Monday, March 08, 2010

Kari Udang



Salam...

Setelah sekian lama tak buat kari udang, hari ni terlaksana gak biarpun hati ni berbelah bahagi samada nak masak kari udang atau pun udang sos cili thai Kak Nor Ganu tuu...hehe. Akhirnya, masak kari udang dulu. Esok2 pulak masak ikut resepi kak Nor sb stok udang masih ada lagi. Lagipun, dyg dah buat ayam masak merah utk anak2, jadi, kalau buat kari ni, mmg sesuailah kan....match ke tak match...bedal jer....janji sedap!

Memang sedap pun kari udang ni...rasa cam makan kat restoran lak...hehe.

Kari Udang

Bahan-bahan :
  • 400 g udang basah
  • 1 labu bawang besar (dikisar)
  • 2 biji bawang merah (dikisar)
  • 2 ulas bawang putih (dikisar)
  • 1/2 inci halia (dikisar)
  • 1 sudu makan halba campur
  • santan secukupnya
  • 3-4 sudu besar rempah kari udang / kari ikan
  • 2 sudu besar cili kering kisar (dibancuh bersama rempah kari)
  • 1 tangkai daun kari
  • sedikit hirisan cili merah dan tomato
  • 1 sudu besar air asam jawa pekat @ puri tomato
  • garam
Cara-cara :
  1. Panaskan minyak di dalam kuali. Tumis halba campur dan daun kari.
  2. Masukkan bahan2 kisar dan kacau hingga terbit bau.
  3. Masukkan bancuhan rempah kari dan kacau lagi. Biar sampai pecah minyak.
  4. Masukkan air asam jawa, udang, cili dan air secukupnya. Kacau dan biarkan ia mendidih.
  5. Masukkan santan dan perasakan dgn garam. Akhir sekali masukkan tomato.
  6. Tutupkan api dan hidangkan.

11 comments:

HALAMANKU said...

salam k. Dayang,sangat seksi n mengancam udang akak ni... makan ngan nasi panas2 sangat sedap... jangan luper seekor dua tuk erma ye... terliur...

dayang_jack said...

w'salam erma...

tq krn sudi singgah...oleh krn erma org pertama komen, akak upkan lagi jd 4 ekor, ok??...hehe...sedap ni tau..akak sendiri pun terliuk gak ni..ekeke

dayang_jack said...

w'salam erma...

tq krn sudi singgah...oleh krn erma org pertama komen, akak upkan lagi jd 4 ekor, ok??...hehe...sedap ni tau..akak sendiri pun terliuk gak ni..ekeke

CT Delima said...

yum yum yummyyy... kita suka ratah udang. minggu ni lupa lak nak beli udang. tak dapat lah nak cuba resepi dj ni hehehe. kalau rempah kari tu tukar rempah lain leh tak.k.ct kan x suka kari hehehe.

dayang_jack said...

kita sama tapi tak serupa...hehe.

k.CT tak suke kari eh??..dyg br tau ni..hihik. akak leh ler cube buat ngn rempah beriani ker atau rempah bukhari ker...rempah kurma, cam mana??..hehe...rasa2 sedap gak tu...

HaSue said...

kamek baruk mkn udang tomyam malam tek...maok mintak kuahnya jak laa malam tok..esok2 baruk makan udang gik..hihi..tp kamek makan udang galah 'jak'..hahaha..ampunnn

dayang_jack said...

>>HaSue

tpaksa kmk ngembak galah panjang tok jolok2 kat dapur kitak ya eh...ney tauk jumpa udg galah... :D

shuzana said...

salam kak..arini mmg nk masak udang..skali kak dayang bg resipi ni..so shu try le..emmm mmg sedap..baru pas abis masak..tak sabar nk tunggu hubby blk keje..hehe..

tq kak..4 d resipi..

fuzidss said...

memang mengancam laa

dayang_jack said...

>>shuzana

w'salam...trm ksh yer krn sudi mencube...kalau bg tau awl2, gerenti akak dtg bwk tupperware...hehe

dayang_jack said...

>>fuzidss

hehe...thanks...meh la makan2!!...:P