Tuesday, February 01, 2011

Ayam Goreng Lada Hitam (resepi II)


Dah lama tak masak ayam goreng berlada hitam. Kebetulan SIL ada kat rumah. Dia mmg gemar ayam lada hitam ni sejak 2 tahun lepas lg. Katanya enak bangat!...Untuk tidak menghampakan permintaannya, DJ buatlah ptg semalam. Ingatkan nak tayang malam tadi tp mcm biasa, tak sempat...hehe. Hari ni tak tau nak masak apa, sb msh kenyang lagi dgn roti canai. Apa2pun, jom layan dulu resepi ayam goreng berlada hitam ni yer. Amat sesuai dimakan dgn nasi ayam atau nasi putih atau dicecah dgn sos cili. Bila buat ayam ni kan teringat plak dgn kak Zila66....hehe.


Bahan-bahan :
  • 1 ekor ayam (dibersihkan dan dipotong ikut suka)
  • 3 biji bawang merah (ditumbuk)
  • 2 ulas bawang putih (ditumbuk)
  • 1 inci halia (dikisar)
  • sedikit sos lada hitam - optional
  • 2 sb kicap pekat
  • 1 sb sos tomato
  • 1 sb sos cili
  • 1 sudu makan lada hitam (ditumbuk) 
  • garam dan gula secukupnya
Cara-cara :
  1. Rebuskan ayam bersama sedikit garam hingga 1/2 masak. Kemudian dituskan.
  2. Gaulkan ayam bersama semua bahan di atas dan perapkan sebentar atau semalaman.
  3. Goreng hingga masak. 
  4. Hidangkan bersama sos cili jika suka

12 comments:

Mas said...

hitam2 tetap berseri2 ayam kak dayang ni..
wat mas tergoda jer....

DJ Dayang said...

tq mas, ala2 kadar je gambar tu psl nk cepat kan...hehe

Mama Gee said...

Bagus idea dayang ni....Mama Gee dah tak tahu nak buat apa lg dgn ayam

DJ Dayang said...

@Mama Gee
hehe..tq, mama gee. sila2lah try eh..mudah2an seisi keluarga suke...

ma'chiks said...

salam DJ...fuuh ayam bakar!! menggoda, mengancam, menyelerakan...kalau lah dapat dicapai...mau saja ku...

ct_nurmarlissaa said...

wahh..negro chicken..suka...nampak pun dah yummy...

DeLancrettLurpak said...

K.dyg, kmk dah coba resipi tok, nang nyaman, the best part is bila digoreng manok ya, serumah-rumah bau wangi kohh.. thanks k.dyg :)

Iris Kitchen said...

terliurnye tgk ayam tu... dh folo u.. thanx visit ari tu...

DJ Dayang said...

@ma'chiks

w'salam...

hehe...kalaulah boleh kan, boleh ler kte tkr2 lauk...hehe

DJ Dayang said...

@ct_nurmarlissaa

hitam itu menawan!...hehe

DJ Dayang said...

@DeLancrettLurpak
u're welcome, makasih juak ah sb sudi ngekot respi tok...

DJ Dayang said...

@Iris Kitchen

same goes to u...tqvm 4 the visit :)