Thursday, May 20, 2010

Daging Kicap Kerisik Berempah



Banyak2 masakan daging, inilah masakan daging yg paaaling dyg suka. Kalau makan, dah pastinya menambah. Tak pandang dah lauk lain...hehe. Time raya pun mcm tu gak. Mesti masak daging kicap stail gini. Lawannya pulak ialah ayam masak merah atau kari ayam atau ayam kurma dan dalca. Fuhh!...memang berselera dibuatnya!..

Sebelum ni ada gak dyg letak resepi ni di dapur MYR dan juga di sini. Tetapi utk kali ni dyg tulis semula resepinya dgn versi lain. Apa2pun, apa2 shj masakan daging tetap menyelerakan.

Daging Kicap Kerisik Berempah

Bahan-bahan :
  • 1 kg daging
  • rempah 4 sekawan (bunga lawang, kulit kayu manis, buah pelaga dan cengkih)
  • 2 sb kicap pekat
  • 3-4 sb cili kering kisar
  • kicap manis/kicap masin secukupnya
  • air secukupnya
  • garam dan gula secukup rasa
  • 1 sudu makan jintan manis (disangai dan ditumbuk)
  • 1 sudu makan jintan putih (disangai dan ditumbuk)
  • 1 sudu makan lada hitam (ditumbuk)
  • air asam jawa
  • 2-3 sudu makan kerisik
Bahan-bahan mesin :
  • 1 labu bawang besar
  • 7 biji bawang merah
  • 4 ulas bawang putih
  • 1 batang serai
  • 1 inci halia
  • 1 inci lengkuas
Cara-cara :
  1. Ambil 2-3 sudu besar bahan2 mesin dan gaul2kan bersama daging. Masukkan kicap pekat, jintan manis, jintan putih dan lada hitam. Gaulkan lagi dan perapkan sebentar (30 minit).
  2. Panaskan minyak secukupnya di dlm kuali/periuk. Tumis bahan2 mesin hingga naik bau. Kemudian, masukkan cili kisar dan tumis lagi hingga pecah minyak.
  3. Masukkan daging dan air secukupnya. Masak hingga hampir empuk.
  4. Masukkan bahan-bahan selebihnya dan masaklah hingga daging empuk. 
  5. Hidangkan bersama nasi panas.  Sesuai juga dihidangkan bersama nasi tomato atau nasi minyak.


2 comments:

anie,Nagoya said...

cari2 resepi "daging masak kicap", terjumpa kat cini.n jatuh cinta pada resepi ni.mnta izin utk mnyalin resepi ni.

DJ Dayang said...

@anie,Nagoya

silakan yer. resepi ni mmg sedap...tq