Tuesday, December 29, 2009

Kek Gulung Pandan


Petang semalam menggulung kek lagi. Kali ni buat buat versi pandan pula. Resepi lebih kurang mcm kek gulung sebelum ni tapi ada bahan lain lagi yg ditambah. Hasilnya...lembut, gebu, sedap dan tak manis sgt walaupun letak krim..Cuma agak comot sikit sb tak sempat nak disejukkan anak2 suruh potong cepat2. Jap jer habis licin...huhu.



Sebenarnya, ada lagi pic kek ni....nanti update lagi. Selamat menjamu mata!..hehe


Update :

Bahan-bahan :
  • 90 g tepung gandum
  • 90-100 g gula pasir (dikisar halus)
  • 1  sudu besar susu tepung
  • 1 sk ovalette
  • 5 biji telur
  • 60 g mentega cair
  • 1 sk pandan paste
  • 1 sk esen vanilla
Untuk filling : mentega, gula ising dan esen vanilla (diputar hingga berkrim) & hirisan ceri @ strawberi

Cara-cara :
  1. Sediakan loyang dan lapikkan dgn baking paper. Griskan dgn mentega dan taburkan sedikit tepung. Panaskan oven pada suhu 180C.
  2. Satukan telur, gula, ovalatte dan esen vanilla di dalam mix bowl. Putar hingga kembang dan gebu dgn kelajuan maksimum.
  3. Masukkan tepung, susu dan pandan paste. Putar lagi (medium speed)
  4. Masukkan mentega cair dan kacau perlahan-lahan dgn menggunakan rubber spatula atau senduk kayu.
  5. Tuangkan adunan pd loyang dan ratakan. Bakar selama 15-20 minit atau hingga keperangan.
  6. Setelah masak, keluarkan dari oven dan terbalikkan. Ceraikan kek dari baking paper. Biarkan seketika. Sapukan krim. Kemudian gulung dgn kemas. 
  7. Biarkan kek betul2 sejuk  sebelum dipotong.



5 comments:

E-na Zarina said...

Cantikknya kek dayang tu! Memang Mengancam! E-na baru 2 ari lepas try buat kek gulung lum smpat publish lg...nak try resepi dayang ni tapi E-na xde ovallete...hu huuuu kena sabar je la...

LOVE2COOK said...

No comments...I want some! hehex...:)

dayang_jack said...

>>E-na Zarina : tq..hehe..mana kek gulungnya??? jom kte tuko2..hehe..dyg lak mmg suke guna ovalatte kalo wat kek bergulung ni sb lbh padat dan gebus texture keknya tp lembut...sb tu kene wajib ade ovalette kat umah ni...hehe

dayang_jack said...

>>Love : no need comment...sb akak tau Love mmg berkenan sgt ngan kek ni kan...take some!...hehe

TintaCyber/DapurkuBerasap said...

ngucap kmk nangga kek gulung yg cantik sudah tentu sedap ya..ttg pizza bukit permata ya..sikda lagik rasanya..coz sia byk kedey mkn seafood jak...:)