Wednesday, June 30, 2010

Ayam Masak Kapitan

Salam ....

Tengahari ni DJ masak ayam kapitan. Dah berkurun2 lamanya tak makan.  Sesekali masak mmg sedaplah! Lawan dgn ikan terubuk masin...wallaaa!!!..kali ni ambik resepi dari dapur Diana.

Sebenar2nya, DJ teringin sgt nk buat nasi ayam penyet Palembang...tak sabar nak penyetkan ayam tuu...tp kan oleh kerana terlalu malas teramat2, suami pun tak lunch & dinner kat rumah hari ni, maka, tak jadilah projek tu. Lain kali jer lah...hujung minggu ni ker kalau rajinlah kan....hehe.

Apa2pun...jom layan resepi ni dulu...sedaappp! Thanks to Diana & Babybatriesyia.


AYAM MASAK KAPITAN
Sumber: Babybatriesyia

Bahan Kisar
  • 1 labu bawang besar
  • 2 ulas bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 6- 7 biji Cili Merah
  • Sedikit lengkuas (DJ guna 1 inci)
  • Sedikit Serbuk Kunyit
Semua bahan di atas dikisar kecuali serbuk kunyit.

Bahan A
  • Ayam dipotong ikut suka (DJ guna 1/2 ekor ayam)
  • 200 ml santan
  • 50 ml susu cair
  • 4 sudu besar air asam limau nipis (DJ guna air asam jawa je)
  • garam dan gula secukupnya
Cara-cara :
Tumis bahan kisar & serbuk kunyit hingga naik bau. Masukkan ayam dan gaul, biar hingga ayam empuk. Kemudian masukkan santan dan susu cair. Biarkan hingga mendidih. Masukkan garam, gula dan air asam limau tadi. Kacau sentiasa. Angkat dan hidangkan.


2 comments:

CiK Nik @ keNek :) said...

ooo, nama dia ayam kapitan ker?? kami org klntan pnggil gulai kunyit kuah... biasanyer klu kt kg guna ayam kg, tak pun itik serati... klu kt KL nie, biasa guna ayam telur.. terangkat...suker!!

dayang_jack said...

@CiK Nik @ keNek :)

oic...tq sudi share info...ayam kampung bkn xde kat KL ni, ade jual kat supermarket...tp tu lah, semuanya nk ekspress kan...hehe..tq