Tuesday, May 10, 2011

Terubuk Bakar



Dah lama tak buat terubuk bakar ni. Sempat juga buat 2 hari sebelum balik ke KL. Itupun hanya tinggal 2 ekor jer dlm esbok. Tapi besar gak saiznya...sebab tu kena potong dua. 

Sangat sedap dimakan bersama sambal kicap....mmg tak tahanlah dibuatnya. Biarpun byk tulangnya, tp hentam sajalah kan...asalkan sedap...hehe. 


Terubuk Bakar
Resepi : dayangjack@DapurKu SaYang

bahan-bahan :

  • 1 ekor ikan terubuk (potong dua jika suka)
  • 1 helai daun kunyit (diracik halus)
  • 2 helai daun limau purut (diracik)
  • serbuk kunyit secukupnya
  • 1/2 sudu makan serbuk cili atau cili kisar
  • garam 
  • sedikit jus limau kasturi/limau nipis
  • sedikit minyak masak
bahan-bahan kisar :
  • 2 batang serai
  • 5 biji bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
Cara-cara : Satukan kesemua bahan dan perapkan selama 1 jam. Balutkan dengan daun pisang dan bakar/panggang hingga masak.


Sambal Kicap

bahan-bahan :

  • 1 labu bawang besar (dihiris dadu)
  • 7-10 biji cili padi (dihiris)
  • 1 tangkai cili merah (dihiris)
  • 1 ulas bawang putih (dicincang)
  • perahan jus limau kasturi secukupnya
  • kicap manis dan kicap masin secukupnya
  • gula dan garam jika perlu
Cara-cara : satukan kesemua bahan dan gaul-gaulkan sebati. Hidangkan bersama ikan bakar.



14 comments:

zai@umiaiman said...

aduhaiii...meleleh air liur sy , kak...:)

ziey said...

eee,,,lama nya ziey tak makan terbuk bakar sedapnya...

CT Delima said...

Assalamulaikum Dayang

betul tu ikan ni hanya org dewasa jer yang boleh makan, anak2 kecil dimintak duk jauh2 takut tercekek dek tulang2 tu.. hehehe. memang sedap ni Dayang kalau diratah dengan lada kicap jer.. ada nasi tak nak makan lah... hahaha

DJ Dayang said...

@zai@umiaiman

akak pun sama....heheh

DJ Dayang said...

@ziey
tu ler psl...sesekali makan mmg xleh nk stop...hehe

DJ Dayang said...

@CT Delima
w'salam kak CT...

ari tu kan rasa nak tak nak jer buat, yalah kan, bdk2 pun nk mkn ikan gak. sudahnya, DJ buat satu ikan bakar, satu lagi asam pedas ikan kembong. baru aci...hehe.

kalo mkn ikan terubuk ni mmg kuranglah mkn nasik...hehe

Nur Ede said...

Assalam Dayang...
sedap nyer ikan Terubuk bakar... lama betul akak x makan sebab kat Tganu mmg susah nak dpt ikan terubuk.. masa akak kije kat sarawak dulu mmg suke sangat makan ikan terubuk bakar atau terubuk kukus... waaaaa... sedap nyer...

kzai said...

salam dayang..terkesimanye akak tgk ikan bakar tu...ratah gitu pun sedap

Mas said...

wahhhh...sedappnya..lama dah mas tak buat terubuk bakar...
cicah ngan air asam memang best kan kak..

lina_pg said...

Aroma terubuk bako semrbak sampai ke Pulau Mutiara la..ish3..betul wat naya ni..meleleh kena tadah baldi dah ni..seb baik kite tak peknen kalau tak..sian bby terliuq

ShashaCatering said...

Sedap ni terubuk bakar. Dengan sambal kicap dia memang best.

Thanks for sharing ;)

cik cek said...

Assalamualaikum...
Sedapnya Ikan Bakar terubuk ni...memang best sgt bila makan ngan sambal kicap...

Salam kenal2 dari kak cek...:)

StarAnise said...

perghhh tangkap leleh la...sodap tu hehehe. saya suke la w/pon manyak tulang, mkn kat bhgian perut tu ok la :) nampak cam kat kedai jer berseri, nanti nak try la.

Peri PiA said...

terigt terubuk msn pulak ni sys dj