Saturday, January 02, 2010

Mee Kari (Resepi II)


Sampai gak hajat nak nk buat mi kari kali ni. Sebelum ni asyik terkena tempias jek dari blog rakan2 yang lain. Mmg tak boleh tahan nengok. Maka, dgn segala stok yg ada tu, on gaklah projek kecilku ini...hehe. Seperti biasalah guna resepi dlm versi sendiri yg sesuai dgn citarasa keluarga. Lagipun anak2 suka makan apa yg dyg masak.




Resepi mi kari sebelum ni sudah ada dlm rumah ni. Cuma yg ini pula adalah resepi versi kedua dyg. Memang sedap!!!...kuahnya yg sedap dan tak muak tu lah yg sgt2 menepati citarasa. Kuah mi ni boleh dimasak dgn pekat atau pun sedang2. Cair sgt pun tak best...nanti tak dapat nk menikmati rasa karinya....O ya, sebut jer pasal kari, ada yg bertanya melalui emel, dyg guna kari apa...ok, sejujur2nyalah, dari sebelum kawin sehinggalah dh ada anak dua ni dyg kekal setia menggunakan serbuk kari Adabi shj tak kiralah kari ayam atau pun kari ikan. Serbuk kari ayamnya mmg power dan pedas2 sikit. Jadi, bila masak  lauk termasuklah kuah ni dgn kari Adabi tu, mmg sedap!! Itu taste dyglah kan...masing2 ada citarasanya tersendiri.



Kuah ni mesti ada rasa masin, manis dan sedikit pedas.

 Mi Kari Resepi II

Bahan-bahan :

Bahan A :
  • Mi kuning secukupnya (direbus sedikit)
  • tauge (dicelur)
  • sawi (dicelur)
  • hirisan cili merah
  • sedikit daging rebus (dihiris nipis2)
  • telur rebus
  • hirisan daun sup
  • bawang goreng
  • tauhu goreng (dihiris)
  • limau kasturi jika perlu (tp dyg x suka ltk limau sb kurang sedap)
  • lain2 hiasan jika suka
Bahan B : Kuah
  • 300-400 g keledek merah rebus (dikisar dgn air secukupnya)
  • 3-4 sudu makan serbuk kari ayam (dibancuh dgn sedikit air)
  • rempah 4 sekawan (bunga lawang, kulit kayu manis,cengkih & pelaga)
  • 1/2 labu bawang besar
  • 5 biji bawang merah (dikisar)
  • 2 biji bawang putih (dikisar)
  • 1 sudu besar udang kering (dikisar)
  • 1/2 inci halia (dikisar)
  • 1 sudu makan tepung gandum (dibancuh dgn sedikit air)
  • garam dan gula secukup rasa
  • air secukupnya
Cara-cara :
  1. Tumis rempah dan bahan2 kisar hingga terbit bau.
  2. Masukkan pes kari. Tumis hingga pecah minyak.
  3. Masukkan keledek kisar dan air secukupnya. Kacau dan biarkan ia mendidih.
  4. Perasakan dgn garam dan gula. 
  5. Masukkan bancuhan tepung gandum dan kacau kuahnya hingga sedikit pekat.
  6. Jika terlalu pekat, tambahlah air panas.
  7. Setelah masak, hidangkan bersama bahan2 yg lain.

4 comments:

HaSue said...

Cam kakak kamek suka juak makey kari adabi ya...kamek lebih suka kari ayam brand...tapi mun masak ayam kari kakak kamek suka juak ayam brand..
Kamek biasa makey 200g-300g keledek jak...sebab kat umah tok sik suka kuah pekat tp rasa kari ya maok ngam...heheee...yalah senang msk sendirik owh...bleh ejas ikut suka bah :D

dayang_jack said...

HaSue : kari ayam brand ya penah juak kamek makey tp yalah taste masing2 ndak...hehe. kmk makey 400 g keledek ya sb nk molah satu periuk besar...x cukup pakey makan anak beranak mek tok...sb semua daknya suka makan mi kari tok...mun molah sikit alu sik kenyang lbh2 lgk daknya suka makan berulang ulang......heheh...

Anonymous said...

bestnya baca ...ada yg sik faham ....minta maaf, saya bukan org sarawak ... :)

N.A said...

Kamek lamak tok ngekot juak blog Hasue dgn kak dayang..paduhal baruk tauk kitak duak org sarawak..selalu nangga resepi jak....