Monday, December 13, 2010

Acar Buah


Masa balik dari kampung tempoh hari, sempat gaklah bawak balik acar buah kegemaran buatan bonda kesayanganku ni. Memang sedap tak terkata. Biasanya mak akan buat berbalang2 banyaknya utk disedekahkan kpd saudara mara terdekat. Memang sedaplah dimakan dgn pelbagai jenis hidangan nasi terutamanya nasi minyak, nasi beriani dan nasi tomato. Acar buah ni kalau kurang manis, ianya boleh bertahan setakat 2-3 bulan sahaja. Tetapi kalau manis, boleh bertahan hingga 8-12 bulan lamanya, bergantung kpd cara penyimpanannya. 

Biasanya kalau duduk kat KL ni, dyg beli yg instant jer namun tak semuanya menepati citarasa. Ada yg terlalu masam dan ada gak yg terlalu tawar. Bila fikir2 lebih baik buat sendiri. Barulah puas hati, kan. Tapi bila entah nak buat sendiri tu, tak pastilah...hehe.


Bahan-bahan : tiada sukatan

  • bawang merah (dihiris)
  • bawang putih (dihiris)
  • halia (dihiris)
  • rempah tumis (bunga cengkih, kulit kayu manis, pelaga, bunga lawang)
  • cili giling
  • garam
  • gula
  • air limau kasturi (jeruk)
  • jeruk manis campuran (buah cermai, belimbing buluh, limau kasturi, buah kana, prune dsbnya)
Cara-cara : Tumis rempah, bawang merah, bawang putih dan halia hingga wangi. Kemudian, masukkan cili giling. Tumis hingga pecah minyak. barulah dimasukkan jeruk manis campuran, garam, gula dan air limau jeruk secukupnya. Kacau perlahan-lahan dan jika terlalu pekat, bolehlah ditambahkan air secukupnya.

***nanti update lagi dgn cara2 membuat jeruk limau kasturi.

14 comments:

Chik Mimi said...

Tak ramai yang tahu buat acar buah kan sy pun tak belajar buat dr kakak tau makan je

zai@umiaiman said...

klau acar buah ni sy suker mkn ratah2...hmmm sdapnyer...arrr terliur dah ptg2 ni..

HomeKreation said...

Suka...suka! Tak pandai nak pilih buah, tu yg tak pnh buat pun.

dayang_jack said...

@Chik Mimi

sebenarnya tak susah nak buat tp nak buat jeruk tu ler ambik ms sket. sb tu lbh suke beli yg instant jer...tp sesekali buat sendiri pasti puas hati kan...hehe

dayang_jack said...

@zai@umiaiman

ye btl tu...dh abis nasik pun msh nk ratah lagi...hehe

dayang_jack said...

@HomeKreation

ssh2 nk pilih buah tu kan along, pilih buah hati je ler...hahaha

Sari Yusa Ibrahim said...

rindu acar buah mak mertuaku, tapi dah lama mak tak buat sbb mak dah tak sihat.. kalau mak buat siap ada bijan.. bestnya..

Peri PiA said...

umi saya suke ni ;)

nOOrsha said...

salam kak DJ...walopun x minat acar buah, tp tengok gambar rase terliur sgt dah ni..hehehe....tq kak resipi ayam masak padang memang best....lagi satu kek cekelat xde telur tu pun saya suke, selain jimat telur, jimat poket juge...hehehe...da byk kali wat kek ceklat tu, tp x sempat nak amik pic...aritu buat terbantat pulak..apela silapnye yer..hahah...tp memang best... bantat2 pun layan....

Cik Lurpak said...

mun pengilan rumah sidak ngah timah kmk nak, nang confirm ada acar buah.. mun dimakan dgn nasik samin, kurma ayam and kari daging, nang sik cukup aih sepinggan :)

dayang_jack said...

@Sari Yusa Ibrahim

a'ah, letak bijan pun sedap tu...

ni gara2 rindu sgt nk rasa air tangan mak, dptlah satu balang besar bwk bekal balik..hehe.

dayang_jack said...

@Peri PiA

akak pun suke...hehe

dayang_jack said...

@nOOrsha

w'salam noorsha...trm ksh juga yer sudi cube resepi2 akak. Meh la rs acar buah ni sket..mesti jatuh cinta terus lps ni...hehe

dayang_jack said...

@Cik Lurpak

alu terliur kmk bl baca statement ktk ya. alu rasa nk molah kurma indah koh...haha