menawan ni...terguda dah la...memang nampak gebusla kek ni kak..sure sedap ni..tunggu angin rajin nanti bolehlah cuba...hehe

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

salam kenal...nmpk sgt lembut.tp jd ke klu saya wat ek..huhu

Juwita Jamaludin said...

Cantinya kek tu kak dayang .. Suka tgk

hani said...

salam kak,
terkesima saya melihatnye...lopong jap...hehhehehe

noor said...

Nampak ceria sungguh kek nie dan buat saya tergoda pada pandangan pertama hihi.

Nur Ede said...

Dayangg... cantik nyer kejadian kek velvet ombak beralun tu... klu akak buat jadi tak camtu... nanti klu ada masa yang terluang akak nak cuba buat ler.. nanti akak copy resepi kat dayang yer...thankss

Mas said...

akak....cantiknya kek tu.....
mengancamm betoiii....

DJ Dayang said...

@Nieza

w'salam
miss u too dear...akak pun skjp2 jer on9, xleh lama2..nk BW pun x semua tmpt...huhu.

kek ni kan akak buat sb senang...pas tu mood malas ttp ade, tp leh krn tringin nk rasa velvet, kenalah topup semangat nih...hehe

sila2lah cube resepinya. mmg sedap dan lembut

DJ Dayang said...

@Lydia Miza(Aidyl Azim)

salam kenal...trm ksh yer sudi singgah..

ape lak x jadinya.. mesti jd punyer..InsyaAllah. Lgpun kek yg dikukus biasanya menjadi...
sukses ya... :)

DJ Dayang said...

@Juwita Jamaludin

mekasih Juwita...Alhamdulillah... :)

DJ Dayang said...

@hani
w'salam...

hehe...mekasih. bila nk try?.. ;)

DJ Dayang said...

@noor
mekasih...Alhamdulillah... kek ni mmg buat hati tertawan...trm ksh gak kpd empunya resepi... :)

DJ Dayang said...

@Nur Ede
tq kak...

akak cube ler dulu eh..InsyaAllah menjadi...lagipun kek ni senang jer nk prepare...

DJ Dayang said...

@Mas
tqqqqqqqqqqqqq....hehe

ha mas, bl nk buat projek nih??... :P

Sari Yusa Ibrahim said...

Kak Dayang ni ada tangan ajaib ke?

DJ Dayang said...

@Sari Yusa Ibrahim

erkk...haha..hadoiii

tangan ajaib yg penuh dgn kasih sayang.... :D

CT Delima said...

As'salam Dayang

nak banyakkk! sikit tak cukup.. hehehe. emmm..sangat sedap, kena cuba lah nanti ni. sukalah pada alunan kek tu. kak ct akan cuba..insyaAllah :D

Diana @ Melley Mey said...

cantiiiiknya kek tu akak... nak sepotong ... boleh x akak.. hehehe

YusRa said...

wah bestnyer colourful larh..

Naz said...

Waaaaahhhh cantiknya... speechless!!!

geez said...

cantiknya kek velvet ni..... xtertahan gelora dijiwa utkku cuba juga! Tunggu.....

Bee said...

dayang, good idea..nanti leh cuba gak, colour pun cantik..kbee pun tabur milo gak tp lecehnya kena cepat2 kan..sbb milo cepat mengeras..tq dayang!!!

DJ Dayang said...

@CT Delima
w'salam...

haiyyaa...kak CT woo..sudah finish laa....hehe.
jamu mata jelah dulu yer kak. akak pun nk buat gak kan nanti...tp jgn lupe anto separuh kat dyg tau...kek ni mmg sodaaaappp! ;)

DJ Dayang said...

@Diana @ Melley Mey
huhu...yg akak anto td tu ler yg last...heheh

DJ Dayang said...

@YusRa
tq yusra...tq singgah :)

DJ Dayang said...

@Naz
thanks 4 the compliment... Alhamdulillah... :)

DJ Dayang said...

@geez
tq...selamat mencube yer. kek ni gebu dan sedap. tq juga kpd k.fida

DJ Dayang said...

@Bee

tq kbee...nanti2 leh cube kek sedap ni...mmg berbaloi2...tang milo tu plak, x pasti lak ia cepat mengeras ms ditabur tuu sb DJ x prasan..hehe. apa2pun, mmg best sb xde rasa pahit koko.

Ummi said...

Subhanallaaaaaahhhhh....cantiknya kek dayang niiiiii.....terpegun akak...rasa nak buat dan dan ni gak...mengancam tekak betuii...akak save dulu laaa ya Dayang..thanks kerana sudi share hasil experiment Dayang nih..hehe, muaaaahhh 1000x!!

dZana said...

aslmkum dayang.. akk dah cuba buat.. tiru versi dayang.. sedap n sgt gebu.. tq.. muaaaahhh

Gee® said...

wow..!! mengancam lah kek ni... telioq dibuatnya...

maNis said...

Assalamualaikum Tuan Rumah...mohon copy resepinya ya. Ingin dicuba , menarek sungguh. TQ

Azmah said...

akak nak tanya tepung semolina tu mana nak cari yek...ada ke jual kat pasaraya besar

DJ Dayang said...

@Azmah
tepung tu ade dijual di kedai menjual brg2 membuat kek. cth : Kedai Bagus

Anonymous said...

salam..nk tanya apa bezanya guna telur dri peti atau suu blik?

Anonymous said...

Salam DJ,

Saya dari Singapura, selalu jugak cuba resepi kek2 DJ yg mengancam tu :) Saya ingin bertanya kek velvet ombak nie boleh dibakar jugak?

SueRyani
Singapura