Sunday, May 22, 2011

Donut Ball

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua....

Pagi ni barulah ada kesempatan nk update entri yg sepatutnya nk publish ptg smlm. Lambat sket tak per kan??...tak ada org marah kan..hehe. Kdg2 tu terpulang pd inisiatif sendiri gak. Kalau rajin, hari2 pun boleh tulis entri. Kalau kurang rajin, bolehlah tulis 2 kali seminggu ker...tapi tak kisahlah kan...bukannya satu kewajipan pun. Sekadar mengisi masa yg terluang di samping dapat menulis cerita atau pengalaman tentang apa saja yg kita ingin kongsikan. Yang penting, ada manfaatnya, betul tak??....

Oklah, pagi ni DJ goreng nasik jer sb lunch nanti rasa2 mls nk masak. Tp kan terbayang plak mi Udang...slurpp!...ermm...kalau tak ada aral melintang, nk buatlah hari nih. Tu pun kalau rajin, kalau tak, beli tunjuk jer. Nak rest dulu. Tapi rehat2 pun ada byk lagi tuntutan kerja lain yg harus dibereskan. Umpamanya melipat kain....arrgghhh!...kalau lah si mek Sue tu boleh tolong lipat kan, alangkah bestnya. Atau suruh si mek Jah tu ker...ahakss...

Apa2pun jomlah layan dulu donut bol nih...hijau jer mata memandang kan...hehe. Actually, dah 2 hari berturut2 buat donut ni utk minum petang. Yg sebelum ni x sempat  nk tayang sb cepat habis...Petang smlm tu    buat lagi atas permintaan anak2. Sedap kata dia org. Memang kena dgn selera tekak. Nak buat pun senang jer, tak payah uli lama2 dan perap lama2. Lepas uli, terus bahagikan doh dan bentukkan menjadi bebola. Pas tu goreng. Dah siap tu bolehlah disadurkan dgn gula atau topping coklat kalau rajin. 

Resepinya hanyalah resepi yang biasa jer tapi hasilnya memang tak mengecewakan. Mmg sesuailah utk bdk2 dan mak bapak bdk..hehe. Ingatkan nak letak topping coklat, tp tak jadi. Alhamdulillah...biarpun tak cantik paras rupanya tapi cukup sedap. 

Donut Ball
Resepi : DayangJack@DapurKu SaYang

bahan-bahan :
  • 2 cawan tepung high protein atau tepung gandum
  • 1 sudu besar marjerin
  • 1 biji telur
  • 1 sudu kecil pelembut doh
  • 1/2 sudu besar yis segera + 1/4 cawan air suam (direndam sehingga berbuih)
  • 90 ml susu segar (-/+)
  • 1/2 sudu kecil pes pandan atau pandan emulco
  • 2 sudu besar gula pasir
  • 1/2 sudu kecil garam
  • gula icing atau gula halus untuk saduran
Cara-cara :
  1. Kisar/putar semua bahan (kecuali tepung, pelembut doh, yis dan gula saduran) hingga sebati.
  2. Di dalam bekas yang agak besar, ayakkan tepung dan buatkan lubang di tengah-tengahnya. Tuangkan bahan-bahan yang sudah dikisar tadi, yis dan pelembut doh. Uli hingga menjadi doh. Jika adunan terlebih lembik, bolehlah ditambahkan sedikit tepung.
  3. Bahagikan doh kepada 20-22 bahagian dan bentukkan seperti bebola. Gunakan sedikit tepung untuk membentuknya (sekiranya doh melekat di tangan). Susunkan di atas dulang yang disapu dengan sedikit minyak atau ditaburkan tepung. Rehatkan sebentar selama 10 minit atau ikut suka.
  4. Sediakan minyak untuk menggoreng. Apabila sudah cukup panas, gorenglah donut tadi hingga keperangan. Toskan.
  5. Sadurkan dengan gula icing atau hiaskan dengan topping kesukaan.

17 comments:

zih@n said...

suka donut..nk buat jglah tuk mkn ptg ni...hehe

DJ Dayang said...

@zih@n

selamat mencube yer. tq sudi singgah

nuwairani ismail said...

suke uli2 donut.lagi suke kalau kembang.teramat suke kalau dpt makan yg gebu2 tu...

izahdaut said...

kak dayang... nah 2bakul baju tak lipat ni... hahaha.. tak pun kite gader2 melipat sambil kak dayang ke dapur buat mee udang ek. kiki.

akak, kompomnak try resepi donut akakni. i likeee..ku lihat hijauu

lina_pg said...

salam DJ sama lah ngn kite bab lipat kain mmg cukup liat tp terpaksa wat jugak..

donut kaler ijo?pestaim tgk ni nmpk gebuss jerr,kalau air tgn DJ kompom beshh

DJ Dayang said...

@nuwairani ismail

donut ni kalo dibiarkan kembang skjp, jadi mcm buah kedondong, kalo kembang lama2, jd buah tennis...haha

DJ Dayang said...

@izahdaut
izah tulun2 akak lipat kain, peh tu akak buatkan laksa srwk special, mi udg izah dh bese mkn. kalo laksa srwk, izah x like pun jd like...heheh

ala, izah wat donut lg mulat2 tau..yg akak buat ni versi malas...heheh

DJ Dayang said...

@lina_pg
w'salam lina...

entahlah..kalo ade jual robot leh lipat kain, mao jer beli...mmg malas tahap gaban dah...hadoiii

pestaim ker nengok donut kaler ijo??..hehe. saje2 nk tkr angin..next time nk tkr kaler pink plak...haha

Umm Mymoonah said...

Hmmm, yummy. I can have these donuts without any count.

haniqaseh said...

wahh namapak lembut n gebus jer donat ball tu...lma dah x menjengah kat sini. sibuk dgn anak

Mas said...

akak..cantik la donut tu...
mulat2 dah ijauuu.....
gebu lak tu...

Mas said...

lupa lak nk tanya...
pelembut doh tu yg mana yerk....

tun_telani said...

sedapnyer donut perasa pandan..

DJ Dayang said...

@Umm Mymoonah

it's really yummy. the kids love it very much. Jemput jamu mata dulu yer..tq... :)

DJ Dayang said...

@haniqaseh
mmg sedap donut ni mkn time panas2...

xper, asalkan singgah...bl2 masa jer...hehe

DJ Dayang said...

@Mas
pelembut doh yg akak guna ni kdg2 emplex dan kdg2 emulsifier cam yg buat sponge cake tu. Dough softener pun slalu gak guna. ade jual kat supermarket atau kedai Bagus. tp kalau semua bahan tu xde, akak guna ovalette jer. janji lembut n gebu.

Anonymous said...

boleh tak ovalette putar sekali dgn bhn2 nk mixer tuh?