Friday, April 16, 2010

Honey Prawns (Resepi III)




Kalau tak dapat makan udang hari2, dapat makan sekali seminggu jadilah...hehe. Ini menu semalam yer. Baru sempat nak tayang sb waktu ni tgh free. Tak masak utk lunch dah, sebab dah masak seawal subuh tadi...kalau sempat, boleh tayang entri baru nanti. Walaupun tgh free skrg ni, penat pg tadi belum hilang lagi...apa benda lah yg dimasak oleh tuan rumah ni ekk???...biarlah rahsia dulu....hehe



Oklah, menu udang masak bermadu kali ni ada lain sket versinya. Tapi tak kurang hebat rasanya. Memang mabeles!!...Mula2 ingat nak buat HP yg biasa tu jer tapi daun ketumbar bersama buah lemonnya nggak ada sih...sb tu lah ilham ni datang utk cipta resepi mengikut stok yang ada kat dapur nun...nak ke kedai malas pulak rasanya...

Alhamdulillah...mmg menyelerakan masakan HP ni. Sesiapa yg nak cuba resepi ni, dipersilakan yer. Memang tak rugi mencubanya. Walaupun gambarnya tak menarik,....tetapi rasanya cukup menyelerakan!...

Honey Prawns (resepi III)

Bahan-bahan :
  • 500 g udang basah (dibersihkan)
  • 2-3 sb cili kering kisar + 1 sb serbuk kari daging (dibancuh dan dijadikan pes)
  • 1 tangkai daun kari
  • 2-3 sb madu + 60 ml air
  • 60 ml susu cair / santan
  • 2 sb sos cili
  • 2 sb sos tomato
  • garam 
Bahan-bahan kisar :
  • 1 labu bawang besar
  • 5 biji bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 batang serai
  • 1/2 inci halia
  • 1/2 inci lengkuas
 Cara-cara :
  1. Tumiskan daun kari diikuti bahan2 kisar hingga naik bau. Kemudian masukkan pes kari tadi dan tumis lagi hingga pecah minyak.
  2. Masukkan sos cili, sos tomato, susu cair, madu dan garam secukupnya. Boleh tambah air jika perlu. Kacau perlahan2 dan biarkan mendidih seketika.
  3. Akhir sekali masukkan udang dan gaul2kan sebati. Padamkan api setelah masak.
  4. Hidangkan.


2 comments:

HALAMANKU said...

Hp,Hp,Hp... ha kompom menu betui bukan resepi... wow beso2 n best tul menu ni... nak juga... ni yang gemuk... hari2 dtg makan... menu syedap2 lak tu he he he

dayang_jack said...

hehe...xper2....makan jer selagi ade selera...hehe