Wednesday, March 17, 2010

Honey Sesame Chicken, Sardin Kicap My Style & Sambal Kentang Tempe


Salam....

Hari ni nak tayang ketiga2 hidangan yg ada. Masa tgh menaip ni, DJ belum menjamah lagi lauk2 ni tau. Gara-gara nak cepat, tak dapatlah nak pose byk2 gambarnya. Itu pun entah apa2 pose nya....hehe. 

Ok, semalam DJ tertarik dgn resepi HSC ni kat rumah Hana Jepun nun...nampak mudah aje....sebenarnya lebih kurang sama jer dgn style yg selalu DJ buat cuma resepi ni menggunakan minyak bijan dan bijan. Lain2 bahan2 lbh kurang sama gitu...dipendekkan cerita, hari ni DJ merealisasikan niat ni. Sebelum tu maafkan akak yer Hana...akak ada tambah dan ubah sket teknik memasaknya...akak tak perapkan ayam ni. Sebaliknya, akak rebus bersama bahan2nya separuh masak. Lepas tu barulah digril hingga masak. 

Apa2pun, dgn adanya bijan segala bijan ni, mmg ada kelainannya. Sedap dan beraroma. Thanks hana krn sudi berkongsi resepi. Akak cnp resepinya di sini yer. TQ.

Bahan-bahan
  • 2 keping dada@peha ayam boneless
  • 2 ulas bawang putih - parut
  • 1 inci halia - parut
  • 2 sudu besar madu
  • 1 sudu kecil serbuk cili - hana ltk blackpepper (akak pun letak blackpepper)
  • 2 sudu besar kicap pekat
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 1 sudu kecil minyak bijan
  • garam
  • bijan sangai secukupnyer - utk tabur
  • 2 sb besar jus lemon (DJ tambah sendiri)
Cara-cara
  • Perap ayam dengan semua bahan kecuali bijan sangai selama 1-2jam atau semalaman.
  • Grill@bakar ayam sehingga masak. Jika menggunakan oven, suhu 190 selama 30min atau sehingga masak. Sapukan ayam ngan bhn perap lebihan@air yg keluar semasa membakar, supaya ayam kelihatan cantik dan berkilat.
  • Hidangkan dengan menaburkan bijan yg telah di sangai.
  • Enak dimakan dengan nasi ayam atau sebagainyer.

Dah lama tak makan sardin ni....sesekali makan, waduhhh!...sedap bangat!!!...ponteng diet lagilah nampak gayanya ni...hehe...
Resepi yg asalnya boleh refer DI SINI.
Sesiapa nak cuba resepi ni, sila2kanlah yer....CNP dihalalkan. TQ
Sardin Kicap My Style
Bahan-bahan :
  • 1 tin besar sardin
  • 1 labu bawang besar (dimayang)
  • 2 biji bawang merah (dihiris)
  • 1 ulas bawang putih (dicincang)
  • 1 sb sos tiram
  • 1 sb cili kisar
  • 3 biji cili padi (diketuk)
  • 1 sb kicap pekat
  • 2 -3 biji limau kasturi (ambil jusnya)
  • 1 biji cili merah (dihiris)
  • garam dan gula secukupnya
  • 2 helai daun limau purut
Cara-cara :
  1. Tumis bawang2 hingga perang. Masukkan cili kisar dan tumis lagi hingga garing.
  2. Masukkan kicap pekat, sos tiram, cili padi, daun limau purut dan cili merah. Kacau rata2. Masukkan sedikit air.
  3. Kemudian masukkan garam dan gula secukup rasa. Barulah dimasukkan sardin. Kacau perlahan2 dan biarkan mendidih seketika.
  4. Akhir sekali masukkan jus limau dan tomato (jika suka).
  5. Hidangkan setelah masak.

 
Tak ketinggalan sambal tempe kesayangan....hehe. Tempe ni hampir2 nak bertukar warna....sebab tu lah kena masak bersama dgn rakan sekutunya... Resepinya rasa2 ramai yg dah tau buat kan....Kalau nak tengoksatu lagi resepi sambal kentang dgn ikan bilis, bolehlah drive ke SINI jap. Sedap tau!....

2 comments:

fuzidss said...

ingatkan nak masak ni tapi stok ayam dah kehabisan ... tengok ni memang berebut laa bebudak kat umah tu ..

dayang_jack said...

mmg betul tu...bkn stkt bdk2 jer suke...tp mak bapak pun same...hehe