Thursday, November 04, 2010

Asam Rebus Udang


Tak tau nak ckp apa dah...mungkin sudah kekenyangan kot...hehe. Layan jelah udang asam rebus ni ek. Lauk yg teramat2 sempoi dan teramat2 sedap sampai 2-3 kali tambah nasik...mmg best! Kalau ada nenas atau terung asam ni lagilah tak terkata sedapnya....teringat plak masa kat kampung...huhu.


Asam Rebus Udang

bahan-bahan : tiada sukatan

  • udang
  • cili giling/cili kisar
  • serbuk kunyit
  • serai (diketuk)
  • bawang merah (ditumbuk)
  • bawang putih (diketuk)
  • garam dan gula
  • asam keping
  • hirisan nenas jika suka
Cara-cara : Didihkan air secukupnya di dlm periuk. Masukkan bwg2, cili, serbuk kunyit dan serai. Kacau dan biarkan ia mendidih. Setelah itu, masukkan garam, gula, asam keping, hirisan nenas(jika suka). Akhir sekali barulah dimasukkan udang. Setelah masak, hidangkan panas2 bersama nasi putih. Sedap!

10 comments:

izahdaut said...

kiki..nk senyum dulu..kak dayang, saya dah try tenggiri resepi akak tu..sedap n mabelesssss. senyum sebab, mangkuk kite sama aaa..hihi

dayang_jack said...

hahaha....beli di tempat yg sama kot...hahaha....

anyway, thanks dear...mmmmuahhh!

nur said...

sedap nye kak dayang nak semangkok tak masak lagi ni...

dayang_jack said...

olalala...ciannyaaa...meh akak tlg hidangkan...ade lg sket ni..akak pun nk mkn lagi...hahaha

Mas said...

sedapnya...terliur dah tengok udang tu....

anymz said...

besooornya udang tu..ke gambo di ambik dekat2..tak kisahlah janji leh try gak resepi ni janji ada pedas2..sedap..sedap

dayang_jack said...

@Mas

mmg sedap!..siap hirup kuahnya lagik..haihh..ssh nk ckplah...hehe

dayang_jack said...

@anymz

udang tu mmg beso2..hehe. udg saiz kecik pun ok tapi jgn dimasak terlalu lama...nanti mengecut pulak. cukuplah dimasak x lbh dr seminit gitu. slmt mencube...tq

miMiE aZiMaSK ^V^ said...

kak dayang.. terliur mimie.... aduihhhh

manjeamusyuk said...

slm jenguk dayang memalam... resepi asam mmg best! my best fren suka sgt buat asam pedas bilis tumbuk kasar + bendi... kalo udang mesti lg best! i luv seafood!