Tuesday, May 04, 2010

Spinach Fatayer (Resepi Mudah)



Ini fatayer bikin hati ana gundah gulaana....malam tadi buat lagi daaa....



Ini resepi versi ana lah..ikut selera tekak ana laah...kalau tuan-tuan dan fuan-fuan mahu cuba, tidak afa lah....hahaha....sejak balik dr padang pasir ni, susah sgt nak betulkan lidah ni balik..sabar jer la yer....sekali sekala berseloroh, ye tak??? hehehe...jom layan resepi! Jangan fening2!...hehe

Spinach Fatayer

Bahan-bahan : (8-10 keping)

utk doh :
  • 1 1/2 cawan tepung gandum (diayak)
  • 1 sk yis mauripan
  • 1 sk gula
  • 1/2 sk garam halus
  • 125 ml air suam
  • 3 sb minyak sayuran
Untuk Filling :
  • 250 g bayam segar (dibersihkan dan dihiris halus2)
  • 1/2 labu bawang besar (dihiris dadu)
  • 1/2 sk serbuk cili / serbuk lada sulah (jika suka)
  • 1/2 sk serbuk lada hitam
  • sedikit garam
  • 1-2 sudu makan jus lemon (boleh adjust sendiri)
  • 1-2 sudu makan minyak zaitun
Lain2 bahan utk sapuan : telur + sedikit susu segar (satukan kesemuanya. Kacau sebati)
Cara-cara :  
  1. Rendamkan yis bersama air suam dan gula sehingga berbuih. 
  2. Satukan tepung bersama garam dan minyak sayuran. Kemudian tuangkan yis tadi dan uli hingga menjadi doh yang lembut dan licin. 
  3. Simpan doh di dlm satu bekas besar dan tutup dgn kain lembab atau cling wrap. Rehatkan selama 1 jam (sementara itu, buatkan bahan utk filling - gaul2kan kesemuanya). 
  4. Kemudian bahagikan doh kpd 8-10 bahagian. Bentuk2kan bulat. Kemudian, leperkan. Masukkan inti bayam ke dalam adunan tersebut dan tutup kemas. Sapukan telur di atasnya.
  5. Boleh KLIK DI SINI utk lihat langkah demi langkah. 
  6. Bakar doh yg telah siap selama 20-25 minit pd suhu 190-200C.

Kulit fatayer ni tetap lembut walaupun dah sejuk.

4 comments:

Eliza said...

masyaalah...ente banyak lawaklah. hehe...

dayang_jack said...

hahaha....afa-afa saja lah...hahaha..ana msh di padang pasir sama itu unta punya sefufu punya sefufu punya saudara lah...ana banyak suka ini fatayer be sabenegh...mari2 makan...jangan segan2 lah...hehe

izahdaut said...

jazakallah bi khair..syukran la syukran la enti..enti suda bagi ana suka sebab enti bagi resefi sama ana..ma'as salamah wa illa liqa la.. afa ana sudah melalut la..
ana cofi resefi laa

dayang_jack said...

afwan ya ente izah...masyaAllah...ana pun banyak sukalah dafat bagi itu resefi sama ente...selamat mencube lah...syukran yaziilan....