Saturday, October 24, 2009

Ayam Panggang Berempah

Salam....
Semalam tak sempat nak update apa2 kat sini. Si Lina pun dah jelaskan masalah yg sedang dyg hadapi masa ni. Thanks, lina sb sudi jadi reporter tetap dyg...heheh.Jadi tak perlulah nak dijelaskan lagi yer. Memang frust gak lah. Apa2pun trm ksh kpd yg telah sudi datang berkunjung dan sudi tinggalkan jejak. Really appreciate it!....

Bbrp hari lepas dyg buat ayam panggang lagi. Tapi version lain lak. Oleh kerana anak2 tak jemu2 makan ayam, jadi, kenalah kreatif memasaknya. Kalau sebelum ni dayang buat ayam percik, kali ni buat ayam panggang berempah lak. Memang sedaap!!!....sampai princess kata x cukup seekor tu....huhu...

Hari ni teringin lak nak makan Ayam Kacang Ma tp x cukup eksesori. Kena tunggu kakak poskan barang2nya dari Srwk. Kena bersabarlah jawabnya.

Apa2pun, layanlah dulu apa yang ada ni...hehe.


Ayam Panggang Berempah

Bahan-bahan :
  • 1 ekor ayam (dibersihkan dan dipotong ikut suka)
  • 1 helai daun pandan (disimpul)
  • 1/2 inci kunyit hidup
  • 1/2 sudu makan lada hitam (dikisar)
  • 5 tangkai daun ketumbar (dikisar)
  • 5 ulas bawang putih (dikisar)
  • 1/2 inci halia (dikisar)
  • 1 sudu besar serbuk kari ayam
  • 1 sudu besar jus lemon
  • 2 sudu besar madu
  • 2 sudu besar minyak zaitun (minyak masak pun ok)
  • garam secukupnya
Cara-cara :
Satukan kesemua bahan di dlm periuk/kuali. Rebus sehingga separuh masak @ sehingga kuahnya agak pekat.


Sediakan dulang yang dibalutkan dgn kertas foil. Susunkan ayam bersama bahan2 perencahnya sekali dan panggang hingga masak.


(terbalikkan ayam ketika memanggang supaya masak sempurna)

***boleh juga dipanggang tanpa dulang jika suka

2 comments:

lina_pg said...

wow..ayam panggang dia posing dlm taman la..nak minta sah2 udah pinish

dayang_jack said...

huhu...dh finish yang oii...tlg2 ler masak..hihi..nanti kte mkn ramai2...