Saturday, March 12, 2011

Kari Kepala Ikan (Tanpa Santan), Ayam Goreng ala KFC dan.....


Dah agak lama tak buat kari ikan. Tetiba rasa nk buat ari ni. Sayang hubby tak balik lagi. Kalau tak, gerenti bertambah sedap lauk ni..hehe. Kali ni guna kepala ikan jenahak. Tapi taklah besar sgt pun. Bolehlah utk makan tiga beranak. Selain tu, ada ayam goreng sket. Buat lagi atas permintaan anak2 kesayangan.

Resepi kari kepala ikan ni DJ ikut citarasa sendiri. Memang kenalah dengan selera anak tekak. Alhamdulillah...habis juga seperiuk. 

Resepi Kari Kepala Ikan (Tanpa Santan)
bahan-bahan :
  • Kepala ikan jenahak atau ikan merah (dibersihkan)
  • kacang bendi
  • 3 biji bawang merah (dihiris)
  • 2 ulas bawang putih (dihiris)
  • 1 inci halia (dihiris)
  • 1 tangkai daun kari
  • sedikit halba campur
  • tomato (dibelah 4)
  • 3 sudu makan serbuk kari ikan Adabi (dibancuhkan dengan sedikit air)
  • garam dan sedikit gula
  • air asam jawa
Cara-cara :
  1. Tumiskan bawang merah, bawang putih, daun kari serta halba campur hingga wangi. Kemudian masukkan bancuhan rempah kari dan tumis lagi hingga garing atau pecah minyak.
  2. Masukkan air secukupnya. Kacau rata-rata dan biarkan ia mendidih.
  3. Kemudian masukkan ikan dan kacang bendi. Perasakan dengan garam dan gula. Akhir sekali barulah dimasukkan air asam jawa dan tomato.
  4. Setelah masak, angkat dan hidangkan panas-panas bersama nasi putih dan sambal belacan. 

Ayam ni senang jer nak buat. Guna tepung KFC jer. Memang best! Anak-anak mmg selalu request. Oleh kerana tak ada wings, maka, DJ pun tak layan sgt...hehe. 

Ayam Goreng ala KFC

bahan-bahan :
  • Ayam 
  • Tepung KFC secukupnya
  • air sejuk
  • telur - optional
Cara-cara : Gaul-gaulkan sebati semua bahan di atas dan perapkan selama 30 minit. Kemudian panaskan minyak untuk goreng terendam. Semasa hendak menggoreng, salut atau golek-golekkan lagi ayam dengan tepung KFC dan gorenglah hingga masak keperangan.


Percubaan kali ketiga...Two-tone Cake...buat sikit jer malam tadi...setakat utk minum petang oklah kan. Dah tak ada kerja, boring sungguh. Apa-apa pun layan gak kek yg sedap ni. Cara nak mengadun pun senang. Tak perlu pakai mixer. Nak buat lagi nanti sampai puas hati, barulah tepek resepinya di sini yer.

15 comments:

Zaliedana said...

Kak dayang,sedapnyer sampai awal rini nmpak kari yg pekat n ayam goreng yg sedap tu,xpa kak sy da bawa nasi nih,nak tumpang mkn umah akak,eh kak sambal blacan xda ka,ngee..

DJ Dayang said...

@Zaliedana
hehe..xkkan bwk nasik jer...sambal belacan x bwk??..akak x buat, sb hubby xde. jd x best ler...hihi

HaSue said...

aik?dah abis seperiuk kari ikan ya?laju naa juak x nunggu kamek..huhu..ayam ada gik x? mun xda,kek pun jadi la..nang da jak dtg umah org mintak mkn jak..hahaha

kmk mbak kuih rengas seketul jak tok utk ktk..buh mintak gik k..ya jak gik tinggal..ktk mkn main cubit2 udah laa..hii

Kak Sam said...

Assalamualaikum... Bestnya itu kari kepla ikan. Tak pernah pun buat sendiri. Tak konfiden lagi ni.

Peri PiA said...

ooo,sys dj ske chiken wing ye :)

izahdaut said...

akakkkkk..cakkk
pagi pagi tengok kepala ikan, gegor perut kelaparan..hehehe..
menarik la kek 2 tone tu..nampak moist je..yang atas tu saya bayangkan cam ada crim cheese..wah wangi.bahaya bayang cam tu kan, badan boleh naik..hehehehe..mana tak naik, dan dan nak godek kek ni..huhuhu

lina_pg said...

sedapnya kari kepala ikan neh..peberet kite ni..awat menu DJ ni xnmpk lak kat umah..ish2 rajennya mcm2 ada kat sini..kek tuh nnt jgn lupa tepek rcp ya..kukus ke bako tuh?

DJ Dayang said...

@HaSue
ikan ya jamu mata jak..iboh dimintak agik...nang dicuci bersih periuk kmk ya koh..hehe.

aoklah mek asih byk2 wlpn seketul jak diberik..janji dpt merasa...hehe

DJ Dayang said...

@Kak Sam

w'salam..

x penah wat lagi ekk...xper, slow2...nanti try ler sesekali...belum cube belom tau...hehe

DJ Dayang said...

@Peri PiA

yup..exactly...akak mkn bahagian tu jek...yg lain2 x gemar sgt...hehe

DJ Dayang said...

@lina_pg
mane ade rajinnya yang oii...bese2 jek..tp kalo rasa cam byk jer menu tu, tu tandanya DJ tgh stress...ahakss...

kek tu kek bako...tp boleh tahan gak moistnya. nanti nk buat lg pas tu baru bg resepi k.

DJ Dayang said...

@izahdaut

cakkk!

main cak2 lak dia ekk...hehe. akak br on9 ni. tq sudi jamu2 mata kat sini yer izah...msh lapo lg ker tu? dh lunch ke belom? kalo belom, meh makan nasik lemak ngn akak...mari kte membina badan...hehe

kek tu kek mudah jek..mmg wangi tp xde cheese..heheh. nanti akak tepek resepi bl dh ready ok... ;)

Mas said...

tak perasan lak kari kepala ikan tu...
sedappnya..geram betul tengok kepala ikan tu berendam dalam kari...sedappppnya..terliur mas...

Nur Misnan said...

kak dayang.. kari kepala ikan tuh
buat leleh jer tengok...
esok nak buat jugak.. buat buka posa.. heeeeeeee

MyStar.Anise said...

sedap pulak nengok kari kepala ikan tuh... Kalo dekat, leh datang rumah nie... heheheheh