Saturday, July 02, 2011

Nasi Goreng Udang

Kalaulah tak tau nak masak lauk apa dah kan untuk mkn mlm atau siang, baik buat nasik goreng stail gini. Dahlah ringkas, cepat dimasak, sedap plak tu. Boleh dimakan gitu2 jer atau boleh gak dihidangkan bersama ayam goreng, telur mata kerbau atau apa2 jelah lauk yg digemari, mmg menyelerakan! 

hehe...sebenarnya dah kekeringan idea dah ni. Malas pun satu hal. DJ buat yg sempoi2 jer tapi Alhamdulillah... habis licin! O ya lupa plak makcik nih...ini menu mlm tadi ok. Tak usah meminta2 yer..pi buat sendirik!...heheh. Selamat berhujung minggu!

Nasi Goreng Udang
Resepi : DayangJack@DapurKu SaYang

bahan-bahan :
  • 2 pinggan penuh nasi sejuk
  • 10 ekor udang basah
  • 3 ulas bawang putih (dicincang)
  • 3-4 biji cili padi (diketuk) - / +
  • sedikit sayur campur
  • 1 biji telur
  • garam dan lada sulah
  • sos ikan
  • kicap pekat/manis/masin secukupnya
  • daun bawang, bawang goreng untuk taburan
  • minyak masak
Cara-cara :
  1. Panaskan sedikit minyak di dalam kuali. Tumis bawang putih hingga garing. Kemudian, masukkan cili padi. Tumis lagi.
  2. Masukkan udang dan goreng lebih kurang 1 minit atau hingga airnya kering.
  3. Masukkan sos ikan, kicap pekat dan sedikit garam dan lada sulah. Kacau sebati.
  4. Masukkan sayur campur secukupnya. Gaul-gaulkan.
  5. Pecahkan telur ke dalam kuali tadi dan kacau lagi.
  6. Kemudian masukkan nasi sejuk, kicap manis dan kicap masin. Goreng hingga masak. 
  7. Setelah masak, taburkan bawang goreng dan daun bawang. Hidangkan panas-panas.
Sedapnyaaaa....

12 comments:

Citarasa Rinduan said...

ayu chop dulu....

Citarasa Rinduan said...

yahooooooo..
dapat komen yang no satu.. hahhaha

kak DJ..
ayu tumpang dinner malam nie tau.
hahahahha, tapi dah habis kan?
wawawaw,,,

mmg menyelerakan nasi goreng udang versi kamu..
nak buat gak...

nuwairani ismail said...

assalamualaikum kak DJ....wah...ini bukan lagi nasi goreng versi orang takde idea..nampak macam rajin betol dah...dengan lauk penuhnya, udang gemok2 lagi tu...sedapnya...

annor74 said...

nasi goreng memang fav kami..nak tnya sos ikan tu yg siam guna tu ke..ke ada jual kat kdai..x penah gunakan sos ikan tu..tu yg tak tau tu..

Peri PiA said...

Assalammualaikum sys dj!

waaa udang nya memukau :)

DJ Dayang said...

@Citarasa Rinduan

dh buat ker tuu??...nanti jgn lupe kte ni tau...heheh

DJ Dayang said...

@nuwairani ismail
w'salam..

eeh...mmg xde idea dah nih...tp entahlah..mcm penuh jer kan..hahaha

Alhamdulillah...mmg sedaaap sgt... :)

DJ Dayang said...

@annor74

a'ah.. btl lah tu sos siam/Thai Fish sauce... nak carik pun senang, ade jual kat supermarket sejiran dgn kicap2 dan sos tiram :)

DJ Dayang said...

@Peri PiA

w'salam pia..

menu dh berlalu tp msh terasa2 lg kesedapannya...hehe

cik cek said...

Salam Dayang....

Meriahnya Nasi goreng ni...macam2 ada...tak tahan tgk udang tu....sedapnya....:)

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualikum akak..
wah nasi goreng akak tu nampak menyelerakan tau... memang puas nie kalau dpt sepiring nasi goreng udang nie akak.. sedaaaapppp

~Sya~ said...

haish...buat kecur air liur je..sib baik share resepi...blh try...thanks mem