Wednesday, April 25, 2012

Kek Gulung Kasih


Inilah pertama kalinya DJ gulung kek ni secara terbalik.....faham ke tak ni maksud 'terbalik'? hehe. Ok, jom imbas kembali kek gulung kasih yg DJ buat sebelum ni. Ada beza tak? Apa agak2nya yg terbalik tu? :D

Rujuk link DI SINI

ermm...dah dpt jawapan?...heheh. Apa yg DJ maksudkan ialah kek ni biasa kulit di luar tetapi kali ni DJ guna bahagian dalamnya pulak menjadi kulit dengan meletakkan tompokan adunan terlebih dahulu dan kemudian dibakar selama 50 saat, lepas tu diratakan adunan putih pd keseluruhannya. Bakar lagi hingga masak keperangan. Bila dah siap bakar, keluarkan dari oven dan terbalikkan kek. Ceraikan perlahan2 dari kertas baking tadi (rujuk gambar bawah). Kemudian terbalikkan semula kek tadi....haaa..nampak tak kulit kek tu bila dah dipisahkan dari baking sheet tu? hmm..tak melekat pd kertas tu kan...DJ menggunakan none stick baking paper utk menggulung kek. Jadi, kalau guna kertas biasa, maybe kena sapu butter atau minyak terlebih dahulu supaya kulitnya tak melekat pd kertas tersebut. Boleh juga guna plastik utk gulung kek ni (yg ni pendapat mereka2 yg dah mencuba..tp DJ mmg x pernah try pun)






Apa2pun cara, yang penting kek roll kena btl2 masak on timing. Silap adjust/set masa sket, kek kurang masak atau terlebih masak. Bila terlebih masa membakar, kek akan menjadi kering dan berderai. Akhirnya ia patah semasa digulung. Sebab tu lah kena ambil tahu masalah oven masing2. Lain jenis oven, lain kepanasan suhunya. Lagi satu, follow resepi betul2. Jangan adjust sukatan melainkan gula. Ikutlah langkah2nya, jgn ada yg terlepas pandang, ok... All the best! :)

DJ msh menggunakan resepi yg sama DI SINI. Tekstur kek ni mmg gebu, lembut dan sedaaapp! Kalau takut kulitnya tertanggal, bolehlah cuba stail gini. Ikutlah keselesaan masing2 kan. Tapi stail gini pun nampak comel gak...hehe (tetiba terasa nk buat lagi la pulak tapi perisa lain.

Kali ni DJ menggunakan filling bluberry pulak...alangkah sedapnyaaaaa!


12 comments:

Norzie hany said...

Cantik sungguh kek gulung kasih ni dayang.Teruja betul sis tgk.

Sally Rashid said...

saya akan cuba sampai berjaya buat kulit tak tertanggal..tapi yang ni pun nampak menarik gak...hehe. Terima kasih dayang..

Qasey Honey said...

versi tbalik pulak yer...mesti cuba ni...tp biase bab gulung tu yg selalu ntah ape aje jadinye...patah2 kek tu...hihih...nk try ni pulak...resepi pon nmpk senang tu...

Sheila Shafeareen said...

salam Dj..menarik dan cantik jadinya...bahagian yg dalam di luar pulak npk beseni dan gebus bahagian luar...gulungan pun cun x patah...

CitarasaKu said...

Salam Dj...sangat cantik dan tergoda di buatnya. Teringin nak cuba tapi tak berani laaa. bab mengulong tak terror tapi suka makan kek gulung.

Nina Mirza said...
This comment has been removed by the author.
Nina Mirza said...

As'salam Kak Dayang ...

Dari kerana mata ....
yg mempunyai kuasa
Oh ..... Nina tergoda,
Nina tergoda terkesima ...
Cantik nyerrrr!!!!

Nina tak pernah buat kek gulung tapi amat suka makan kek gulung~
(Belum berani lagi nak menggulung)
hehehe . . .

azian said...

Salam, akak suka tgk hasil tangan DJ... kemas dan teliti ajer...

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam, DJ... wah, cantiklah digulung terbalik begitu, lagi menyerlah warnanya.. tambah jem blueberry, mesti sedap!

Mas said...

kak dayang....
cantikk kek gulung akak tu...
nampak pun lembut gebuu jerk...

Ummi said...

Assalam Dayang cayang...waaah terbalik pun comeeeyyy...kalau lg senang dan x menjejaskan rasa dan lebih sonok lgk, jimat masa utk lebih berhati2 masa menggulung, baik cuba, apa salahnya kan... Ni kata kat akak la ni, x buat2 lgk...lama2 terlupa...ni tgk Dayang buat blk...mcm semangat jer...hehe

~~DAPUR KECIL KU~~ said...

baru teringat nak wat bahulu gulung dah kak dayang tayang kek gulung ni plak.tak boleh jadi ni nak kena wat gak ni.entah penyakit apa lak skrg asyik nak mengkek aje ni.