Tuesday, June 19, 2012

Rojak Buah dan Sos Kuah Rojak/Rojak Petis (Homemade)


Ada sesiapa nak belajar buat kuah rojak (petis)?? Mari kita belajar sama2 ekk..heheh. Masa bercuti ke kampung halaman hari tu, ter'miss' pulak kelas amali cara2 membuat rojak petis yg diajar oleh mak angkat aka mak sedara. Tapi skrg dah tau, sb mak dah tlg ajarkan secara teori...Alhamdulillah, mekasih kedua2 sifuku. 

Bagi yang duduk jauh di perantauan, mungkin terlalu sukar utk mendapatkan petis udang dan rojak petis yg dah siap dijual dlm botol tu kan. Kalau dah teringin sgt nk makan, bolehlah belajar buat sendiri. Lagipun hasilnya gerenti berbaloi2. Yang penting, utk versi rojak petis ni, kenalah ada stok tepung kanji atau dikenali sbg tepung ubi. Sebut psl tepung kanji ni kan, ada ramai yg bertanya ttg perbezaan tepung kanji, tepung ubi dan tepung tapioka. Setahu DJ la kan ketiga2 tepung ni adalah tepung yg sama, iaitu tepung berkanji yg diperbuat daripada ubi kayu. So, yg menyebut tepung kanji atau tepung ubi tu, mungkin kerana dah terbiasa...mengikut keselesaan masing2... :)

Sos kuah rojak ni, time nk buat tu baunya sungguh tak menyenangkan...nasib tak ada orang kat rumah...hahaha. Tapi bila makan....adehh...takleh brenti dibuatnya....heaven!

Sejak ada sos kuah rojak ni, asyik makan rojak jer lah mak budak nih...hehehe. Tapi serius, my gugurl pun gemar makan rojak ni...selagi tak abis, selagi tu tak brenti...huhu. Tapi /tak apa la kan, bukannya selalu pun...



Apa2pun, jom kita semak resepi mudahnya ye...

Sos Kuah Rojak/Rojak Petis(homemade)
resepi  : DayangJack@DapurKu SaYang

bahan-bahan : 
  • 1/2 botol kecil kicap lemak masin (lebih kurang 200 ml)
  • 300g gula apong/gula merah/gula melaka atau secukupnya
  • gula pasir secukupnya jika perlu
  • 1 buku kecil belacan bakar(dihancurkan)
  • 1/2 botol kecil sos cili
  • 3/4 atau 1 cawan cili asli blended (pedas) / cili kering kisar / cili boh - DJ menggunakan cili asli Walfood
  • bijan secukupnya (digoreng tanpa minyak)
  • 125g tepung kanji/tepung ubi (tapioca starch) (dibancuh dengan air secukupnya)
Cara-cara :


  1. Satukan semua bahan KECUALI bijan dan tepung di dalam periuk/kuali. Dengan api perlahan, masak dan kacau hingga larut dan mendidih. (sila rasa masin, manis dan pedasnya. Jika terkurang, bolehlah tambah apa yang perlu)
  2. Masukkan sedikit demi sedikit tepung kanji sambil dikacau tanpa henti. (Pastikan sentiasa dikacau supaya ia tidak berketul-ketul). Masak hingga kuahnya sedikit pekat dan kelihatan licin. 
  3. Akhir sekali barulah dimasukkan bijan yang sudah disangai tadi. Gaulkan rata-rata.
  4. Tutupkan api. Biar ia sejuk.
  5. Bolehlah dihidangkan bersama buah-buahan yang digemari. Jangan lupa, taburkan kacang tanah yang sudah dikisar atau perah sedikit limau kasturi bagi yang suka rasanya masam-masam sikit. Selamat mencuba!
Cili Asli Walfood (hot & spicy)

Bahan-bahan untuk dibuat rojak ni ikutlah selera masing2 ye. DJ pun guna stok yg ada je. Ada mangga, sengkuang, timun, tauhu goreng, starfruit, dan nenas. Kalau ada tauge dan kangkung, bolehlah dicelur dan dimasukkan sekali. Waduhh! sedapnyaaaa!


39 comments:

Nuwairani Ismail said...

sedapnye ni. lagi pedas lagi sedap. takleh nak berenti makan selagi tak habis. kite book mark dlu resepi ni. thanx kak dj

DjDayang Jack said...

@Nuwairani Ismail
u're welcome my dear....boleh je try nanti eh...mmg sedap... :)

Anonymous said...

Salam..
Kicap masin tu kicap cair ke? Ke kicap lemak masin? botol kecik tu yang berapa ml ye? TQ

Amie said...

sedapnya rojak! Mintalah secucuk...

DjDayang Jack said...

@Anonymous

w'salam...
kicap lemak masin ye. sukatan satu botol 330ml.

DjDayang Jack said...

@Amie

hehehe..thanks...satu cucuk cukup ke tuu?... :D

Anonymous said...

Nk kna cuba ni...mcm best je...

MekNa said...

tERLIUR SUDAAAA....

Bicara Kak Noor said...

thanks DJ...sudi berkongsi resepi akak ni se umur hidup belum pernah buat kuah rojak ni selalu beli je,mesti nak try DJ punya ni nampak sedap sbb pedas tu sukeee sangat..

Mamasya said...

Salam Dj,nampak rojak itu yg terus kemari...mmg peminat rojak....tkasih DJ kongsi resepi mmmg sesuai utk perantau yg tak da stok kuah rojak.

Anonymous said...

salam,

apa tu kicap lemak masin kak?? saya duduk di uk..adakah itu soy sauce cair biasa or dark soy sauce?? terima kasih for the resepi sebab sini tak ada os rojaknya n rindulah nak makan..

Best Business Brands said...

Saya ni tersangat, sangat, sangat sukanya makan rojak buah atau makan buah gitu saja cicah dengan sos rojak petis…. rasanya sampai bila2 ...

DjDayang Jack said...

@Anonymous

kicap cair biase dear...
kicap pekat boleh gak guna tapi kurang masin dan perlu ditambah sedikit air dan garam semasa memasaknya

DjDayang Jack said...

@Anonymous

slmt mencube ye... :)

DjDayang Jack said...

@MekNa
hehe...jom kita makan! ade lagi ni...heheh

DjDayang Jack said...

@Bicara Kak Noor

sama2 kak...seronok sbnrnya kalau dpt buat sendiri kak selain jimat kos...heheh

DjDayang Jack said...

@Mamasya
w'salam mama..
adeh2...mama naik jet eh dtg ke sini??..hehehe...
InsyaAllah kuah ni dpt memenuhi selera...nanti mama adjustlah mane2 perlu ye sb kdg2 ape yg kte masak kene dgn selera kte tp x pd org lain...btl x??..hehe
nanti kalau dah buat jgn lupe sebotol utk DJ k... :))

DjDayang Jack said...

@Best Business Brands
thanks sudi singgah... :)

Shahriah Abdullah Novelis said...

S.E.D.A.P DAN M.E.N.G.E.C.U.R.K.A.N

kakbesah said...

salam Dayang, pepagi dh kecur air liur nengok rojak buah dayang tu. akk pun blom prnh buat sndri kuah rjak ni coz hb trsangt la rajin mmbeli yg dlm btol, rspi dayang ni nmpk mudah, tringin plak nk terai. kalo xde cili asli dlm peket tu, bleh tak ganti ngn cili api mesin?

DjDayang Jack said...

@Shahriah Abdullah Novelis

heheh....mekasih...mmg sedaaasppp! :)

DjDayang Jack said...

@kakbesah
w'salam kak...hrp2 sehat n ceria hendaknya...
boleh je try kak...InsyaAllah kalau ikut sukatan ni mmg cukup2 utk satu botol bsr...heheh
kalau xde cili aslitu boleh je ganti ngn cili api mesin, lagi asli dan pedass... :)

FnF Simple Life said...

wow... teringin nya...menarik ni...resepi pun nampak mudah...tq 4 sharing

Anonymous said...

@DjDayang Jack terima kasih kak, akan dicubanya hujung minggu ni.. (*^O^*)

ibh_sue said...

Kak Dayang..sue sllu ketinggalan ketapi kat blog..Hehehee..Baru hari ni berkesempatan nak BW... Sedap tu rojak buah..Bak kata akk kalau ada tauhu lg best..kan kan..kan Heee

Bradpetehoops said...

Amazing food blog, have a great day!

ogyep yummy mellow said...

sedappp nya..... pekat dan berkilat lagi... must try recipe ni...

Ayu said...

Assalam Dayang, waduh kecurnya tengok rojak dayang ni..terasa kesedapan nya dah oi..boleh masuk listlah macam ni..tak guna petis yang dah readymade ya..so this is homemade..nanti nak cubalah..

Aymy With L♥ve said...

Fuhhh meleleh... In the list... Petis dah buat... Tunggu jumpa nenas, sengkuang dan pelam muda... :)

maria said...

Salam kak dj,kak gula pasir tu agk2 byk mana ye kak.

imnobody said...

Salam,

Saya dah berjaya mencuba resipi kak DJ.. Tp disebabkan xberjaya cari kicap lemak masin,
Saya belasah kicp lmk mns, rasanya ok juga cma kena tambah garam sket kot.
Tq kak DJ, sgt menggiurkan kuah rojak

PriNceSs BuTtErFly OmEi said...

Assalam,

Minta resepi ya kak..nak cuba..heheheh..

Anonymous said...

Best resepi nih..tq share

asnita said...

As-salam,

Nampak menarik betul rojak buah tu.. Anak-anak pun excited suruh buat rojak buah. Kebetulan stok buah2an dah ada. Cuma nak tanya, kalau guna tepung jagung menggantikan tepung kanji boleh tak? Tq.

Che Jai said...

Sedapnya...
Membuat air liur menis le

ahdaus said...

Tumpang share...kalu sesiapa nak kuah rojak mak bee alaaa yg famous tu ...yg ready made, bleh cuba gi ke http://madeinkedah.blogspot.com nie TQ

FADZZY said...

mohon copy resepi ye..nampak sedap :)

FADZZY said...

mohon copy resepi ye.. :)

Cikda said...

salam DJ..subhanallah..cikda ni memang hantu rojak petis.. semalam kebetulan cikda buat n3 pasal rojak petis tapi beli punya la.. hahhaa..ada pulak geng yang tanya apa tu rojak petis..cikda google terus nampak blog DJ..

terus cikda suka mcm nak lompat2.. cikda linkkan n3 ni kat geng cikda tu ye ..sayang dia..muahhhhhh

tapi cikda laggiiii suka kalau ada tempe...hahahha..nampak tak??