Tuesday, March 15, 2011

Bendi Sambal Telur


Dah lama tak masak kacang bendi. Sebelum hubby oustation ari tu, dia dah siap2 belikan selonggok utk DJ masak kari kepala ikan. Seikat tu banyak woo. Mcm2 boleh buat dengan bendi nih. Kalau malas nk tumis2, DJ celur jer bendi tu, pastu buat sambal bodo sket, pastu cecah dan makan...pun sedap.

Hari ni rajin sket jek...buat tumis campur telur. Sedap sangat2! Siap ratah lagi...nak lepas rindu katakan...hehe


Bendi Sambal Telur


bahan-bahan : tiada sukatan

  • bendi secukupnya (dicuci bersih dengan air bergaram dan dipotong menyerong)
  • bawang merah (dikisar/ditumbuk lumat)
  • sedikit belacan bakar (ditumbuk)
  • sedikit ikan bilis halus (ditumbuk kasar)
  • sedikit cili giling (DJ guna cap Puteri)
  • telur (sebiji pun cukup)
  • kicap manis
  • sos tiram - optional
  • garam jika perlu
Cara-cara :
  1. Tumis bahan-bahan tumbuk dan cili giling hingga garing dan wangi.
  2. Masukkan kicap, sos tiram dan garam jika perlu. Kemudian, pecahkan telur. Kacau rata-rata.
  3. Akhir sekali masukkan bendi. Gaul-gaulkan hingga masak.
  4. Angkat dan hidangkan.

13 comments:

Sari Yusa Ibrahim said...

DJ, ni feberet sy, mintak sikitttt... takkan makan sorang jerrr..

Peri PiA said...

cedapnya

bendi celur mmg sedap :)

erm,pia selalu goreng kcg buncis mcm ni

nti nak cube ;)

Umm Mymoonah said...

Never made with okra like this, looks too delicious with the ingredients which you have used. Following your blog for the yummy recipes :)

Naz said...

Waaahhhhh....Dukakis bendiiiii..
DJ, cantik kek gulung bwh tu... Tergoda I..
Nk tanya ni, apple crumble tu, kalau buat guna
apple yg merah tu jadi tak? Ke nak kena guna
apple hijau jugak??? Tq... Ni nk intai2 dapur dayang ni...

Naz said...

Sori salah tulis la... Bukan 'Dukakis' tapi 'sukanya' dlm ayat di atas tu..

izahdaut said...

dudakis..hehehe gelak kat kak naz..

kak dayang.tu melepas rindu kat bendi ke kat sapa tu?hehehhehe..betul kak.saya kalau buat ini memang ratah jugak ni.baru terasa makan bendinya.. lapo ye kak.nah amik seketul kepak.seketul je!

DJ Dayang said...

@Sari Yusa Ibrahim

haha...kalo dpt kuar dr skrin..boleh jer hulur dua tiga potong...ape salahnya...ekeke

DJ Dayang said...

@Peri PiA
tu ler psl...psl sedap sgt ni ler akak xleh tahan..eheh

bendi ade byk lg tu..pas ni nk buat ape lg..ermmm..bendi tumis udang je kot...hehe

sila2lah cube resepi mudah ni nanti k... ;)

DJ Dayang said...

@Umm Mymoonah
welcome! and thanks for following my site. Really appreciate.

this is just a simple recipe but the taste is so good. try ler nanti.

anyway, thanks 4 the visit.

DJ Dayang said...

@Naz

mula2 tu ternganga sat...tercari2 maksud 'dukakis' kot2 dlm bhs itali ker bhs perancis ker...haha

anyway, tq 4 the compliment. kalo nk guna apal merah pun boleh. ttp menjadi. buah lai pun ok asalkan ade rasa masam2 sket..barulah sedap rasanya... :) selamat mencube yer

DJ Dayang said...

@izahdaut

eheh cikjah nih..ke situ pulak dia ekk...ekeke

rindu dgn bendi ler cayang oii...heheh
seketul mane cukup...akak suke wings. akak nk 5 ketul...huhu

DJ Dayang said...

@Naz

'apal' lak...lawak sungguh...

'epal' sebenarnya....

lina_pg said...

salam DJ, ada lagi tak bendi ni..sedapnmya..meh la semangkuk nak ratah..peberet kite ni