Wednesday, August 01, 2012

Ayam Prun

Alhamdulillah....dapat juga menulis entri hari ni. Biarpun agak sibuk sket, DJ rasa x sampai hati pulak nk membiarkan blog ni bersawang. Baru je nk bg tau yg DJ nk rehatkan blog ni buat sementara waktu...entah mcm mana tetiba ada kekuatan dan kerajinan pulak utk menulis satu lagi resepi juadah berbuka semalam. sebenarnya ada byk lagi gambar2 menu yg dah lepas msh terperap lagi dlm folder. Entah bila nak update agaknya....DJ pun tak pasti...sgt2 sibuk dan tak cukup masa utk berblogging...hmmm.

Oklah...hari ni DJ nak kongsikan resepi ayam prun pulak. Dulu pernah DJ buat daging prun menggunakan rencah yg sama tp x sempat nak share resepinya di sini. Kali ni DJ buat sekali lagi menggunakan ayam pulak. Alangkah sedapnyaaaaaaaaa!. Bau dan aromanya sungguh wangi ketika dimasak dan bila dah dihidangkan bersama nasi putih....hadoiii...habislah dietku...huhu. Kalau ada nasi beriani atau nasi minyak ni lagilah bertambah2 sedap dan berselera...

Jom kita semak resepinya ya....berminat bolehlah cuba. :) Terima kasih sudi menjengah ke sini. 

Ayam Prun
resepi : DayangJack@DapurKu SaYang

bahan-bahan :
  • 1/2 ekor ayam (dipotong kecil-kecil atau ikut suka)
  • 70g buah prun (pitted atau dibuang biji)  +/-
  • 1 sudu besar rempah kerutuk (DJ menggunakan rempah kerutuk Adabi)
  • 4 sudu besar cili giling (boleh tambah atau kurang)
  • air secukupnya
  • 2-3 sudu besar madu atau secukupnya
  • garam secukup rasa
  • 4 sudu besar sos cili
  • 2-3 sudu besar sos plum
  • 2 sudu besar sos tomato
  • rempah 4 sekawan (kayu manis, bunga lawang, pelaga dan cengkih)
bahan-bahan kisar :
  • 1 inci halia
  • 1 batang serai
  • 1 labu bawang besar
  • 3 ulas bawang putih
Cara-cara :
  1. Perapkan ayam bersama rempah kerutuk, cili giling dan bahan kisar selama 1 jam.
  2. Panaskan minyak secukupnya. Tumis rempah rempah 4 sekawan hingga wangi.
  3. Masukkan ayam bersama bahan perap tadi. Kacau perlahan sehingga mendidih. Kemudian barulah dimasukkan air secukupnya.
  4. Apabila ayam hampir masak, masukkan bahan-bahan selebihnya. Kacau lagi hingga sebati. Masukkan tomato ceri jika suka. Gaulkan.
  5. Apabila sudah masak, tutupkan api. Angkat dan hidangkan. (jika suka boleh hiaskan dengan gajus panggang dan bawang goreng)
Resepi ni mmg kena sgt dengan citarasa DJ sekeluarga...tapi tak pastilah pulak dgn selera orang lain. 
Lain orang lain citarasa..kan...hehe.

12 comments:

ct cheery said...

nampak macam cedap jer...

DjDayang Jack said...

@ct cheery

InsyaAllah sedap...hehe. tq

LinRosly said...

Assalamualaikum Dayang,
Terliur Kak Lin tengok ayam ni....sedapppnya..

ibh_sue said...

Asslmkum kak dayang.
Bln puasa nak upadte blog pun x sempat kan. . Huhuhuu.
Kak! Sedap ayam prun tu kak. Kak dayang masak apa pun sedap ja

eonisbalqis said...

aloss.. mleleh tgk.. cam best giler.. terbayang prun yg masam2 manis tu.. wallaaa sedapnyerrr

eonisbalqis said...

aloss.. mleleh tgk.. cam best giler.. terbayang prun yg masam2 manis tu.. wallaaa sedapnyerrr

Outbound di malang said...

Nice blog :)
salam kenal sobat :)
di tunggu kunjungan balik.nya ya !terimakasih ...

syikin said...

akum kak DJ..saye baru je ikut blog akak ni..fuh mmg terer la akak pny resepi2..nak tny la,akak amek lg x tempahan kek?teringin nak mkn,nak buat x kesempatan..

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Selamat Hari Raya dan Maaf Zahir Batin DJ

kak ina kl said...

salam aidil fitri dayang
tak pernah lagi buat resepi ayam camni

zila said...

mabelossss

Nordila Dila said...

sis DJ macamana rupa botol sos plum tu? sis guna brand apa?