Sunday, June 19, 2011

Spagetti Marinara

Assalamualaikum dan salam hujung minggu.....

hmm...terlambat plak nak tayang hidangan pagi tadi. Ini kes letrik tak ada. Nak online pun tak boleh. Mujurlah si pak guard dpt betulkan main power letrik. Sejam kemudian, barulah ada balik. Kalau tak, mmg ter'miss'lah rancangan Melodi...hehe.

Berbalik cerita psl menu pg tadi. Menu fav si boboy nih. Dari semalam lagi dia mintak buatkan. Terlupa plak nk beli minced beef. Last2 buat kuah marinara jer. Berpinggan2 gak dia habiskan...Alhamdulillah...tak sia2 masak satu peket spagetti. DJ guna spagetti yg halus2 tu sb kena dgn selera bdk2. Resepi pun mengikut citarasa keluarga. Ringkas dan sedap!

Hari ni buat masa ni lah hanya duduk lepak jer kat rumah sambil2 masak, layan TV, dan internet. Cuaca pun mendung jer dari pagi tadi. Nak hujanlah kot. Petang2 nanti kalau tak ada aral melintang, nak bwk bdk2 tu ronda2 KL. Apa2pun jom kita layan dulu resepi mudah ni yer. Terima kasih sudi singgah. Happy weekend & Happy Father's Day!


Spagetti Marinara
resepi : DayangJack@DapurKu SaYang

bahan-bahan :

  • spagetti secukupnya (direbus ala dente)
  • bawang putih (dicincang)
  • puri tomato / sos bolognese
  • udang basah / sotong / kupang dll
  • tomato (dipotong dadu kecil)
  • bawang besar (dihiris dadu)
  • garam dan gula secukup rasa
  • minyak zaitun
  • daun oregano
  • serbuk lada hitam dan lada sulah
  • sos tomato (optional)
Cara-cara :
  1. Tumis bawang putih dan bawang besar hingga garing. Kemudian masukkan sos bolognese atau puri tomato. Kacau sebati.
  2. Masukkan udang dan bahan-bahan basah lain dan sedikit air. Kacau rata-rata. 
  3. Kemudian masukkan bahan-bahan selebihnya. kacau lagi hingga kuahnya pekat.
  4. Tutupkan api. Siramkan kuah ke atas spagetti yang sudah direbus tadi. Hidangkan panas-panas. 



4 comments:

Peri PiA said...

pasta mkn tak jemu :)

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak...
nmpk sedap spagetti akak tu tau... nak ckit.. ada lg x nie? hehehe

Mas said...

hmm..sedappnya tengok spagetti tu kak...

Zuwairi Aiman said...

Menarik resepi ni.. teruskan dgn menu terbaru,,, keep it up

http://www.zuwairiaiman.com