Monday, May 30, 2011

Cempedak Goreng Rangup


Alangkah bestnya dapat makan cempedak goreng niii...syurgaaa...! ..nyum nyum nyum!..yummyyy!...mimpi menjadi kenyataan!...heheh. Maklumlah, dah lebih 2 tahun MeM tak merasa buah favorite ni tau takk....tak percaya ker??...serious!..mmg dh  lama x makan.....kalau buah nangka yes, selalu gak beli kat tepi jalan atau kat kedai buah. Ada satu lagi buah yg hampir sama dgn spesis cempedak ni..kalau kat Srwk dipanggil buah 'terap'. Memang sedaaapp sgt...adehh...terbayang2 plak dah dgn buah terap tu...harap2 tak bermimpi lagi pas nih...hihi.

Apa2pun, hati puas dpt buat dan makan cempedak goreng nih...lbh2 lagi ketika masih panas, waduhh! rangupnyaaa! 


Resepinya mudah jer. Blend kesemua bahan2 utk buat batter hingga pekat sebati. Tapi taklah pekat sgt. Sedang2. Pastikan batter sentiasa sejuk utk dapatkan rasa yg rangup. 

Cempedak Goreng Rangup
Resepi : DayangJack@DapurKu SaYang

bahan-bahan : (3-4 orang makan)
  • buah cempedak ranum secukupnya 
batter :
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 sudu besar marjerin
  • 1 sudu besar gula
  • 1 cawan air sejuk (dari peti ais)
  • sedikit garam dan pewarna kuning
Cara-cara :
  1. Blend semua bahan batter hingga sebati. 
  2. Sediakan minyak secukupnya untuk menggoreng. Apabila sudah cukup panas, celupkan buah cempedak ke dalam adunan dan gorenglah hingga keemasan. Toskan setelah digoreng. 

13 comments:

izahdaut said...

akak napa bebenor tak makan cempedak nye? tak berjumpa ke tengah berpantang buah cempedak? hehehe.. nampak sedap tu..nasib akak tak siat isi nya tu. tapikan kak, cempedak paling the bestnya kalau goreng yang pernah saya makan, cempedak isi oren, kecik2.empedak kampung. ya Allahhh..wangi.. manis.. kecik masuk 1 mulut.dengan biji skali manis... waduh.. mimpi akak jangkit kat saya lak ni.huh

izahdaut said...

bila baca balik komen saya tulis tu, ntah apa apa dah ayat nye. nampak sangat berjangkit kempunan akak kat saya lak ni. hahahhahaha

Mas said...

akak......mas nak join makan sekali...he..he..
mas pun lama dah tak makan cenmpedak...
minta2 ada cempedak kat kampung bila mas balik nanti..

DJ Dayang said...

@izahdaut
tu ler psl dek oii...blkg rmh akak kat kampung tu ade 2-3 pokok cempedak...napa boleh x terfikir lak nk mkn ari tu..eh, bkn musim gak kan...hehe. Cempedak ni akak beli ptg smlm bl tahap kempunan dh lbh 220C...hihik. cam suhu oven lak...

berpantang idak lerr...ade2 saje eh..hehe

mmg sengaja x siat isinya..kang ramai lak yg kempunan nanti...ekeke

buah cempedak yg izah ckp tu cam lbh krg same jer dgn cempdk kat kampung akak. Yang ni pun manis gak sampai sakit gusi makcik ni..adehh..

DJ Dayang said...

@Mas

mas, gimme 5!!...heheh. kalo bkn musim, mahal sket ler harganya...smlm beli yg kecik jer dh sampai rm12...huhu. tp leh krn x tahan sgt dgn baunya yg like heaven tuu, akak sambar jer...hehe

meh lah, join akak...

Citarasa Rinduan said...

alamak..
dengan entry yang menarik,,, membuatkan ayu dapat bayangkan keragupannya..

ampun....
jgn lama 2 tantap cempedak dayang.. boleh kecur gini....

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

Cempedak...mana nak cari...??

ShashaCatering said...

Sedapnya cempedak goreng.
saya pun dah lama tak makan ni.
Entah bila la baru dapat merasa semula ;)

lina_pg said...

DJ nmpk tersangatlah rangup...mesti sedap mkn krup krap krup krap..licin ngan kerak sekali

Hani in Canada said...

Salam Dayang ... mengancam sungguh cempedak goreng tu!!! Hani ambik bau ajer lah yer. Cakap pasal buah terap - buah tu sedara mara nangka n cempedak n isi dia putih kecik2, ada bijik kan? Smaller version of cempedak? Teringat yg Hani pernah makan buah terap tu bila hubby kena posting kat Miri dulu. Bila sebut pasal Miri, terus teringat ikan terubuk (sigh).

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak..
aduh!! diana pun suka makan cempedak goreng nie akak... terap laggiii ler sukaaaa... lom musim lagi kat cnie.. e'eh.. dah lepas rasanya ari tu... tp akan ada lag musim buah nie nak dkt hujung thn nie... rinduuuunya nak makan.. sedaaappp

ma'chiks said...

salam, bila2 menggoreng lgi buah cempedak pas pas lah sikit kat teman, jgn lah biar liur teman meleleh, keshian teman...kan kan kan.

Cekgu Maz said...

alamak peberet nie....sedap nyer la..ari tu saya beli 3 biji cempedak..sebiji sekali goreng sekali hadap...puas tol makan....cempedak pon da rm 3 sekilo...pepun memang terbaekkk...