Friday, March 02, 2012

Resepi Lengkap Pizza (my style)







Assalamualaikum dan salam ceria....

Alhamdulillah...dapat juga akhirnya meng'update' resepi pizza ni. Selalunya tak sempat jer..huhuh. Pizza ni DJ dah buat 2 hari berturut2 atas permintaan anak2. Memang berbaloilah setiap kali membuatnya sebab sedap sgt dan rasa pizza ni pun seakan2 lasagna atau baked macaroni. Sungguh berselera anak2 makan. DJ makan 2 slices je. Memang takleh layan sgt selera membuak2 ni. Nanti bertambah2lah lah pulak lemak dan kolestrol...hehe.

Malangnya, DJ tak sempat nk rakam gambar step by step. Tak cukup masa nk buat semua tu. Lain kali je lah ye. 


Mari kita semak resepinya. Di sini DJ tuliskan 2 resepi kulit pizza. Pilihlah mana-mana berkenan di hati atau mengikut stok. Pizza base I, hasilnya sangat gebu dan lembut. Yang base kedua tu pun sedap juga, dibuat nipis2...nanti jadi krispi. Silalah mencuba jika berminat ye. DJ mmg guna resepi yg dua ni je setiap kali nak buat pizza. Manakala toppingnya boleh ditukar mengikut selera dan citarasa. Kdg2 DJ letak filling sate ayam atau seafood. Best sgt! 

Pizza
resepi : DayangJack@DapurKu SaYang

Pizza base I : 
  • 2 cawan tepung gandum
  • 2 sudu kecil yis segera mauripan
  • 2 sudu besar susu tepung
  • 160 ml air suam
  • 1 sudu besar gula halus
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 1/2 sudu besar bread softener (pelembut doh)
  • 1 sudu besar olive oil atau marjerin/mentega cair
Cara-cara :
  1. Rendam yis bersama air suam selama 10 minit. (Yis yang baik akan mengeluarkan buih)
  2. Dalam mangkuk/bekas berasingan, campurkan kesemua bahan yang selebihnya dan gaul/ramas dengan hanya menggunakan jari. Kemudian, buatkan lubang di tengah-tengahnya dan tuangkan yis tadi perlahan-lahan. Uli sehingga menjadi doh yang elastik.
  3. Simpan doh di dalam satu bekas yang agak besar dan tutup kemas dgn kain lembab. Rehatkan doh selama 45-50 minit.
  4. Panaskan oven pada suhu 180C. Sediakan acuan/loyang/pan pizza. Lengserkan sedikit dengan minyak zaitun.
  5. Keluarkan doh dari bekasnya. Tumbuk-tumbukkan sedikit untuk keluarkan angin. Kemudian letakkan doh di dalam pan dengan hanya menekan dengan telapak tangan sahaja. Tidak perlu dicanai (tapi kalau nak, boleh juga). Ratakan doh sehingga padat.
  6. Cucuk permukaan doh dengan garpu dan sapukan dengan minyak zaitun di tepi-tepi doh dengan berus pastri(supaya ia akan kelihatan cantik dan berkilat setelah masak). Biarkan ia rehat selama lebih kurang 10 minit.
  7. Bakar doh selama 7-10 minit. Kemudian keluarkan dari oven.
  8. Akhir sekali ratakan dengan sos tomato, mayonis dan bahan-bahan topping yang lain. Tuangkan sos keju dan taburkan keju parut.
  9. Bakar selama 20 minit atau hingga keperangan.
Pizza base II :
  • 2 cawan tepung roti
  • 2 sk yis mauripan
  • 90 ml air suam
  • 70 ml susu segar suam
  • 1 sk garam halus
  • 2 sb gula
  • 1 sb marjerin
  • 1 sb susu tepung
Cara-cara : 
Satukan kesemua bahan(kecuali susu segar dan air) di atas ke dalam satu bekas besar dan gaulkan rata. Kemudian tuangkan susu segar dan air. Uli sehingga menjadi doh yang elastik. 
Kemudian rehatkan doh(tutup dengan kain lembab) selama 1 jam. 
Panaskan oven pada suhu 180C. Sesudah itu, tumbuk-tumbukkan doh tadi dan canaikan mengikut saiz dulang/pan yang digunakan. Sapukan sedikit minyak zaitun/minyak masak pada dulang tersebut dan ratakan dengan doh tadi. Cucuk-cucukkan doh dengan garpu. Bakar selama 5 minit. Keluarkan.

untuk menyusun topping : Sapukan sos tomato dan mayonis di serata doh pizza, diikuti dengan toppingnya. Kemudian tuangkan sos keju di atasnya dan taburkan dengan keju parut dan oregano. Bakar selama 20 minit atau sehingga keperangan.


Topping/Filling : (2 large pizza)
  • 400 g daging cincang (dicincang/minced)
  • 3 ulas bawang putih (dicincang)
  • 1 labu bawang besar (dihiris dadu kecil)
  • 1/2 botol sos spagetti lada hitam (lain-lain pun boleh) 
  • sedikit garam dan gula
  • 3 sudu besar mentega

untuk hiasan :
  • sedikit oregano kering
  • cendawan shitake
  • hirisan nenas
  • hirisan kapsikum
  • hirisan bawang besar
  • keju parut
  • lain-lain ikut suka




Cara-cara : Panaskan mentega di dalam kuali. Tumis bawang putih dan bawang besar sampai perang. Masukkan minced beef/chicken dan kacau rata-rata. Biarkan ia kering seketika. Kemudian masukkan bahan-bahan selebihnya. Kacau hingga pekat/kering.



Untuk Sos Keju :

* 1 1/2 cawan susu segar
* 1 sudu besar mentega
* 1 sudu besar tepung gandum (dibancuh dgn sedikit air)
* 100g cream cheese
* sedikit lada sulah
* sedikit gula dan garam

Cara-cara : Cairkan mentega di dalam periuk/saucepan. Masukkan susu dan krim keju. Kacau hingga keju hancur. Masukkan bancuhan tepung, lada sulah, gula dan garam. Kacau lagi hingga pekat.



***Jika tak nak menggunakan sos keju, boleh je skip, ok. Tapi kalau letak, lagilah makan bertambah-tambah. Enak bangat!!


15 comments:

Miss Nurul Atikah said...

best sangat3.. terliur nye nak makan piza ni sekarang..

Qasey Honey said...

bestnya...Qh suka mkn piza...
tliur tgk piza ni...nmpk sedap sgt...

IeRA said...

Salam kak..

sedapnya!!!!

Gee® said...

mak aiii...!! kalau dpt ngap sekeping pon gerenti kenyang nih... menggoda betol lah...

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak...
wah memang sedaaap sgt tgk pizza yg akak buat tu tau... kalau ler ada daughter skg.. pasti dia buat nie.. ada lg x nie akak.. nak sepotong.. :)

HALAMANKU said...

Salam kak Dayang seeedddaaapppnyer.. ni erma dah lama tak menguli hu hu hu terliur bebetullah kak.. kalau dapat mkn sekarang sedapnyer kak... he he he

HaSue said...

huii..kitak tok nang maok diketuk ngan senduq..takut tulah jak kelak,ngetuk palak org..ney ndak molah terlior jak eh..dah laa kmk nang sdg ngidam2 piza tok..kedong dah beli bekas kertas nya riya..terbyg2 jak nak mkn piza..boleh cuba resepi ktk kelak

kayrul-shah said...

letak sos keju tue yang makan non stop tue..hhehe

~~zAnAfAhMi~~ said...

Anak bujang akak suka sgt pizza tp ibu dia buat manjang ke keras kejong. Akk ambik resipi ni ye Dayang...

Mas said...

Assalamualaikum
Sedapnya pizza dari dpr akk ni :-) telan air liue je ni huhuhuhu

rahel said...

Salam Kak Dayang,sampai hati tayang pizza...meleleh air liur tengok ni...

iena abu said...

salam kak dayang..best nyer dapat wat pizza ni.saya pernah buat skali, x menjadi.ntah mcm mane doh dia keras ntah.terus frust..nnnti sy nk try resepi ni n akan publish kt blog saya.

♥MAMASYAZA♥ said...

salam akak, saya dah cuba resipi pizza ni, memang sedap sgt2. saya minta izin nak amik resipi letak kat blog saya utk rujukan

hamidi said...

minta izin copy resepi nampak mengiurkan

Norazila Awang said...

Minta izin copy resepi ek. cm senang je tgk caranye. TQ