Monday, July 11, 2011

Nasi Daging


Assalamualaikum dan salam sejahtera semua....

Wahh!...belum apa2 lg dah tayang nasik yer...hehe. Entri ni sepatutnya di 'publish' petang semalam tapi tak jadi sebab tak sempat nak mengadap komputer. Biasalah kan time hujung minggu mmg payah sket nk on9. Byk masa diluangkan bersama keluarga. Jadi, kpd teman2 FB yg dok tunggu2 entri nih dari hari Sabtu lagi, nahh!..daah pun keluar...heheh. Sila2lah jamu mata....

Nasi daging ni mmg dah lama DJ tak merasa.  Nak makan mmglah sukaaa sgt, tp nk buat sendiri..hmm...kurang rajin sket. Selalu gak makan masa dulu2 (masa tu tgh study lagi). First time makan terus jatuh cinta. Sedap sgt dimakan bersama air asamnya. Memang kecur liurlah kalau setakat menjamu mata jer kan...haha. Tapi kan, oleh kerana anak2 tak reti nak makan dgn air asam, DJ dgn rajinnya buat ayam kari kurma sket. Biar ada kuahnya. Pun sedap bangat! Alhamdulillah...habis licin semuanya. Mr hubby pun terpaksa korbankan dietnya sebentar semata2 nk merasa nasik daging nih. Tak adalah dia nk komen apa2 pun tp dlm pemerhatian DJ lah kan, dia menambah gak sampai 2-3 kali....adehh...tp tak apalah kan...sekali sekala....hihi.

Resepi nasi daging ni DJ olah mengikut saiz dan citarasa keluarga. Ada byk versinya dlm internet, bila dah adjust sket sana sini, jadilah resepi versi sendiri. Ada sesetengah versi, dagingnya direbus dulu utk mendapatkan stoknya. Stok daging tu tadi akan ditanak bersama nasi. Kiranya masak asing2lah kan. Tapi DJ masak direct jer daging ni dan bila dah empuk, terus dimasukkan beras dan tanak seperti biasa. Nak guna beras biasa pun boleh selain beras Basmathi. Yang penting, rasanya yg hebat dan memikat selera.

Jom semak resepinya. Kalau berminat bolehlah cuba. Cuma sukatannya kena adjust lah yer jika mempunyai  ahli keluarga yg agak ramai. 


Nasi Daging
Resepi : DayangJack@DapurKu SaYang

bahan-bahan : 4 orang makan

bahan A :
  • 3 pot kecil beras Basmathi (direndam 3 jam)
  • 250 g daging batang pinang (dihiris nipis atau dipotong kiub)
  • 2 sudu makan serbuk rempah kurma (dibancuh dengan sedikit air)
  • 2 helai daun pandan
  • 80 ml susu cair
  • 1 sudu makan puri tomato
  • 2 helai daun limau purut
  • garam secukupnya
  • 1 sudu kecil gula
  • 1 sudu besar minyak sapi
bahan B :
  • 5 biji bawang merah (dikisar)
  • 3 ulas bawang putih (dikisar)
  • 1/2 inci halia (dikisar)
  • 1 sudu kecil jintan manis
  • rempah 4 sekawan (kulit kayu manis, buah pelaga, cengkih dan bunga lawang)
  • 1 batang serai (diketuk)
Cara-cara :
  1. Panaskan minyak sapi di dalam periuk. Tumiskan bahan-bahan B hingga wangi.
  2. Masukkan pes kurma dan puri tomato. Tumis lagi hingga garing dan pecah minyak.
  3. Kemudian masukkan daging, daun pandan, garam dan gula. Kacau rata-rata.
  4. Masukkan air secukupnya dan masak hingga daging empuk (pastikan air rebusan daging sama dengan sukatan beras Basmathi...agak-agaklah yer)
  5. Masukkan beras. Perlahankan api. Masak hingga nasi hampir kering. (boleh juga dimasak dengan menggunakan rice cooker selepas menumis bahan)
  6. Tuangkan susu cair dan daun limau purut. Kacau perlahan-perlahan hingga rata dan sebati. Biarkan nasi masak sempurna.
  7. Taburkan bawang goreng dan sedikit daun hirisan daun ketumbar pada nasi dan hidangkan bersama air asam serta lauk berkuah jika suka. 

Bahan Air Asam

bahan-bahan : 4 orang makan
  • 2 biji bawang merah (dihiris)
  • 1/2 labu bawang besar (dihiris)
  • 1 biji tomato (dihiris dadu)
  • 8-10 biji cili padi (dihiris)
  • 2 biji cili merah (dihiris)
  • 1 cawan air asam jawa (-/+)
  • sedikit serbuk belacan atau belacan bakar
  • sedikit garam, gula dan jus limau nipis/kasturi
Cara-cara : satukan semua bahan dan kacau sebati. Hidangkan bersama nasi daging.

Sedap juga dimakan bersama lauk ayam kari kurma ni....mabeles!

22 comments:

CT Delima said...

As'salam Dayang

kak ct suka sangat2 makan nasi dagang. tapi tak gemar nak membuat nya macam leceh sikit kot...hihihi. cari alasan malas nak buat lah senang citer..hihi

~~zAnAfAhMi~~ said...

Assalam DJ, teringin nak buat tp daging takde plak. Bosan hari2 mkn nasi putih. Takpe, minggu ni gi cari daging btg pinang....

DJ...kat Sabah ni susah nak jumpa mknn mcm ni, nak mkn kena la merajinkan diri membuatnya..huhu...tak merasa la nak mkn kat restoran.

kzai said...

salam dayang..akak mmg minat dgn nasi daging ni..tp bila nk cuba versi dayang ni ye..simpan resepi dulu..tq

sweethOneY said...

Sedapnya teringin ! Dahla mmg hantu daging ni..

Sheila Shafeareen said...

salam mmg suka nasi daging ni x pernah buat tapi pernah mkn kawan bg...dgn air asam sekali...negok resepi yg dj buat ni pun npk simple aje...boleh cuba ni...

ibh said...

Tak pernah buat pun..teringin nak try..Sedap sgt tengok akaknya tu...Simpan masuk list dulu..Ngeeee (^_^)

Kak Sam said...

hehehe tq dj kerana beri saya idea untuk menu hujung minggu ni

Yatie said...

uwaaa menyelerakan sungguh tngk set nasi daging ni...buatnya pun simple...leh cuba ni..tq Dayang...

ima said...

assalam dayang...terima kasih berkongsi resepi ni..saya pun nak ambik resepi ni...insyaallah akan dicuba...

mamanajmi said...

Salam ukhwah..

Saya pun baru masak nasi daging ni ...Sedapkan makan dgn air asam!

DJ Dayang said...

@CT Delima

w'salam kak..

dyg pun suke makan nasik ni tp mls nk buat. oleh krn jarang dijual mane2 restoran kat area ni, kene lah wat sendiri kalo dh tringin sgt....hehe

sebenarnya x susah pun nk buat kak...cume kene tunggu btl2 rajin kan3x... :D

DJ Dayang said...

@~~zAnAfAhMi~~
w'salam kak,

btl tu...nasi daging ni mmg jarang jumpe kat mane2 restoran x mcm nasik beriani tuu...tp xper ler kan, buat sendiri pun ok gak tu..timba pengalaman...heheh

selamat mencube yer kak...tq :)

DJ Dayang said...

@kzai

w'salam kak...

hehe...xpe. save dulu...nanti2 bolehlah cube...utk raya pun ok gak.... :)

DJ Dayang said...

@sweethOneY
mmg sedap tau..leh cube bila2 masa jer jika berminat... :)

DJ Dayang said...

@Sheila Shafeareen

w'salam...

laju jer kak Sheila buat...hehe. mekasih byk2 krn sudi mencube resepi x sbrp ni... :)

DJ Dayang said...

@ibh

sedap tau...nanti2 try ler yer. pasti berbaloi2!... :)

DJ Dayang said...

@Kak Sam

same2...selamat menerai lah yer...buat lbh sket tau...sepinggan utk DJ n air asam skali..hehe

DJ Dayang said...

@Yatie

mmg sedap sgt yatie...boleh cube jika sudi. mekasih byk2 yer... :)

DJ Dayang said...

@ima

w'salam...

sama2...silakan yer ima. selamat mencube! :)

DJ Dayang said...

@mamanajmi
salam ukhwah....

trm ksh sudi singgah...

kbtln jer ni kan...mmg sedap sgt nasi daging ni. nxt time akan dibuat lg...InsyaAllah :)

sonata anak kancil said...

salam...lihat2 resepi/menu yang mudah dan sedap...nampak nasi daging ni - sangat sedap ! tk kongsi resepi...mula mengutip2 resepi ni...

fatiha psyhusk said...

sedapnye...tapi kalau saya buat tak masuk susu,buat macam nasik ayam je...nanti nak try resipi ni plk le...thanks berkongsi ilmu..