Friday, October 14, 2011

KEK LAPIS MOCHA PANDAN (BAKAR)


Syukur Alhamdulillah...dengan izinNya dapat juga kita bersiaran lagi. hmm...hari ni mmg hari yg amat menduga kesabaran DJ. Ni gara2 serangan penyakit 'M' la tu...ditambah lg dgn problem internet yg bagaikan 'iti pulang petang'....jln terkedek2...haa...mcm tulah perangainya...mmg buat hati rasa nk tuuuuuut je. Nasib baik dah ok dah ni...kalau tak, mmg x dpt ler nk update blog kan...hehe. Org kata 'genggam bara api biar sampai menjadi arang' ...sesuatu pekerjaan biarpun berdepan dgn bermacam2 rintangan dan kesukaran, kalau dilakukan bersungguh2 dgn penuh kesabaran akhirnya akan tercapai gak matlamat dan hajat di hati. Betul tak??... 

Seperti yg dijanjikan semalam kpd teman2 di FB, hari ni DJ nk kongsikan satu lagi resepi baru DJ iaitu kek lapis Mocha Pandan...ishh2..tak habis2 citer psl kek je kan...dah habis raya pun msh nk mengekek lagi..heheh. Nak buat mcm mana, mmg dah tu hobi DJ ms lapang...sampai ada org tanya 'tak ambik order ke?'...hehe..InsyaAllah...rasa2 dah boleh dah ke arah tu sket masa lg. DJ kena perlu buat persiapan dan perancangan terlebih dahulu. Bila dah btl2 sedia nanti, bolehlah ON...InsyaAllah...kita hanya merancang tapi  Tuhan yg menentukan segala2nya....


Ok..kek ni terhasil beberapa hari yg lepas. Dah agak lama DJ berhajat nk buat kek lapis bakar yg dari segi rasanya orang kata, penuh dgn kejutan gitu...mula2 makan rasa vanilla, pas tu ada rasa pandan beraroma, dan pas tu lagi ada perisa coklat kopi. Wahh! sedapnya lah haihh...mmg menepati citarasa DJ lah!. .puas hati betul! Serius DJ ckp, tak semua kek2 lapis DJ akan makan sewenang2nya..haha. Yang ni kan, mmg I cannot resist! lepas sepotong, sepotong lagi..lepas tu 2-3 potong lagi...dan lepas ni tak taulah apa nak jadi..dah berkira2 nk pergi ke gym dah ni...ekeke.

Apa2pun, jom kita semak resepinya dulu. Lepas ni, kalau ada yg berminat nak cuba, sila2lah ye. 

Kek Lapis Mocha Pandan
resepi : DayangJack@DapurKu SaYang

bahan-bahan : loyang 8" x 8"
  • 10 biji telur gred A
  • 500 g mentega berkualiti tinggi (DJ menggunakan mentega SCS)
  • 300 g tepung hongkong/tepung gandum (diayak)
  • 150 g gula kastor
  • 100 g serbuk horlicks
  • 150 g serikaya
  • 300 g susu pekat manis
  • 1 sudu besar ovalette
  • 1 sudu kecil esen vanilla
  • 1 sudu besar pandan paste (DJ menggunakan brand Kopoe-Kopoe)
  • 1 1/2 sudu besar serbuk koko + 1 sudu makan nescafe atau campuran serbuk koko dan coffee emulco (dibancuh dengan sedikit air panas) - boleh juga campurkan dengan pewarna coklat atau browning sugar
Cara-cara :
  1. Pukul telur, gula dan ovalette hingga kembang. 
  2. Dalam bekas yang berasingan, pukul mentega bersama susu pekat hingga putih berkrim. 
  3. Satukan adunan telur dan mentega tadi. Sebatikan.
  4. Setelah itu masukkan serikaya dan horlicks. Gaul-gaulkan sebati.
  5. Akhir sekali masukkan tepung. Kacau hingga betul-betul sebati.
  6. Bahagikan adunan kepada 3 bahagian. Satu bahagian dibiarkan kosong dan diberi esen vanilla, satu bahagian lagi diberi pes pandan dan satu lagi dicampurkan dengan bancuhan serbuk koko dan nescafe.
  7. Sediakan loyang yang telah disapu dengan mentega disekelilingnya. Tuangkan adunan coklat terlebih dahulu (anggaran 6 sudu makan atau ikut keselesaan) dan bakar selapis demi selapis dengan menggunakan api atas (suhu antara 170-180C mengikut kepanasan oven masing-masing). 
  8. Setelah habis lapisan coklat, tuangkan pula adunan hijau dan bakarlah lapis demi lapis hingga habis. Dan diikuti pula dengan lapisan kosong. Ulangi proses hingga habis. 
  9. Untuk lapisan terakhir, bakar sekejap dengan menggunakan api atas sehingga keperangan dan barulah dipasangkan api bawah selama 10 minit. 
  10. Setelah masak, keluarkan kek dari oven dan sejukkan terlebih dahulu sebelum dipotong.
  11. Cara-cara menyimpan kek : alaskan dengan kertas serap minyak, balutkan dengan cling wrap dan simpan dalam bekas yg bersesuaian. Kemudian masukkan ke dalam peti sejuk.
NOTA :
  • Gunakan mentega yg berkualiti untuk mendapatkan kek yg lembut dan sedap.
  • Jika takut lapisan kek mudah tertanggal, sila sapukan dengan sedikit jem setiap kali melapis. (DJ x buat).
  • Pandan paste cap Kopoe-Kopoe boleh digantikan dengan Pati Pandan/Pandan Emulco+pewarna hijau tua.
  • Boleh juga menggunakan loyang kek berukuran 9" x 9" atau 10" x 10" jika tak nak kek terlalu tinggi. Ikutlah citarasa masing2.
  • Suhu bergantung pd jenis oven masing2. Sila adjust sendiri. 
  • Sukatan gula boleh dikurang/tambahkan mengikut citarasa sendiri.

Dari segi teksturnya, mmg lembut dan sedaaapp!. Lebih lama disimpan semakin lembut dan moist kek ni.
InsyaAllah raya haji nanti akan ada siaran ulangannya. 

22 comments:

Anna Qawina said...

kak Dayang..cantiknya kek..hari2 buat kek ya..untungla jiran sebelah..hehe..
pst : akak..kita dah kali ke 2 buat ayam kicaplada hitam tu..sedap sgt..hhe

lina said...

salam Kak Dayang - SubanALLAH menarik nya cake lapis ni mmg dh lama teringin nak buat tp tak ada kekuatan takut tak menjadi...Masuk list dulu tenung recipe dan nak kena tanya diri sendiri boleh atau tidak....layan gambar kat blog dayang dulu. Tp tak tahan betul bila dayang kata lepas satu2 masuk mulut pasti nya sedap dan lazat...Sgt terujaaaaaaaaaa.....minta bantuan bagi semangat :)

Yatie said...

uwaaaaaa berderet2 kek yg cantik2 kat sini..tak tau mana satu nak di buat ni...teruja melihat kesemuanya...insyaAllah Yatie akan cuba satu persatu...suka tngk kek yg cantik dan suka makan gakkkkkk...

HaSue said...

kacak alu jak kek yaa..Nang dah terbayang rasa kek tok eh..nyaman2!
jom kita pegi gym sama2 lok..haha..

Kak Sam said...

Dj.. udah-udah le tu. tak tahan beno negok kek lapis kat sini. Stressssss dibuatnya

lina_pg said...

wah..ratu kek ni berderet2 kuar kek dia nan jelita tuh.cantiklah kejadian kek ni suma.Kemas lak potongan tuh

Wattie said...

Salam,
Selalu terpikat dengan hasilan kek di sini, sungguh halus dan kemas

cik cek said...

tetiba teringin lak nak melapis kek...cantik je lapisan kek dayang...suka tgk...nak melapis kek lak pas ni...:D

HomeKreation said...

Wah, memang kacak kek ya. Masuk list luk.... thx!

DJ Dayang said...

@Anna Qawina

hehe...tq. tu ler..kalau kita duduk berjiran, boleh je hari2 boleh singgah mkn...hehe. Akak pun msk ayam lada hitam tu smlm. mmg dh jd fav dah...hehe.

DJ Dayang said...

@lina

w'salam...

Fuhhh! haa...mudah2an lps ni bersemangat la eh...hehe

jgn takut dan jgn bimbang. InsyaAllah boleh buat ni...bak kata org belum cube belum tau hasilnya kan..entah2 lbh cantik lg dp yg ade dlm gambar ni...hehe

good luck ye... :)

DJ said...

@Yatie

xpe Yatie, buat satu2...takkan lari gunung dikejar...hehe. Tp nk bg tau ni kek ni mmg x rugi dicuba..mesti Yatie suke...hehe

DJ said...

@HaSue
nang nyaman bah...100% kamek suka gilak...hehe.
aoklah jom kita pegi gym..tp jgn angkat berat...klak tumbuh muscle klak...hahaha

DJ said...

@Kak Sam

adehh...meh makan kek ni buat ilang stress...hehe

DJ said...

@lina_pg

tq Lina.
Lina plak, bl lg nk start melapis ni??...hehe

DJ said...

@Wattie

w'salam...

Alhamdulillah...
trm ksh ye sudi singgah... :)

DJ said...

@cik cek

Alhamdulillah....mekasih byk2.
Sila2lah cube resepi kek2 lapis ni ye. semoga menepati citarasa... :)

DJ said...

@HomeKreation

u're welcome.

tq2..hehe. sik sabar juak tunggu hasil kek lapis kitak. :)

Nieza said...

cantik la lapisan kek ni kak....terbaik la..kalau saya buat ni belum tentu boleh jadi cun gini..:)

Diyana said...

salam kak dayang...u ada tak resepi kek lapis yg tak gunakan susu or telur?aritu ada try moist cake u..besh..my son alergic to egg n dairy product

Ain said...

waa...nampak sedap la...nak try la raya nnt...nyam nyam... :-)

Ain said...

waa....nampak sedap la..nak try wat la raya nanti... :-)