Monday, May 17, 2010

Ketam Sambal



Satu lagi lauk istimewa yg tak ketinggalan utk tayangan amal. Berderet2 entriku hari ni...hehe. Tak mengapalah kan...masa ni tengah rajin...sedikit masa lagi akan kembali suramlah rumah ini. Tapi tuan rumah tetap bersyukur sb masih ada lagi yg sudi datang dan tinggalkan jejak di sini. TQ so much.

Oklah, lauk ketam ni mmg sedap. Sekali hadap jer dah licin. Masaklah byk mana sekalipun, tetap habis. Itu yang bestnya...hehe. Plan nak buat masak lemak cili api tapi tak cukup bahan. Apa2pun layan jer lauk ni....hehe.

Ketam Sambal

Bahan-bahan :
  • 6 ekor ketam (direbus atau digoreng hingga 3/4 masak)
  • 1 labu bawang besar (dikisar)
  • 3 biji bawang merah (dikisar)
  • sedikit belacan bakar (dikisar)
  • 4-5 sudu makan cili kering kisar
  • 1 sudu makan sos tiram
  • 1 keping asam gelugur
  • garam dan gula secukup rasa
Cara-cara :
  1. Panaskan minyak secukupnya di dlm kuali. Tumis bahan2 kisar hingga terbit bau. 
  2. Masukkan cili kering dan tumis lagi hingga pecah minyak.
  3. Masukkan sos tiram, sedikit air, garam dan gula.
  4. Masukkan ketam dan asam gelugur. Gaulkan rata2. 
  5. Hidangkan panas2 setelah masak.
mabeles!

6 comments:

izahdaut said...

ffuuuhh..tengok pun dah terasa akan sedapnye...mcmana ni....dah teringin ni.tadi nampak ketam kat paso tak pulak nak amik..jeling senget je kat ketam tuh...waduuuhhh.xpe amik resepi dulu..ehee

dayang_jack said...

haa..tu lerr...nape jeling2 jer kat ketam tuu...kang teliuk lak nengok menu ni...hehe...

xper...esok2 carik ketam tu k..buat byk2 sket...leh ler ngendeng skali...hehe ;)

Eliza said...

mengancamnya tgk lauk cik ketam dayang...kat rumah akak ada org allergik ler pulak.

kenyang amik bau kat sini jer lah..

dayang_jack said...

@Eliza
tu yang x bestnya tang alergik ni kan kak...anak sedara dyg pun ade gak yg elergik seafood ni tp main bantai gak...hehe

MAMA IETA said...

Sedapnya............ tengok gambar dah tahu memang sedap lah! ketam! ketam! ketam! Ketam masak Sambal! mana aku nak beli ketam ni? balik boleh masak ketam sambal. bestnya....

dayang_jack said...

@MAMA IETA

owh tq2...ketam masak stail gini mmg x puas makan...mesti nak buat byk2...tp dpt ketam bunga je ler..hehe

psstt1..dh buat ker belum???... ;)