Wednesday, April 18, 2012

Kek Lapis India / Cadbury Layered Cake


Kek Lapis India dan Kek Lapis Cadbury pd asalnya adalah kek yg sama. Beza pada nama tp bahan-bahan tetap sama. Jangan ada yang keliru lagi ye...hehe. Kek ni adalah antara kek yg sgt popular di Sarawak. Nak tau rasa kek ni kenalah mencuba resepinya atau kalau dh susah2, beli jer...hehe. Tapi kalau buat sendiri, lagi puas hati kan??...

Sebenarnya nak buat pun senang jer. Bahan-bahan pun simple. Cuma time melapisnya kenalah ada kesabaran yg tinggi. Kalau tak, susahlah nk dpt hasil yg diingini. Pastikan setiap lapisan kek dibakar hingga keperangan barulah nampak 'layer' nya yg asli itu...jangan bakar sampai rentung udah lerr...ekeke

Resepi kek ni ada byk versi. Ada yg menggunakan santan serbuk dan ada yg menggunakan kelapa kering. Ada yg menggunakan nestum dan ada pula yg menggantikan nestum dengan serbuk horlicks. Ada yg menggunakan tepung gandum/hong kong keseluruhannya. Semuanya bergantung pd citarasa individu tersebut. Tapi penggunaan coklat cadbury tetap sama...heheh. Jangan digantikan dgn coklat jenis lain pulak lah ye, nanti kurang sedap jadinya. 

Kalau lapisan tak cantik atau mcm tsunami gitu, bersabar je lah ye. Frust memanglah, tp jangan cpt putus asa. Cuba dan cuba lagi. Kalau tengok lapisan kek ni pun taklah kemas sgt sebenarnya...kes nk cepat siappp...adehh...sabar je lah...

hmmm...apa2pun, jom kita semak resepinya. Selamat mencuba! ^__^

Kek Lapis India / Kek Lapis Cadbury
Resepi : dayangjack@dapurku sayang

bahan-bahan: loyang 9" x 9"
  • 450g mentega berkualiti tinggi 
  • 120g tepung hong kong / tepung gandum (diayak)
  • 220g gula halus
  • 10 biji telur 
  • 100g tepung biskut marie
  • 65g serbuk horlicks
  • 50g serbuk santan (1 peket)
  • 300g susu pekat manis
  • 2 bungkus kepingan coklat Cadbury
  • pewarna kuning - optional
Cara-cara:
  1. Sediakan loyang kek dan griskan dengan mentega.
  2. Putar mentega dan gula hingga kembang dan berkrim.
  3. Masukkan telur satu persatu sambil diputar perlahan.
  4. Masukkan tepung biskut marie, horlicks dan tepung, santan dan susu pekat sedikit demi sedikit. Putar lagi hingga sebati. Masukkan pewarna kuning jika suka. Kacau lagi sebati.
  5. Ambil 7 sudu besar adunan dan ratakan ke dalam loyang dan bakar hingga keperangan.
  6. Ulangi lapisan dan susunkan kepingan coklat pada setiap lapisan yang ketiga. 
  7. Sejukkan kek sebelum dipotong.
Nota:
  • Biskut marie dikisar halus dan diayak baru ditimbang.
  • Serbuk Horlicks boleh digantikan dengan serbuk nestum bayi jika suka.
  • Susu dan gula boleh dikurangkan atau dilebihkan mengikut citarasa sendiri.
  • Gunakan mentega yang berkualiti tinggi untuk dapatkan hasil yang baik. Contoh jenama Anchor dan SCS. 
  • Acuan saiz 9" x 9" digunakan untuk kek yang tidak terlalu tinggi. Boleh juga menggunakan loyang 8" x 8".
  • cara menyusun coklat : Bakar adunan terlebih dahulu. Kemudian susunkan coklat secara rawak. Tutupkan coklat dengan adunan seterusnya dan bakar hingga keperangan. ATAU masukkan adunan dan susunkan coklat secara rawak dan bakar. Terpulang pada keselesaan masing-masing.
  • Setiap layer dibakar/digril lebih kurang 7-10 minit mengikut kepanasan oven masing-masing. 

23 comments:

Qasey Honey said...

asslm Kak DJ...nmpk sedap kek layer india tu...lagi2 bile dibubuh dgn coklat cadbury tu...lg la QH suka...
kena simpan resepi ni...tq yer...

DjDayang Jack said...

@Qasey Honey

w'salam...trm ksh.Sudi2kanlah mencube nya nanti ye. mmg sedappp! :)

HomeKreation said...

Aslmkm DJ. Cantik nya potongan nya kemas. Along ada buat kek ni raya thn lepas tp resepi nya lain. Nanti boleh cuba resepi DJ pula.

Amie said...

Assalamualaikum Kak DJ,
masya-Allah! Cantik banget nih kak... tak dapat nak makan, kita pandang ajelah lama-lama di sini.

Rohah said...

Salam Kak,
Nak brpotong2...bestnya kalau ada depan mata

Nina Mirza said...

As'salam kak DJ ...

pabila mata telah melihat keindahannya terasa meronta-ronta nak cuba buat.
Akan TETAPI,
setelah melihat kan cara pembuatnnya
ADUYAIII~~~~~ tak mampu rasanya!
tak cukup kesabaran dan masa :(

Bak mai 3 potong tuuu
heheh . . .

kakna said...

hai.. bilalah nak cuba melapis ni.asyik tenggok je..
kena ada peralatan yang cukup baru jadi ni.

FnF Simple Life said...

kemas sgt hasil nya...

IbuDhira said...

nelan aik liur jak la..lamak dh sik merasa kek tok eh...kmk ambik resipi ktk k..nk coba lak..makcehhh

Anonymous said...

tq dayang..insyaallah coba kelak..berkat sharing this recipe akan mendapat pahala & rezeki yg luas dr ALLAH SWT..amin

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak dayang...
wah lamanya diana x melapis kek... mcm gatal pula tangan nie nak melapis kek tgk kek cantik yg akak buat nie tau... hehehe... sungguh sempurna dan cantik kejadian kek nie.. suka diana tgk..

Zaliedana said...

Assalam kak dayang,mmg siyes nmpk sedap bangat kek lapis akak nih,da cklat cadbury rupanyer pasti bertambah sdp lah kan,pasti kek nih wajib sy beli nnti kat srwk kak,nak wat sendri malas sungguh..

rahel said...

Waw2..macam nak fensan jer tengokmu itew..cantek dan kemas...

a'in fajar said...

salaam kenalan..cantik dan kemas kek lapis k.dayang...sy peminat kek lapis serawal mesti cuba nie. tq kak

~~zana@pb~~ said...

Salam DJ, tengok lapis India tu yg terjah sini. Nak tau cmne rupanya...nmpk sedap tu, kenapalah nma India ada kat situ eh? cuba jawab...

Anonymous said...

salam,
sy nk tanya camne akak potong kek2 akak?guna pisau jenis apa?nampak cantik sangat.

DjDayang Jack said...

@Anonymous

w'salam....akak guna pisau utk potong sayur2 tu je dear...hehe

Fiza Nordin said...

Dah lame juga teringin nak cuba buat kek lapis india ni sbb ade cokat cadbury tu tp kena tunggu betul2 free time kan sbb rasenye melapis tu kena ade kesabaran yg tinggi.klu x hancusla.... Hihii jadinye kite kiv dululah resipinye ni...

sue_miakswk said...

assalam kak DJ...kmk mtk izin ktk copy resepi tok k. mek nak molah raya tok...ni alah beli jak..maok jak nak ncba..arap menjadik la...trma ksih...

Little Miss Ramble said...

Assalamualaikum kak, akak bakar kek tu dgn suhu berapa darjah celcius?

Little Miss Ramble said...

Salam kak, nak tnya akak bakar dgn suhu berapa darjah celcius ?

Anonymous said...

Nak tau kepingan coklat cadbury bagaimana yang digunakan saya kurang pasti.Terima kasih

Sallia Wu said...

kmk mok nanyak tok, serbuk santan ya boleh dignti dgn bhn lain sik? mun sik mok rasa kelapa giney mok nukar nya oh?