Monday, March 28, 2011

Ayam Kicap Berempah

Menu ayam kicap berempah ni sememangnya dah jd salah satu lauk kegemaran keluarga sejak dulu2 lagi. Kali ni buat berkuah sket. Biasanya  pekat. Tapi dr segi rasa, maintain sedapp!! Jom makan! :)

Alamak!...DJ baru teringat...ayam ni terlupa nk letak kerisik. Kalau tak, lagilah bertambah2 sedapnya....huhu. Tapi kerisek homemade yer. ..taknak yg beli instant tuu..takmo takmo..heheh....

Apa-apa pun, mari kita semak resepinya yer....


Ayam Kicap Berempah 

bahan-bahan :

  • 1/2 ekor ayam 
  • 1 sudu besar kicap pekat
  • 2 sudu besar kicap manis
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 1 sudu besar lada hitam tumbuk
  • 1 sudu makan cili giling
  • Rempah tumis (bunga lawang, cengkih, kayu manis, pelaga)
  • hirisan daun sup secukupnya
  • sedikit air asam jawa
  • sedikit garam dan gula
  • sedikit kerisik - jika suka
Bahan-bahan Kisar :
  • 1 labu bawang besar
  • 3 biji bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 batang serai
  • 1 inci halia
  • 1/2 inci lengkuas

Cara-cara :

  1. Perapkan ayam bersama 1/3 daripada bahan kisar, lada hitam, kicap pekat, kicap manis dan sos tiram. 
  2. Sediakan minyak secukupnya di dalam kuali. Tumis rempah dan bahan-bahan kisar selebihnya hingga terbit bau. Kemudian masukkan pula cili giling dan tumis lagi hingga pecah minyak.
  3. Masukkan kicap pekat, sos tiram dan sos tomato. Barulah dimasukkan ayam dan kacau. Biarkan ia kering sebentar. Selepas itu, barulah ditambahkan air secukupnya. Kacau dan biarkan ia mendidih. 
  4. Masukkan kerisik, daun sup, garam, gula dan air asam jawa. Setelah masak, tutupkan api. Biarkan ia merenih sebentar.
  5. Hidangkan bersama nasi panas. Sedaappp!
Resepi versi lain pun ada Di Sini.

3 comments:

Mas said...

lauk yang laku kat rumah mas..he..he...

DJ Dayang said...

@Mas
btl tu mas, kalo mcm stail gini cepat jer habis...utk skali mkn je ni...hehe

Mcburn's Kitchen said...

Salam,
Ayam kicap berempah, bunyi okay jugak. nanti saya try.