Tuesday, October 27, 2009

Tempoyak Udang Goreng

Hari ni sebenarnya hari durian sedunia kat rumah dyg walaupun musimnya telah lama berlalu..heheh...selain dibuat pengat, sempat jugalah dibuat tempoyak. Memang puas hati sangat2 dapat buat tempoyak fresh.

Maka, hari ni utk melepaskan rindu dendam, dyg buat tempoyak goreng bersama udang. Waduhhh!!...enak bangat!! sampai tak sedar nasik dlm pinggan habis licin...cam tak cukup pulak..huhu...last2, menambah lagi...tak pandang pun lauk lain. Hanya makan tempoyak ni bersama nasi panas je. Barulah terasa kelazatannya...mabeles!!..

Sambal tempoyak ni mmg sesuai sgtlah dimakan ketika bersahur sbg pembangkit selera. Gerenti menambah lepas tu (bg peminat tempoyak la kan...yang tak minat tu lainlah cerita...hehe)....

Lagi satu, kalau nak buat tempoyak goreng, gunalah tempoyak yang fresh, janganlah yang dh terlalu masam...nanti x sedap.

Untuk resepi Tempoyak Udang Goreng ni sesiapa yg berminat bolehlah mencubanya. Memang sedap tau....belum cuba belum tahu....

Tempoyak Udang Goreng
  • 5-6 sudu besar tempoyak segar
  • 300 gm udang basah (dibuang kulit dan dibersihkan)
  • 5 sb cili kering kisar
  • 3 biji cili api merah (dikisar)
  • 1 keping asam gelugur
  • 5 biji bawang merah (dikisar)
  • 2 cm kunyit hidup (dikisar)
  • 2 cm halia muda (dikisar)
  • 1 ulas bawang putih (dikisar)
  • garam dan gula secukupnya
Cara-cara :
  • Panaskan minyak secukupnya di dlm kuali. Tumis bahan2 kisar hingga pecah minyak.
  • Masukkan udang dan tumis hingga separuh masak.
  • Masukkan tempoyak, asam gelugur, garam dan gula (pastikan rasa masin dan manisnya sama).
  • Goreng tempoyak sehingga masak sempurna (guna api perlahan).

6 comments:

ain said...

ooooohhh...hr durian sedunia upernya, td ada bubur durian , ni ada udang tempoyak pulak!! pas ni..??hehehe

indahhouse said...

Salam kak dayang,
baru saya kenal tempoyak goreng. nak rasa skit,kak? saya bawa bihun grg nak tukar pinggan nih

FiDa@aMiDa said...

salam dayang

wah tgk tempoyak tu yg tak tahan tu

dayang_jack said...

k.ain, lepas ni buat kek durian lak.. :D

dayang_jack said...

indahhouse, wlkslm...tu baru kenal, lom merasa lagi, kalo dh rasa, gerenti jatuh cinta..hehe. boleh2, kte exchange ek...hehe

dayang_jack said...

Fida : wlkslm...minat ker?? jom kte makan!..sedap ni tau lbh2 lg makan ramai2...heheh