Monday, March 07, 2011

Pulut Kuning Express dan Ayam Kashmir


Sesekali makan pulut kuning memang best! Biasanya kalau ada pulut kuning, DJ akan masak rendang ayam/dagingnya sekali. Kalau tak pun dengan sambal ikan bilis. Tapi kali ni nak ubah selera sket. Try ayam kashmir pulak. Ternyata sedaaapp! ...DJ buat berkuah sket. Anak2 pun suka. Yang sorang tu tak usah cakaplah, mmg berselera habiss...hehe.

Resepi pulut ni DJ cnp dari dapur as75 kat myr. Lama tak dengar berita member sorang nih. Harap2 dia sihat  jer. As, trm ksh byk2 yer sb sudi kongsikan resepi ekspress ni. Memang best! DJ pun selalu gak tanak pulut stail gini tapi atas dapurlah dan biasanya buat yg kosong jer(tak letak santan dan serbuk kunyit) sebagaimana yg diminta suami. 


Jom layan resepinya! untuk resepi Ayam Kashmir, sila KLIK DI SINI.

Pulut Kuning Express

Bahan-bahan ( 5-6 org makan )
  • 2 cawan beras pulut
  • 1 cawan santan pekat + 1 cawan air panas
  • 1 sdt garam
  • 1 helai daun pandan
  • 1 sdb minyak masak
  • Sedikit serbuk kunyit

Cara-cara
  1. Cuci beras pulut hingga bersih..masukkan semua bahan2 kedalam rice cooker.
  2. Setelah mendidih..gaul pulut supaya x berkerak..kemudian biarkan hingga masak.
  3. Sesuai dimakan bersama rendang, kari ayam & daging, kurma & sambal ikan bilis..
  4. Kaedah yg sama ini juga boleh digunakan( jgn masukkan serbuk kunyit) memasak pulut utk kuih serimuka , pulut serunding..pulut ini juga enak dimakan besama serawa durian..

14 comments:

Sheila Shafea said...

Salam ,fv tu pulut.. x kira lah msk apa pun atau buat kuih mmg kegemaran ank beranak..mkn gan ayam pulak tu..selera npk...

yeee betullah lama x npk As75...

Rabiatun Adawyah said...

A'salam kak Dayang, sedap nampaknyer pulut kuning..kena plak ngn ayam Kashmir tuhhh..hihihi..

Zaliedana said...

Assalam kak,pulut kalu akak masak guna mcrowave pun ok gak,sy kalu nak cpat guna mcrowave jer.Ngee..Btw,pulut akak n aym kashmir nmpk sedap jer..

Kak Sam said...

Assalamualaikum...
Nak masak pulut kuning to ok lagi. Tapi nak masak rakan taulan dia cam malas jer.

Mas said...

pepagi dah nampak pulut...
sedappnya...

Sofea said...

singgah tgk pulut kuning dayang...sedapnyer..tapi malas nak buat..hihi

DJ Dayang said...

@Sheila Shafea

w'salam.
mekasih sudi singgah. skrg ni mmg tgh demam pulut...nanti nk buat kuih lopes lak. lm x mkn...hehe

As busy kot...

DJ Dayang said...

@Rabiatun Adawyah
w'salam tun...

mmg best kan mkn pulut sekali sekala..mkn slalu pun jemu gak...hehe

DJ Dayang said...

@Zaliedana
w'salam..

oic...x penah lak try guna microwave...nanti cube. tq kongsi tip.

DJ Dayang said...

@Kak Sam

w'salam...

ala, takyah ssh2 buat...tapau jer..lg senang keja..ye tak?? :P :D

DJ Dayang said...

@Mas

hehe..nak hidang kat mas dah abih lak...tp pulut ni sape x suke, mmg rugilah kan...hehe

DJ Dayang said...

@Sofea
tq sudi singgah...jamu mata jelah yer...hehe

tun_telani said...

kak dayang.. nak sepiring, sy tukar ngan rendang =)
ps: sy duk save link nih sampai x perasan yg sy blom follow.. hihi..

DJ Dayang said...

@tun_telani
wah! tkr ngn rendang??...suke2!..bagi seperiuk tau...heheh.

it's ok. trm ksh yer sudi follow akak. :)