Monday, April 23, 2012

Kek Kelasi Mabuk (kukus)


Projek mengukus kek semakin hebat sejak dua menjak ni. Memang btl2 demamlah. Selagi ada semangat dan kerajinan, selagi tu lah tangan ni rs gatal nk mengadun kek. Ikut musim, dah tiba masa dan saatnya nanti, xkan ada dah projek mengekek ni...hehe.

Ok, x sabar rasanya nk cerita psl kek ni... minggu lps si mek Mukah ada menayangkan kek kelasi mabuk di FB. Pas tu diikuti AlongRoz...Pengsann dakuu!...tak boleh jadi ni...nak juga try wlpn pd awal perancangannya nk buat kek kukus Batu Berendam. 

Sebut je kelasi mabuk, terus kuteringat Jack Sparrow...hahaha..entah apa2 kan... Mmg unik sekali nama kek Sarawak yg tak pernah kudengar ni, siyes! Bila dah buat sendiri, adehh! lagilah terserlah keunikannya....haa, ingat! Jangan memandai nk bubuh baking powder dlm adunan kek ni ye (even dlm adunan kek2 Sarawak yg lain pun jangan...KECUALI dinyatakan dlm resepinya)...bkn apa, takut nanti kek masak dlm periuk pengukus(entah2 tak masak..hehe), bukannya dlm loyang...siapa yg salah?? bkn salah resepi tau...hehe

Kek ni DJ buat 1/2 adunan jer dari resepi asalnya. Saja nk try test kan. Tapi mmg btl2 sedap dan uniklah kek ni. Cuma DJ terkurang sukatan tepungnya. Sb tu nmpk basah2 sket. Apa2pun mmg tak rugi dicuba. Terima kasih ye Pn Lynda dan HaSue atas perkongsian resepi yg sungguh hebat ni. Mekasih gak buat AlongRoz sb tlh memberi semangat buatku utk mencuba resepi ni. 


Kalaulah ditanya mcm mana rasa kek ni, silalah cuba sendiri resepinya. DJ tak dpt nk jelaskan di sini. Jangan bimbang, kek ni takkan rasa terlebih masam dan sebagainya. Yang paling best, lapisan meringue nya. Masam manis gitu. Seperti yg HaSue suggest, kalau nk buat berlapis2 pun ok. Tapi DJ ikut je 100% resepinya. Alhamdulillah....puas hati setakat ni. Thanks HaSue. Kredit juga buat empunya resepi ni. Besttt!


Resepi cnp dari dapur HaSue. Thanks dear... ^___^

KEK KELASI MABUK
Resepi: Pn. Lynda Hj Taiban
Sumber: HaSue dan AlongRoz
Sumber : DayangJack

Bahan-bahan :
  • 450g mentega berkualiti tinggi
  • 200 gm horlicks
  • 14 biji telur gred A (8 biji putih diasingkan)
  • 1 gelas gula (150g)
  • 1-1/2 gelas tepung gandum (150g)
  • 2 sudu teh esen vanilla
  • 1 botol pandan paste
Caranya
Adunan Hijau:
  1. Pukul telur dan gula hingga kembang.
  2. Masuk butter, pukul hingga putih.
  3. Masuk esen vanilla, tepung, horlick dan pandan paste.
  4. Kalau mahukan warnanya lagi hijau tambahkan pewarna hijau.
  5. Bahagikan kepada dua bahagian.

Adunan Putih:
  • 8 biji putih telur
  • 10 sudu besar gula halus
  • 4 sudu teh tepung gandum
  • 6 biji limau kasturi
Cara:
  1. Pukul putih telur hingga kembang. Masukkan gula & pukul lagi sehingga menjadi meringue/kental(mangkuk diterbalikkan dan adunan tidak tumpah).
  2. Masukkan tepung.
  3. Akhirnya masukkan jus limau, pukul lagi hingga pekat dan sebati supaya jus bergaul rata.

Cara Mengukusnya:
  1. Kukus 1 bahagian hijau dalam ½ jam.
  2. Bila sudah masak, baru tuang adunan putih telur. Kukus lagi selama ½ jam.
  3. Bila adunan putih sudah masak baru lapiskan dengan 1 lagi bahagian hijau yg kedua. Kukus lagi selama 40 minit.
  4. Guna acuan 9x9inci.

Note:
Bancuhkan adunan putih telur selepas 20 minit mengukus lapisan hijau pertama, supaya tidak terlalu lama adunan berteduh dan boleh menjadi cair. Akibatnya nanti lapisannya tidak teratur dan tidak cantik 

Sekali pandang mcm Kek Lapis Evergreen Kukus pulak...hehe

32 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

aduhhh... org ketiga dah tayang kek kelasi mabuk... ku lihat hijau tu rasa mcm nak mabuk2 juga... hehehe.. mabuk sebab tak dapat merasa sendiri... nak mintak pun jauh sangat.. nampaknya kenalah usaha buat sendiri....... bahan2 belum cukup.. kena terjah bakeri dulu cari pes pandan.. cantik sgt gambar2 kek DJ ni... tambah terliur melihatnya....

p/s: tabik ngan org2 Sarawak... Along & Dj yg pantas sekali mencuba kek kelasi mabuk ni lepas Hasue tayang tempohari.. bravo!

Qasey Honey said...

betul ckp Kak Madihaa tu...org yg ke-3...spe la agaknya org seterusnya tu ehh...hihihi...

spi mabuk yer...QH aje yg blum mabuk2 lg...mabuk tgk org buat aje stakat ni...hahaha

ape2 pon mmg nmpk sgt sempurna kejadian kek ni...

Nina Mirza said...

As'salam kak Dayang...

memang bikin Nina mabuk ngengok nyerr....
Cantikzz sangat!! Bab melapis nie yg Cik 'M' :(
Satu ketika bila kerajinan bertapa pasti nak cuba.....

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam, DJ...

Aduhai, cantiknya kejadian... macammana agaknya boleh dapat nama tu.

Bila baca senarai bahan, terjamin sedap ni :-)

inazamri said...

semua org dah jd mabuk melihat kek yg cantik ni...aduhhh sedapnya.

Gee® said...

wow!! sangat menggoda jiwa ragaku... ada mengukus pulak ptg ni...

kakna said...

hari tu tenggok di umah hasue.hari ni di sini.. naik mabuk juga ni rasanya, nak cuba juga la nanti.
tiba-tiba jiran bagi kek lapis tenggah dok layan kek mabuk ni.lagi la kuat rasa nak cuba ni..

Lina said...

aduh..kecursss sekali..tapik tu lah bilangan telurnya tu...hehe

hal baking powder tu nape ya..dulu ada terpk gak....nasib tak memandai letak sniri..thanks for the tip

ummiakid-lily said...

aduhhh...cantek suungguh kek ni...terliur tapi mcm sayang nak makan...cantik sangat.

Yatie said...

cantiknya kek kelasi mabuk ni, dah tak sabar nak buat ni..tapi tulah terbuat kek lumut dulu..so kena abeskan dulu kek lumut, barulah buat kek ni plk...tapi takleh tahan ni..nak wat gaklah esok..he3...

Rohah said...

menarik kek ni nampaknya, ramai yang dah mencuba..cantik kombonasi tu

CheNamNam said...

hadoiilahh sentap hatey mak nak betul tengok kek gebu-gebu nehhh...leh leleh ayaq liuq hooo..:)

mokwo® said...

agaknya kelasi tu peknen tak...hihi..adeh! yg makan harapnya tak jadi fening lalat udah lah ye...nampak cantik tul kek nih..arituh tengok kat umah hasue...mokwo memang suka kek2 yg kukus dari kek yg di bakar..salin dulu resepi nya!

DjDayang Jack said...

@MaDiHaA a.k.a Ratna

alahaiii..siannyaa akak kte ni...tu lerr..mai lah dok berjiran ngn DJ...ari2 leh jengah menjengah ye tak??..hehe...
xpe kak...nanti2 free leh le cube resepi ni bl bhn dh semua ade...DJ pun mcm tu..bl semua bhn ade, xnk tangguh2 dah...nanti x jd buat plak..hehe...

ape2pun mekasih ye kak sudi singgah dan juga compliment dr akak...Alhamdulillah... :)

DjDayang Jack said...

@Qasey Honey
rsa2pas ni Qasey Honey org yg ke 4...heheh...fuhh2...mudah2an lah kan...

kek ni buat 1/2 adunan jek...sb tu senang sket nk buat... :)

thanks ye sudi singgah n komen :)

DjDayang Jack said...

@Nina Mirza
w'salam Nina...

hehe..mabuk kek xpe dik...makinlah bersemangat nk buat kan..tp mmg btl tu, mood rajin kene ade, kalau x, semua benda xleh on...

Kek ni mmg sedap rasanya...sudi2lah mencube resepinya nanti ye... :)

DjDayang Jack said...

@Sari Yusa Ibrahim
w'salam....

hehe...kek ni mungkin ade sejarah dan sebab musababnya...hanya si empunya resepi je tau maksud di sebalik kejadian kek ni...mungkin juga skdar nama atau gelaran...wallahualam...

DjDayang Jack said...

@inazamri

hahaha....adehh...mabuk kepayang...hahaha...
tp bila mkn kek ni mesti xleh nk stop sb sedaaappp! :D

DjDayang Jack said...

@Gee®

tq...sudi2kanlah mencube resepi ni ye...mmg bestttt! :)

DjDayang Jack said...

@kakna
buat je kakna...jgn tunggu lama2...nanti bertambah2 pulak mabuknya...hahaha..cam peknen lak...

DjDayang Jack said...

@Lina

buat 1/2 adunan je dear...ok gak saiznya...cube dulu k.

baking powder mmg x pakai utk kebanyakan kek srwk..nanti jd spongy/berlubang2 atau x mampat. hilanglah keunikannya dan juga rasanya nanti...lagipun kek2 srwk ni x pakai bp pun tetap kembang dan lagi cantik hasilnya...bkn nk show off ye tp mmg itulah hakikatnya bl x pakai baking powder...baik yg dikukus mahupun yg dibakar...

DjDayang Jack said...

@ummiakid-lily

hehe..tu le psl..kalo x mkn sayang la pulak takut membazir...nk mkn pun syg gak sb kejadiannnya yg mengancam itu...hehe

tq ye sudi singgah...

DjDayang Jack said...

@Yatie
wahh! bestnya Yatie pun nk buat gak eh...dah siap nanti jgn lupe tag ye...heheh

DjDayang Jack said...

@Rohah
mekasih...Alhamdulillah...berbaloi2 buat kek ni... :)

DjDayang Jack said...

@CheNamNam

adehh...sayu rasa bl mak ckp mcmtu...huhu...mailah rasa kek ni ...ade sket je lagi ni...hehe

DjDayang Jack said...

@mokwo®
silakan ye mokwo...semoga berjaya eksperimen kek ni...InsyaAllah.
hehe...kek ni mmg unik tp xde lah sampai mabuk2...hahaha

~~DAPUR KECIL KU~~ said...

salam kak dayang
kita dah wat cuba bg komen sikit pasal kek ni.

Ummi said...

Subhanallah, lawooonyaaa kek Dayang nih...rajin kemaaiiinn lak tu...ntah bila akak nak sampai seru buat kek ni tauuu...adeeeii

Nadzreena and Nazeem said...

Aci x nak try kek lumut kak dayang tp ade lapis tengah dgn meringue ni.hehehe...lawaaaa!!

Anonymous said...

Salam kak dyg, kmk molah kek tok aritok tek.. 1) masa pukul gula n telur ya, smpe nya jadi mcm meringue ka?
2) lepas tambah marjerin tek (xda butter), nya jadi mcm berketul2..

~SNA~

Qwin Juliana said...

hi DJack,
Thanks for sharing the recipe. Inspired by the unique name and attractive colour, I made the cake last night. It turned out with well texture and tasted good too!
Thanks again! :-)

Qwin Juliana said...

Inspired by the unique name and attractive color, I made it last night. It turned out well and taste good too! Thanks for sharing the recipe. :-)