Tuesday, July 24, 2012

Iftar hari ketiga : Siakap Sweet Sour & Spicy

Semalam masak yg simple2 je. Ni lah salah satu menu terawal yg sempat ditayang. Sangat berpuas hati mkn siakap stail ni biarpun main campak2 jer. Sebenarnya sejak kebelakangan ni DJ agak kepenatan sket sb sibuk dgn tempahan kek2 kukus dan kek2 lapis. Memang tak terkejar rasanya kali ni. Nasib baiklah dpt update blog kan...hehe. 

Ok layan dulu resepinya ye. Tak dpt nk pot pet memanjang sb ada kerja sedang menunggu. Selamat memasak dan selamat berbuka puasa! :)


Siakap Sweet Sour & Spicy
resepi : dayangjack@dapurkusayang

bahan-bahan :

  • 1 ekor ikan siakap (dibersihkan, dilumur dengan serbuk kunyit dan garam. Kemudian digoreng garing)
  • 1 labu bawang besar (dihiris dadu kecil)
  • 2 ulas bawang putih (dicincang)
  • 2 biji bawang besar (dihiris)
  • sos cili secukupnya
  • sos tomato secukupnya
  • sedikit cuka makan
  • 1 sudu makan petis udang
  • kicap manis secukupnya
  • 1-2 sudu besar cili giling (boleh juga digantikan cili padi jika suka)
  • 1 sudu makan sos ikan
  • 1 sudu makan sos tiram
  • hirisan kapsikum, nenas, epal dan tomato cherry dan sebagainya
Cara-cara :
  1. Tumis bawang merah, bawang besar, bawang putih dan cili giling hingga garing. 
  2. Masukkan sos cili, sos ikan, sos tiram, cuka, petis udang, kicap dan sos tomato. Kacau sebati. Masukkan sedikit air dan kacau lagi hingga mendidih. Tambah garam dan gula jika perlu sahaja. 
  3. Masukkan bahan-bahan selebihnya dan kacau lagi. 
  4. Setelah masak, siramkan kuah ini ke atas ikan yang sudah digoreng. Hiaskan dengan daun sup. Hidangkan. 

4 comments:

Peri PiA said...

Assalammualakum sys DJ

aduh,mengoda btl..yum

selamt berbuka puasa sys

LinRosly said...

Assalamualaikum Dayang :)
Salam Ramadhan;
Sedapnya...

LinaAkhtar said...

suka tgk resepi ni..tk nk kne bljr byk lg ni...follow saya boleh...saya nk tgk resepi2 kamu selalu....leh la bljr msak pas ni...waa..teruja tgk..:) thanks ye...salam ramadhan...

kakbesah said...

salam DJ, wah..nmpk sedap tu.. kaler pon canteek mnawan, tengok pd bhn2 nye yg meriah tu, dh mnggambarkn rasenye yg mewah.. hai..mujur lah tengok memalam nih, kalo tak.. mau jatuhmakruh ni..hehe..