Thursday, February 24, 2011

Nasi Goreng Daging - updated


Baru nak memulakan entri, si Danial dah memanggil2 mintak suapkan nasik goreng ni...alahai...tak abis2 manja dia ni...huhu. Nanti update lagi ek. Jom makan dulu. Menu merangkap makan tengahari. Sedaaaap!


Update :

sambung balik...hehe. Nasi goreng daging ni mmg best tau. Ramuannya pun ringkas jer. Cuma, yg lecehnya, daging tu kena rebus bersama garam hingga empuk dulu pas tu barulah dihiris nipis. Kalau nak cepat, guna daging batang pinang. DJ tak plan pun nk goreng nasik ari ni, sebenarnya nk buat mi kari bonda tp tetiba rasa malas plak sb nk sedia byk bahan, mmg leceh. Dulu ada maid, lainlah cerita. Dia yang sediakan semua perencah, DJ hanya masak jer. Jadi, senanglah kerja dan taklah penat sgt. 

Apa-apapun nasi goreng ni mmg boleh tahan sedapnya sampai tak sedar menambah berkali-kali...hehe. Jom layan resepinya!

Nasi Goreng Daging

bahan-bahan :
  • 3 pinggan nasi sejuk
  • hirisan daging rebus secukupnya
  • 4 biji bawang merah (ditumbuk)
  • 2 ulas bawang putih (ditumbuk)
  • 1 sudu makan cili giling (Cap Puteri)
  • 1 kiub pati ikan bilis atau kiub ayam
  • 1 sudu kecil sos ikan atau sos tiram
  • 1/2 sudu makan kicap pekat
  • 1-2 sudu makan kicap manis
  • sedikit garam dan lada sulah
  • lain-lain : telur, kobis, brokoli, bunga kobis, dan sebagainya (ikut suka)
Cara-cara :
  1. Panaskan minyak secukupnya di dalam kuali. Tumis bawang merah dan bawang putih hingga garing. Kemudian masukkan pula cili giling. Tumis lagi hingga pecah minyak.
  2. Masukkan daging, kiub ayam/ pati ikan bilis, sos ikan/sos tiram dan kicap pekat. Gaul-gaulkan hingga sebati. (boleh juga letak cili api jika suka)
  3. Masukkan brokoli, kobis dan bunga kobis (atau sayur-sayuran lain) dan kacau lagi. Kemudian pecahkan telur, gaul-gaulkan. 
  4. Kemudian barulah dimasukkan nasi, kicap manis, garam dan lada sulah. Kacau-kacaukan selama beberapa minit.
  5. Setelah masak, hidangkan panas-panas.


19 comments:

Mas said...

nasi goreng sepinggan kak....
nampak sedapp la..he..he..

Mimiey.. (^-^) said...

jom makan kak dayang...mie punya nasik lebih skit ehhh...hehehehhe

L.e.e.z.a said...

cedapnye!!! my fav nie kak;p sgt2 suke

KakAsma said...

nasi ada,daging pun ada..tinggal nak merajinkan diri ajer....sedap tak?????

Wanieyra said...

nak minta sepinggan kak...
utk lunch

tun_telani said...

menarik je nmpk nasi tu..
org yg tgh duk diet nih pun mcm xberjaya diet je kalau dpt sepinggan nih..

izahdaut said...

kak dyang..sedap tu..
nk buat camni jugak lah

DJ Dayang said...

@Mas
nasi goreng sepinggan siap!!... :P :D

DJ Dayang said...

@Mimiey.. (^-^)
tak leh mkn byk sgt sb akak nk kasi kat org lain gak..semua dpt sama rata...heheh

DJ Dayang said...

@L.e.e.z.a

tq2...samalah ngan akak ni. suke bebeno mkn nasik goreng yg berdaging...hehe

DJ Dayang said...

@KakAsma

buat jangan tak buat, belum cube belum tau...tp bl dh cube baru tau...haha

DJ Dayang said...

@Wanieyra

wokeh! dah siap!...tp kena bancuh teh tau limau suam tau..ahaks

DJ Dayang said...

@tun_telani

lupakan sj diet buat ms ni eh...rugi kalo tak layan nasi goreng sedap...hehe

DJ Dayang said...

@izahdaut

InsyaAllah sedap. buat byk2 sket eh...akak nk gak... habislah dietku pas ni...huhu

Zaliedana said...

Salam kak DJ,rini sy pun wat nasi goreng resepi kak ummi,nnti leh try resepi akak lak,btw nmpak sedap jer nasi goreng akak..hehe..

Nieza said...

kak, dh bawa pinggan ni nk tapau..sedap nampak nasi ni...nk tukar ngan roti la boleh ker?..hehe

hani said...

salam kak dayang,
saya pejam mata sambil teguk2 liur..hihihihiiii

FairyLilly said...

Assalamualaikum DJ,
Saya mohon izin copy resipi sticky caramel chicken ya, TQVM

LeeZ said...

Bru je lepas masak nasi goreng ni...mmg sedap...thanks kak DJ