Thursday, February 09, 2012

Laksa Sarawak


Assalamualaikum dan selamat sejahtera semuanya....

Alhamdulillah...sekali lagi dapat bersiaran(meskipun terlewat) dgn entri yang rasa2nya dah banyak kali gaklah diulang tayang. Jangan ada yg jemu udah ler ye...hehe. DJ sebenarnya kan dari smlm lg nk buat laksa sarawak. Terubat rasa rindu...maklumlah...sejak dua menjak ni asyik terbayang2 je menu fav ni. Bilalah nk buat...berkali2 menatap pes laksanya...tak gak terbuat2..kena tunggu sampai seru lah kesudahannya. Ternyata dah sampai seru rupa2nya...hehe. Waduhh2!..mmg laaaazat sgt!...tak makan nasik satu hari pun tak apa...makan yg ini saja pun dah cukup dan mengenyangkan dgn ditemani udang2 kegemaranku...adehhh...tak terkata dgn  kesedapannya...heaven!!!

Resepi seperti biasa. Menggunakan RESEPI INI. Lengkap sekali dgn hommade pesnya. Kalau berminat bolehlah try ye. Cuma nasihat DJ la kan, sila guna santan yg ori ye, bkn yang dlm kotak tu. Barulah btl2 sedap. Tapi kalau tak ada pilihan, hentam sajalah labuuu...hehe. 

Eeh...DJ kopipes baliklah resepi tu ke sini..lagi senang kan...hehe. Jom layan!

Resepi Laksa Sarawak
by : DayangJack@DapurKu SaYang


Pes Laksa Sarawak
Bahan-bahan : anggaran 200 gm
  • 8 biji bawang merah*
  • 4 ulas bawang putih*
  • 10-12 tangkai cili kering*
  • 1 inci lengkuas*
  • 1 sk ketumbar
  • 1 sk jintan manis
  • 1 sk jintan putih
  • 3 biji buah keras*
  • 2-3 batang serai*
  • 1 inci belacan bakar*
  • 1/4 cawan kacang tanah (digoreng)
  • 1/4 cawan bijan (digoreng tanpa minyak)
  • sedikit garam
  • sedikit minyak utk menumis
Cara-cara :
  1. Kisar lumat bahan-bahan yang bertanda *.
  2. Bahan-bahan seperti jintan manis/putih, ketumbar, kacang tanah dan bijan dikisar/ditumbuk halus terlebih dahulu sebelum disatukan dengan bahan-bahan bertanda *.
  3. Panaskan minyak. Tumis bahan-bahan tadi sehingga keperangan. Tambah garam dan sedikit gula. Kacau rata-rata.
  4. Simpan di dalam bekas yang bertutup dan masukkan ke dalam peti sejuk sekiranya ingin menyimpan lama.
Laksa Sarawak (Resepi II)
bahan-bahan : anggaran 6 orang makan
  • 200 g pes atau perencah laksa (DJ guna pes laksa HJ Manan)
  • isi ayam secukupnya (direbus dan dicarik halus)
  • 1/2 kilo udang basah 
  • 1 bungkus mihun (direndam dan dicelur)
  • 4 biji telur (didadarkan dan dihiris halus)
  • 2 batang serai (diketuk)
  • 200-250 ml santan pekat
  • garam dan gula secukup rasa
  • taugeh (dicelur)
  • sedikit daun ketumbar (diracik)
  • limau kasturi secukupnya (dibelah dua)
Cara-cara :
  1. Sediakan 2 liter air dalam periuk. Jerangkan. Kemudian masukkan udang yang sudah dibersihkan bersama serai. Rebus hingga udang masak. Kemudian toskan udang. Air rebusan tadi jangan dibuang. Sebaliknya masukkan pes laksa dan kacau menggunakan api perlahan. (Boleh tambah air jika perlu).
  2. Masukkan santan dan perasakan dengan garam dan sedikit gula. 
  3. Masukkan mihun ke dalam mangkuk, letakkan bahan-bahan seperti taugeh, telur, daun ketumbar, isi ayam dan telur. Tuangkan kuahnya dan perahkan dengan limau kasturi. Hidangkan panas-panas. Untuk menyedapkan lagi rasanya, masukkan sedikit sambal udang kering. 
Resepi Sambal Udang Kering 
bahan-bahan :
  • 6 biji bawang merah (dikisar)
  • 2 ulas bawang putih (dikisar)
  • sedikit belacan bakar (dikisar)
  • segenggam udang kering (dikisar/ditumbuk halus)
  • 4-5 sudu makan cili kisar/cili giling secukupnya 
  • sedikit air asam jawa
  • garam dan gula
Car-cara :
Tumiskan bahan-bahan kisar dan cili kisar tadi hingga pecah minyak. Perasakan dengan garam dan gula dan masukkan air asam jawa. Kacau hingga pekat.

Read more: http://dayangjack.blogspot.com/2011/05/laksa-sarawak-resepi-ii.html#ixzz1lta6ENRC
Under Creative Commons License: Attribution



7 comments:

norlieharumaini said...

dulu akak penah buat ikut resepi pes DJ.. alamak terliur lak...nk tggu mak kawan bawa pes dari serawak x lama lagi.. tapi bila tengok gambar ni.. yaa ampun terliur dah...

cik cek said...

Emmmm...sedapnya....pes sarawak ada tapi nak buat ntah bila la agaknya...

Mommy Alma said...

InsyaAllah nk try today (for dinner). baru perasan, cuma buah keras je yg xder, wajib ada ke dlm pes tu..? kalau skip, aci tak? heheh....

IbuDhira said...

nyaman nyaaaa...baruk kah makan last 2 week...terliur gikk...huhuhu

Cekgu Maz said...

waaa gambar tu menarik sungguh,penah makan sekali je kt umah member sedap tapi xley masuk banyak sgt sebab xbese makan...rasa cam mee kari pon ade..ntahlah xtau nak gambarkn camana...

ummiaisyah said...

salam kak Dayang..
meriahnya tgk laksa tu...tp sy x penah rasa...telan air liur je la bila akak kata sedap sangat..

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Daynag akak ambik resipi ya