Saturday, March 05, 2011

Ketam Kicap Sos Cili


Dah lama tak makan ketam. Rasa2nya tahun ni baru pertama kali buat...hehe. Perencahnya lebih kurang sama dgn perencah udang yg DJ masak hari tu. Bezanya ialah udang kena digoreng terlebih dahulu manakala ketam ni plak kena rebus. Ketam ni DJ selalu potong kecik2 supaya senang nak kopek. Sepitnya sesudah direbus diketuk2 sket dgn lesung batu. Jadi, tak ada masalah lah nak makan..kan3x?? :)

Jom layan resepinya...

Ketam Kicap Sos Cili

bahan-bahan:
  • 4 ekor ketam bunga saiz XL(dibersihkan)
  • sedikit cili giling
  • sedikit air asam jawa
  • madu secukupnya
  • sedikit garam
  • daun sup
  • kicap pekat
  • sos cili
  • sos tiram
baha-bahan kisar:
  • 1 labu bawang besar
  • 3 biji bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 1 batang serai
  • 1 inci lengkuas
  • 1 cm halia
Cara-cara :
  1. Rebuskan ketam bersama sedikit garam hingga separuh masak. Angkat dan toskan. 
  2. Tumis bahan-bahan kisar dan cili giling hingga wangi dan garing.
  3. Kemudian masukkan sos tiram, kicap pekat, sos cili dan sedikit air. Kacau dan biarkan mendidih.
  4. Setelah itu, masukkan madu, garam dan air asam jawa. Kacau lagi hingga rata.
  5. Masukkan ketam dan daun sup. Gaul-gaulkan hingga masak.
  6. Hidangkan bersama nasi putih.


sedapnya bukan main lagi!....

14 comments:

lina_pg said...

salam DJ,sedapnya ketam masak kicap ni...dah lama kite tak mkn ketam ni (pstt dh lama tak masak sebenornya kih3)..kalau rajenn bleh try la nnt

izahdaut said...

masyaAllah..mmg bukan main main la kak dayang oii..heheh asal nama ketam..sedap bebenor teman tengok..hehe

Mas said...

mas suka ketam..sedappnya tengok....

haniQaseh said...

sedapnya...ratah je nie x yah makan dgn nasi dah...emmm nak sikit

::Azura Rahman:: said...

oh sedapnyer.. tp sedihnyer dh abis utk zura merasa... lenkali akak buat, awal2 asingkan utk zura erk erk erk.. ekeke..

HaSue said...

ketam nang best masak apa2 jak cam udang..hihi..ktk siboh mkn byk2..berik kmk jak eh

Kak Sam said...

Bestnya. Rasanya tahun 2011 ketam masih belum masuk ke dapur ku lagi. Hehehe tak lama lagi ni...

DJ Dayang said...

@lina_pg

w'salam lina,

sori lmbt reply. x sempat nk borak ari tu. Ketam ni mmg rugi kalo x cube resepinya. mmg best!

akceli kte pun same gak dh lm x makan...hehe

DJ Dayang said...

@izahdaut

hahaha...izah nii..ade2 jer...bese2 jer tu..tp mmg sedaaaaaaapp!

DJ Dayang said...

@Mas
mas, kalo suke, jom buat...jgn tengok jer..kang kempunan lak...hehe

DJ Dayang said...

@haniQaseh

hehe..thanks. mmg lebih ketam dp nasik pun...main ratah jer kan....hehe

DJ Dayang said...

@::Azura Rahman::

ok2 dear, no problem. lenkali eh...hehe

DJ Dayang said...

@HaSue
aik, iboh gia..nang fav kmk juak tok..ney boleh mkn sikit jak..dahlah lelah molah...mun mkn sikit alu sik puas ndak...haha

DJ Dayang said...

@Kak Sam
bila nk buat tu...kte nk ngendeng skali, boleh??...hehe